Sadeln glider fram

S

__Stilett__

vad beror det på enligt era erfarenheter?
kan en bidragande orsak vara tex att sitsen på sadeln är för liten och rytten lixom tar med sig sadeln fram?

Sv: Sadeln glider fram

det går inte att säga. finns typ hundra olika orsaker, så man kan egt inte utläsa något av att sadeln glider fram.

att den är för liten är väl ingen vanlig orsak, men det kan ju bero på det, dock inte det första jag skulle tänka på..

Anledningar som jag kommer på nu är:

För: -rak
-svängd
-vid
-smal
-takformad

Sedan kan det helt enkelt bero på att hästen är byggd så att ALLT åker fram.

bläh, jag ger upp snart...suck.
(provade en sadel med liten sits...och bomvidd 30...gled fram, trodde den va för smal. skaffa en likadan i 31...och den lägger sig platt neråt mot manken istället)

Senast ändrad av en moderator:

Eller att den har ett dåligt sadelgjordsläge :p

_Stilett_

Prova stl 17.5" då om det lugnar dig. :) Vem har sagt att sadlar ska vara enkla?

Hur var det han såg ut i ryggen nu igen?

han är svår....jag ska lägga ut lite bilder strax här i denna tråd...ska bara leta fram dom.

crown jessica, 2 olika vidder
ridnign av crown jessica bomvidd 30
(även kentaur electra, men den avskydde han som synes plus att den gled ruskigt illa...den va vid i bomvidden):
bilder

sadlarna är för små i sitsarna...det va bomvidderna som testades.
sits går ju att få större...
tänkte lite på crown jessican..kan ens större sits ge mer lodrät sits? för det blev ju lite stolsits och jag antar att det är för att man inte riktigt kommer ner i sätet då man provred pga sitsstorleken? som synes är hästen spänd i galoppen o sadeln åker fram! trodde bomvidden va för smal...bytte därför till en 31:a och då lägger den sig vid manken istället....*suck*

crown elisabeth
den gled fram när jag testa idag (bom 31), jättemkt! plus att den la sig platt fall ner mot manken, blev för vid. (det syns inte på dessa bilder...men när man väl satte sig i sadeln så la den sig och blev väldigt vid framtill och la sig ner)

han är svängd, ryggen går neråt stillastående (växer!)
men blir rak när man rider.
(ridbilderna är inte till hans fördel...vi provade bara sadlar o inget annat)

Tyckte globusen låg bäst (men är nog för rak).. Men imellan Crown så isf 31 med padd (de första bilderna). Kentauren låg bredrövligt. Jag tror du får mkt bättre sits med den rätta stl. Du kommer mkt mer rätt i sadeln och då är det lättare för dig som ryttare att känna efter hur hästen beter sig. Han kan ju vara känslig (antagligen) för din sits.

Den sista Crownen tror jag inte kommer passa honom, såg ut att ligga lite i bakvikt men ändå på manken.

Jag skulle prova en Crown i rätt storlek för dig innan jag förkastade den sadeln. Sedan också en 31 med padd för att se om sadeln fortfarande ligger på manken. Om hästen växer så är det ju bättre att ha en något vid sadel med padd än att byta snart igen.

Lycka till!

den andra crownen jag testa idag va 31:a. Den slutade med att den satt toklångt fram :eek: så efter några minuter fick jag hoppa av.
han ska ha normal mot vid bomvidd på en sadel.
läste ngnstans att crowns bomvidd nr 30 är som en 32:a ur annat sadelmärke (beroende på hur man ser det såklart...) problemet är att sadeln blir till att luta neråt på 31:an. vilket den antagligen kommer göra även med padd? (nu tänker jag på sadeln jag har hemma, den gör det..har testat)
jag ska dock slänga upp en padd under crown jessica 31:an imorgon o kolla hemma en snabbis o se om den blir till o luta neråt.

jag behöver nog 18 iaf på sitsen, så det får jag special beställa i så fall. Typiskt att det inte finns 18 sitsar att prova. den jag har hemma är 17½, fast den är ju iaf större än den jag provred i.

den sista crownen får jag skippa. Dessvärre. den passar inte honom. plus att skänkeläget blev helt fel.

tack för råden...

Visst kan det vara det. Men som Centaur säger kan det vara en masa andra orsker.

Det skulle vara lättare att iaf ge någon kvalificerad gissning om man fick se hästens rygg utan sadel.

Spontant tror jag det där är en svår häst att hitta sadel till. Och jag hade nog förutom fler sadlar testat en annan gjord. Antingen en sån svängd, för att se om det hjälper. Eller om det inte får plats(ser ut att ha rätt smalt sadelgjordsläge) en smalare i textil.

Du sitter ju och kniper rejält på bilderna. En sadel som ligger optimalt på en optimal häst ska ju inte glida fram. Men har man en häst med sån sadelstad att det mesta glider får man ju vara extra försiktig med sånt. Svårt om sitsen är för liten att finna balans. Men var försiktig med knip och med att trampa ner i stigbygeln för mycket.

Leta efter en sadel med stigbygelklämpan fäst ngt längre bak. Så dras sadeln mindre fram om du skulle råka få för mycket tryck i den. Och akta så den inte ligger för mkt på hans bogblad också.

Vad säger sadelutprovaren? Borde inte han/hon kunna ge dig tips om sadlar som borde passa?

Min häst har lite samma problem som din. Allt gled fram. Men vi hittade en sadel som ligger som en smäck. Så ge inte upp. Kontakta bara en bra sadelmänniska!:)

jo testade en svängd gjord idag. hjälpte inte.
den enda sadel som inte lagt sig på bogbladet är bates innova.
den glappade dessvärre bak och han trivdes inte i den. Den enda sadel han kännts bra i (iaf i skritt o trav då) är crown jessican. Dessvärre gav den inte mig optimal sits plus att han bev spänd i galoppen för den gled fram då... (men det kan ev berott på att sitsen va ju som sagt för liten) dessvärre ligger jessican lite mer "framåt" mot bogen. Inte ngt som känns uppsuttet. Men jag vill gärna ha en sadel som är skuren mer bakåt.

jag va hos s-makaren och provsatt i ett 15-20 tal sadlar häromdagen, utan häst till o börja med. men fick sålla bort alla...utom 6 stycken...pga att jag har för korta överben och alla kåpor va för långa för mina ben. 4 st såg okey ut, 2 stycken kändes som nejtack. dom andra 4 togs med till hästen. 1 va det inte ens ngn idé att provsitta i (frank baines) tokhögt bakvalv. höga bakvalv går fetbort på honom...tyvärr. :(

Jag kan uppleva att när man sitter i en för liten sadel (alltså sitter på tok för långt bak) så trycker man ned sadeln baktill och skjutsar den framåt.

bilder på han från sept. dock ändrar han sig hela tiden då han växer.

rygg.jpg

rygg2.jpg

rygg3.jpg

rygg4.jpg

rygg5.jpg

rygg6.jpg

rygg7.jpg

Det är alltid svårt att se på bilder eftersom de kan luras, men jag tycker att han ser så pass grov ut att jag tvivlar på att 31 i crown jessica räcker. Jag tror han behöver 32 (vilket jag har till mitt halvblod). Däremot så behöver man ha luftstoppning då för att kunna få fritt för manken (fyller på med extra luft fram). När han sedan musklar på lite mer kring manken kan du tappa ur lite igen.

Det finns löst luftsystem också (så att du kan flytta med dig luftsystemet till olika sadlar) som är installerat i en liten sadelpad. Blir samma funktion som om du har luftsystem inbyggt i sadeln.

Padden är ju till för att fylla ut lite men knappt en hel stl. Jag tyckte 30 såg smal ut nämligen. Testa med padd sen, så kanske det funkar :)

vad är det för sadelpadd med luftsystem? vart finns dom o köpa?

jag ska provsitta 31:an idag och återkommer med bilder om jag hinner ta ngn....

Det finns löst luftsystem också (så att du kan flytta med dig luftsystemet till olika sadlar) som är installerat i en liten sadelpad. Blir samma funktion som om du har luftsystem inbyggt i sadeln.

Intressant !
Har nu problem då min har fallit ur. Vore väldigt fiffigt med denna padd och vill veta allt !
Kan man fylla och ta ur enkelt själv såsom på sadeln du beskrev eller behöver man lämna in den ?
Kan man andvända den både till dress-hoppsadel ?
Gillar inte paddar eg men vad gör man....det viktigaste anledn till motståndet är att man förlorar lufttunneln....hur funkar padden där ?

Om du kan du lägga in-länka bilder så blir jag :banana:

Crown är ganska raka sadlar uppfattar jag det som. Är du säker på att sadeln inte är för rak för hästen? Hur ser avtrycket på schabraket ut efter ridning?

Som det ser ut på bilderna från stallet, gäller särskilt Crincle, ser det ut som om sadeln skulle kunna placeras en aning längre bak. Risken med det är dock att en 18" kanske blir i längsta laget för hästen då.

Hur sitter stropparna på sadlarna? Som ett Y med en stropp från ortspetsen eller rakt bredvid varandra som på t ex en hoppsadel? Jag har märkt på min häst att dressyrsadlar som inte har stropparna som ett Y tenderar att åka fram på honom även om sadeln verkar OK i övrigt. Antagligen puttar magen fram sadeln lite trots att han inte är anmärkningsvärt fet eller bukig.

Vad gäller vidden - om sadeln ramlar ned på manken beror det ofta på att sadeln är för vid. Om jag var du skulle jag pröva 31:an med en fårskinnspad under. Det kan räcka för att fylla ut. Eller så är det som Saigon skriver - att han behöver 32". Omöjligt att bedöma utifrån bilder bara. Vad har hästen för bomvinkel?

Du behöver minst 18" i sits, vilket är nästan hopplöst att hitta i butikernas ordinarie sortiment. Jag har letat...

Liknande trådar

Utrustning Hej Behöver lite tips. Har en kvalitetssadel "Butet" som är något smal vid manken och vid sadelprovning sa sadelprovaren att jag...
Svar
16
· Visningar
666
Senast: Smultron
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
Utrustning Har en hoppsadel som glider fram på hästen, märks främst just när vi hoppar. Sadeln är utprovad av sadelprovare med bra rykte. Har ni...
Svar
6
· Visningar
685
Senast: Silje
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 328
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar