sadelmärken

J

joo

finns det olika status i olika sadelmärken för er? vad säger ni om t ex stübben vs E jeffries? Jag brukar inte fundera så mycket på vilka märken det är, men vilka anses finast?

Jag bryr mig inte så mycket om vad det är för märken på sadlen, huvudsaken är att den ligger bra.

Har nyligen köpt en lite äldre stubbensadel till min häst efter att han provat minst 20 olika sadlar (Känns det som iallafall). Att det blev en stubben var enbart för att den låg så bra på honom.

Svarade visserligen inte på din fråga men jag tycker inte man ska festa sig så mycket på att ha finatse märket och dyraste sakerna.

MVH
Isa (som egentligen är rätt fattig ;))

det är klart det finns olika status beroende på hur DYR sadel man köper, men de som bryr sig om sådant har väl egentligen för mycket tid o pengar över tror jag, för att hålla på o bry sig om det...
Jag köper sadel efter vad som passar hästen, oftast blir det någon mellanklassadel som Hubertus, Kieffer, Henri De Rivel.. Man kan hitta mycket bra sadlar på begagnat också.

Självklart finns det olika status i olika märken, och i princip är dyrast finast. Ska man impa ordentligt, så ska man köpa en Hérmes för 35 - 40 000 :bow:

Personligen blir jag dock mer impad av en ryttare som har hittat en sadel som ligger riktigt fint på hästen och som ryttaren sitter riktigt bra i. Passar dessutom läderfärgen snyggt till hästen, och lädret är av en bra, vacker kvalitet (och luktar så där som bara bra läder gör), då blir jag riktigt impad. :bow: :bow: :bow:

Visst gör det det, ju dyrare ju bättre... :angel: Dom billigaste sadlarna ÄR ofta riktigt dåliga, men en sadel till 25.000 kr behöver inte vara bättre än en till 15.000.

Dom märken i mellanklass som jag är skeptisk mot är postordersadlarna, kieffer, trainers, zaldi och hubertus. Har hört mkt skumt om sneda bommar etc. Sen gillar jag absolut inte Stubben. Men det har inget med kvaliten att göra, jag tycker helt enkelt inte om märket. :p

Jag har sett dyra sadlar som är helt nya hänga i affären sneda som 17... både i bommen och olika formade bossor. så det behöver inte bara vara "mellanklassadlar" som har de felen. Man bör titta 2 ggr på alla sadlar innan man köper dem.

Ofta är det väl så att bra kvalite kostar lite mer? Läderpriserna har ju rakat i höjden efter galna ko-sjukan. Sedan har ju de lite finare ( kvalitetsmässigt) sadlarna ofta ett bättre andrahandsvärde. Jag håller med Centaur om att en sadel för 15 000 inte behöver vara sämre än en sadel för 25 000.
Det allra viktigaste är ju inte vad sadeln har för märke eller vad den kostar utan hur väl den passar hästen.

Stubben har ju bra kvalitet men är en plåga att rida i för de är så hårda i sätet. Jag älskar min Amerigo ( sparat i evigheter för att få råd med den), skulle kunna tänka mig en Albion SLK eller Passier- dock gillar jag inte Kieffer (passar inte min ända).

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
726
Senast: MML
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 396
Senast: Derivata
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 207
Senast: Nota
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 059
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V