Sadelmakeri utbildning och arbete

alenchik

Trådstartare
Är det någonting värt att satsa på?
Vad kostar utbildningen, vad igår i kursen och hur länge pågår den?
Vad får en sadelmakare ut i snitt/månad? Någon som vet om det är lönsamt? Svårt att starta eget efter utbildningen? Det ser ut att vara ett väldigt givande och roligt yrke om inte annat.
 
Sv: Sadelmakeri utbildning och arbete

Har en kompis som är sadelmakare. Hon har eget företag men har ytterligare ett jobb för det är inget hon kan livnära sig på enbart.
 
Sv: Sadelmakeri utbildning och arbete

Jag går andra terminen på Sadelmakeriskolan i Tärnsjö. Allt material och eventuella egna verktyg bekostad av eleverna själva, men numera kostar inte själva utbildningen något (tidigare har det varit terminsavgift). Utbildningen är en YH-utbildning och 3år (6 terminer), inkl 4 praktikperioder á 8 veckor (16 veckor termin tre, 16 veckor termin fem). Väldigt kortfattat ingår läderteori, sadelteori Engelsk sadel och selteori, grundtekniker. Engelsk sadel och sele ingår i utbildningen, men andra typer av sadlar är i mån av möjlighet/kunskap/egen research etc - ingår officiellt inte i utbildningen. Fullständig kursplan ligger ute på hemsidan.

I allmänhet är det eget företag som gäller efter utbildningen. Jag känner till flera som försörjer sig helt på sadelmakeriet, bl.a. "min" sadelmakare, men också flera som har svårt att ha verksamheten på heltid just pga svårighet att försörja sig helt på den. Det är ju väldigt många faktorer som spelar in i huruvida det går fort/långsamt att bli lönsam, inte minst kundkretsen. Jag har fått höra att man behöver tjäna ett par tusen kr per dag, för att kunna ta ut en hygglig lön (som man faktiskt kan leva på).
 

Liknande trådar

Skola & Jobb I mitt yrke så är det vanligt att man får utbildningar för att avancera, kunna utföra svårare felsökningar, få mer ansvar osv. Detta...
2
Svar
37
· Visningar
2 498
Senast: Sol
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
12 866
Senast: Fibusen
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
23 404
  • Artikel
Dagbok Jag har suttit och glott på kursutbudet hos Holma folkhögskola och upptäckt att deras PDC är väldigt omfattande. Dessutom kostar den...
Svar
12
· Visningar
1 173
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp