Sadeln glider fram

G

Gauti

Har ett problem som jag inte gillar :devil:
Har en häst som är överbyggd bak, vilket självklart gör att sadeln glider fram på honom... Har en stoppgjord, (en sån sadelgjord som är svängd) och den hjälper endast litegrann.
Vill inte använda svanskappa, då jag sett många hästar som musklat sig efter den, eller blivit "nertryckta" där den legat.
Har ni några bra tips på saker som fungerar?
Har hört den Italienska geldynan ska vara bra, stämmer det?

Sv: Sadeln glider fram

En mycker väl tillpassad sadel ligger oftast bra även på en överbyggd häst.
Viktigt är att den är vid nog i fram och tillräckligt uppsvängd i bak.

testade den padden på min häst. funkade inte för fem öre! Han har aldrig varit överbyggd förut. kom nu i somras typ=(

hade en globussadel som låg bra i övrigt.

lösningen var en kariflex=)

rekomenderar starkt! den glider inte fram och han kan ha sadeln i stort sett hela livet. har bytt sadel ungefär var tredje månad hittills. han är riden i lite mer än ett år.

tror inte att de finns så mycket att göra om sadeln glider fram, gör den det så passar den helt enkelt inte

min häst är ochså svår att hitta sadel till, kort,överbyggd med rejäla bogblad
har provat en hel del i sadelväg nu,
allting åker fram eller passar inte.
så fort sadeln åker fram så tar han inte ut stegen ordentligt.
börjar bli desperat, spansk kort bladsadel med flexibel bom skall jag kolla upp.
det verkar inte fungera med klassiska modeller.
vare sig isländska eller dressyrsadlar.

En mycker väl tillpassad sadel ligger oftast bra även på en överbyggd häst.
Viktigt är att den är vid nog i fram och tillräckligt uppsvängd i bak.

Stämmer bra, min är överbyggd och har rund mage men sadeln ligger ändå still. Jag kollar stoppningen på min sadel minst varje år, ibland oftare.

En sadel som överraskat mig är Börjes superbilliga i XW.
Jag köpte en sådan i ren desperation över mina feta hästar.
Den låg mycket bra så länge hästen var just fet.

testade den padden på min häst. funkade inte för fem öre! Han har aldrig varit överbyggd förut. kom nu i somras typ=(

hade en globussadel som låg bra i övrigt.

lösningen var en kariflex=)

rekomenderar starkt! den glider inte fram och han kan ha sadeln i stort sett hela livet. har bytt sadel ungefär var tredje månad hittills. han är riden i lite mer än ett år.

tror inte att de finns så mycket att göra om sadeln glider fram, gör den det så passar den helt enkelt inte

Hehe ja men som du kanske har sett har jag svarat massor på din tråd om just den sadeln. Har den sadeln nämligen :) och på min häst glider den fram...efter ett tag när man ridit ett tag alltså. Annars ligger den ju jättebra osv, men min häst är ganska mycket överbyggd,så det är svårt att få sadeln att ligga bra och still. Vet att det är väldigt vanligt att sadlar glider på islandshästar då man sadlar dom lite längre bak, så man får ofta lägga om dom i ridpassen. Men det ska tydligen vara bra med en sådan italiensk geldyna. en i stallet har en sån och hon älskar den. de andra i stallet använder svanskappa,men sådana gillar inte jag.

håller inte koll på alla=)

men om sadlen glider så tycker inte jag att den passar. du kan ju prova med en sån padd om hästen är omusklad för tillfället. låna av någon i stallet. annars skulle jag bytt sadel.

denna tråden känner jag att thengill o jag passar mer än väl in på....här känner vi oss hemma haha.

min häst är lite överbyggd kanske nån cm men hans rygg sluttar ner mot manken det är nog det som gör att sadeln glider +....ett väldigt väldigt stort plus, han har väldens jäkla kula till mage och jag tror den bidrar till minst 80% av orsakten till att sadeln glider fram.

när jag köpte sadeln hade han mindre mage och då gled den knappt något så som sagt det kan mkt väl bero på mage men ja tror de flesta av er häst har rätt smala hästar va?.

och det märks verkligen att det är vanligt med islandhästar som är överbyggda.

eftersom jag har en bomlös Torsion island så är det ju inte sadeln det är fel på så att säga.
den är nästan i så fall för vid fram och väldigt mjuk bak så det borde inte vara fel på den.
men stropparna kunde ju varit fästade lite längre fram för de sitter rakt under magen typ.

men det jag fundertat på är att, kunde man inte sätta nån slags gjord som hindrar sadeln från att glida fram bakom kalaskulan? alltså sätta en rem vid virveln typ.

jag gillar inte svanskappa heller gör ju säkert ont på stackars hästen + hjälper inte ett dugg för mej med denna bomlösa sadeln.

men NI vet ni om det finns nån padd som är uppbyggd fram som man kan lägga under så att sadeln nästan lutar bakåt om ni fattar så att själva ryggen blir jämnrak/högre vid manken för sadeln att ligga på det borde väl hjälpa till lite eller?

jag har även testat med fårskinn för att se om de slutar glida men inser nästan alltid att det troligen beror på magen som sadeln glider....
så det slutar oftast med att ja slänger av det glidande eländet och rider barbacka.

Senast ändrad:

Fick själv en sadel utprovad till min häst av en sadelmakare för 4 år sedan. En dressyr sadel. Och nog gled den fram alltid, fast den var utprovad till just min häst.:cry: Sedan köpte jag en fransk bladsadel. En montsegur. Och den ligger som en smäck. Rör sig inte en millimeter.:idea: Så den kan jag varmt rekomendera.:idea:

Kanske ska läsa klart innan man svarar :o

Flexen ska inte glida, då ligger den inte bra... Har du testat wintecs front raiser pad? Den skulle kanske hjälpa :idea:
accComfortPadFront.jpg

En sådan svängd gjord är heller inget vidare... :( kan du inte testa en med v-system istället?
Jag har ritat och skrivit lite om sadelgjordar här

Bomlösa sadlar kan tyvärr också glida.... Jag har en diddi som ligger blickstilla på ena pållen men på den andra som har en något framåtlutande rygg så får jag ofta sadla om. Testade förresten den svarta antiglidpadden utan några större resultat men jag har i och för sig hört att den där genomskinliga är ännu bättre.

denna tråden känner jag att thengill o jag passar mer än väl in på....här känner vi oss hemma haha.

min häst är lite överbyggd kanske nån cm men hans rygg sluttar ner mot manken det är nog det som gör att sadeln glider +....ett väldigt väldigt stort plus, han har väldens jäkla kula till mage och jag tror den bidrar till minst 80% av orsakten till att sadeln glider fram.

när jag köpte sadeln hade han mindre mage och då gled den knappt något så som sagt det kan mkt väl bero på mage men ja tror de flesta av er häst har rätt smala hästar va?.

och det märks verkligen att det är vanligt med islandhästar som är överbyggda.

eftersom jag har en bomlös Torsion island så är det ju inte sadeln det är fel på så att säga.
den är nästan i så fall för vid fram och väldigt mjuk bak så det borde inte vara fel på den.
men stropparna kunde ju varit fästade lite längre fram för de sitter rakt under magen typ.

men det jag fundertat på är att, kunde man inte sätta nån slags gjord som hindrar sadeln från att glida fram bakom kalaskulan? alltså sätta en rem vid virveln typ.

jag gillar inte svanskappa heller gör ju säkert ont på stackars hästen + hjälper inte ett dugg för mej med denna bomlösa sadeln.

men NI vet ni om det finns nån padd som är uppbyggd fram som man kan lägga under så att sadeln nästan lutar bakåt om ni fattar så att själva ryggen blir jämnrak/högre vid manken för sadeln att ligga på det borde väl hjälpa till lite eller?

jag har även testat med fårskinn för att se om de slutar glida men inser nästan alltid att det troligen beror på magen som sadeln glider....
så det slutar oftast med att ja slänger av det glidande eländet och rider barbacka.
En svanskappa brukar vara den vanligaste säkra lösningen på en en sadel som vill glida fram. Ett annat alternativ är att man monterar en baksele. Det används på packsadlar just för att den inte ska glida fram

Jag hade ungefär samma problem med min sadel, men jag använder en antiglid-padd under sadeln och det fungerar ganska bra.
Men den andra tjockare padden jag hade gjorde att min häst fick problem med ryggen.

Kanske ska läsa klart innan man svarar :o

Flexen ska inte glida, då ligger den inte bra... Har du testat wintecs front raiser pad? Den skulle kanske hjälpa :idea:
accComfortPadFront.jpg

En sådan svängd gjord är heller inget vidare... :( kan du inte testa en med v-system istället?
Jag har ritat och skrivit lite om sadelgjordar här

Hm... konstigt det där med att den inte ligger bra ifall den glider. För på alla islandshästar i stallet jag är nu + det stallet jag var i innan detta så glider sadlarna :( Även fast dom varit utpassade osv för hästarna. Min häst lutar ju framåt / överbyggd bak och då är det väldigt svårt att hitta nåt som inte glider och går ju inte att köpa ny sadel hela tiden heller.
Tycker detta verkar vara ett väldigt vanligt problem med islandshästar. och alla kan väl inte ha felinpassade sadlar?!

Bomlösa sadlar kan tyvärr också glida.... Jag har en diddi som ligger blickstilla på ena pållen men på den andra som har en något framåtlutande rygg så får jag ofta sadla om. Testade förresten den svarta antiglidpadden utan några större resultat men jag har i och för sig hört att den där genomskinliga är ännu bättre.

Ja visst kan dom det... Även fast den ligger bra när man sadlar osv, så glider dom fram efter ett tag. Tycker många har detta problem, alla jag känner som har islandshäst sadlar om efter dom ridit ett tag. Och även i turridningsstallet / ridskolan där jag hade hästen innan sadlade dom om mitt i ridlektionen jämt! Konstigt ifall ingen sadel passar på nån av hästarna då... Tror inte detta beror på att sadeln inte passar, utan mycket på att dom är ofta lite rund om magen och som min överbyggd bak, då är det svårt att få en sadel att passa perfekt som ligger still.

håller inte koll på alla=)

men om sadlen glider så tycker inte jag att den passar. du kan ju prova med en sån padd om hästen är omusklad för tillfället. låna av någon i stallet. annars skulle jag bytt sadel.

Så sadeln glider när den inte passar perfekt? Tycker min sadel passar bra när jag sadlar osv. Men eftersom han är överbyggd är det svårt att få den att ligga kvar...Blir liksom att den ligger i en liten nerförbacke om du förstår vad jag menar :)
Alla som har hästar där jag har min (islänningar allihopa) så glider sadlarna... Och dom har passat ut sina sadlar exakt efter sina hästar. Måste ju kunna bero på nåt annat också?!

Liknande trådar

Utrustning Har en hoppsadel som glider fram på hästen, märks främst just när vi hoppar. Sadeln är utprovad av sadelprovare med bra rykte. Har ni...
Svar
6
· Visningar
685
Senast: Silje
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hejsan! Jag har en D-ponny som sadeln glider fram på när jag rider. Sadeln ligger bra men hon är väldigt och då menar jag VÄLDIGT stor...
Svar
10
· Visningar
1 540
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 342
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar