Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

*kl*

Jag provsatt en Globus clic idag med bomvidd 34. Det var 17,5" och insåg då att jag behövde en 18". Min häst behöver en storlek 38, men dem finns inte i 18". Räcker det med en 17,5" då? Jag tycker ju inte att jag har nån speciellt stor rumpa.. (Har vanligtvis 17" på sits.) Någon som kan råda mig?

jag har en globus clic, bomvidd 38, 17.5" och jag tror inte det är sån enorm skillnad.... det ska nog gå bra :D

annars måste jag säga :love: till den sadeln :D tog några dar för mig att vänja mig med den men nu är den sååååå skön :love:

jag provred precis en sån i helgen och den var så jäkla skön!! synd bara att den inte passade hästen alls.. :crazy: fast det var väldigt väntat!!! :D provar bara allt för att lära känna hnnes rygg hur den funkar med olika märken och modeller i jakten efter den perfekta sadeln. :p

KL

Passar på att lägga in ett par bilder på min 06a som ska sadelvänjas nu till hösten och sittas in under vinter/vår. Letar alltså efter en sadel som inte bör vara alltför dyr eftersom han lär muskla sig ur den fortare än kvickt. Den dyra, fina, utprovade sadeln får helt enkelt vänta tills han blivit mer färdig i kroppen (sucka lite... ).

Har själv gjort bedömningen att min häst bör ha en sadel med en rätt så vid och ffa RAK bom. Vad tycker ni och vad tror ni om en T6 Showjumper RW jämfört med dels en T4 Allround normal manke men även med en Globus Loke (i bomvidd 34 eller 36?).

Är jag helt fel ute?

IMGP0569.jpg
IMGP0571.jpg
070208SwedenHorses05_6.jpg
IMGP0582.jpg

Senast ändrad:

*KL*

Hittade en bild på Stellas rygg, vilket sadelmärke skulle kunna passa?
Hon har väldigt kort rygg och hon är ganska bred och rund över ryggen. Jag kanske kan leta fram någon mer bild senare, men vad kan passa om ni dömer efter denna?

*KL*

Så nu har min dam "växt ur" sin sadel, Pfiff Amaretto,(bom 4 18" ) den är för vid för henne och ger tryck på länden, hon blir rakare vid arbete med inte tillräckligt för denna sadeln, verkar inte som om kilbossor är hennes melodi heller, funderar på bates/wintec men tycker att den är rätt så hal(lite för lite stöd för mig) när jag hade den till min travare förut. Men jag kan ju alltid testa. Vad tycker ni om hennes rygg? Har haft Stübben Maestoso (bom 32 17,5") innan men den var för svängd och gav tryck mitt på ryggen och tyckte även att den var ngt för smal. Kom gärna med tips och råd

lffs032.jpg

lffs031.jpg

lffs028.jpg

lffs024.jpg

vore tacksam för hjälp:bow:

Skulle inte leta sadel alls förrns det är dags att vänja in, unghästar ändrar sig från dag till dag...

Prestige?
Skulle även testa Bates Caprilli, luft kan göra smärre underverk. Som det är nu är hästen väldigt omusklad..

Saken är den att så hemskt omusklad är hon inte, enligt massör som varit ute och klämt på henne, dock är hon omusklad nedanför manken, inte lika mkt som förr men nog är hon det och troligtvis beror det på för vid sadel igen :(, hade en caprilli ¨på henne när jag precis fick henne, den gillade hon inte så mkt, kan ha varit kilbossorna eller något annat men ska prova igen. Hur är graderna i prestiges bomvidder? Vilken är vilken så att säga?

*kl*

Jag har hittat en sadel som verkar passa bra på min pålla. Det är en Jacson Celine. Problemet är väl det att jag testat 3 st olika nästan likadana sadlar.

*Första sadeln var en xx-vid 15,5". Helt ny med väldigt mycket stoppning. Enligt sadelutprovaren såg sadeln ok ut om bomen varit lite vidare eller mindre stoppning i sadeln.

*Andra sadeln var en xx-vid 16,5", begagnad sadel med inte fullt så mycket stoppning som den första. Alldeles för vid.

*tredje sadeln var en x-vid 17", även den för vid, men inte fullt lika mycket som den andra. Upplever stoppningen som ganska "tunn" och sadeln är behov av omstopning. En stallkompis har sadeln och den är tillsalu.

Så enligt mina tankar så borde det vara möjligt att stoppa om sadeln och den kommer passa. Men har samtidigt inte lust att lägga om pengar för omstoppning av sadeln också visar det sig att det inte fungerar. Har ingen aning vart ska jag hitta en sadelutprovare som även stoppar om sadeln. Tycker också det är konstigt att en sadel som är xx-vid kan vara för smal medans en sadel som är x-vid är för vid av samma märke och samma modell. Kan verkligen stoppningen på sadeln göra så mycket?

Jag ska köpa dressyrsadel till min häst, eller byta bort hoppsadeln rättare sagt.
I dagsläget går hästen med en Globuc clic cc, 34 som sitter bra, används med fårskinnspadd.
Någon som har något tips på vad man skulle kunna prova ?
Jag vet hästen trivs väldigt bra med cair-sadlar, så har haft lite funderingar att prova och lägga på honom en bates/wintec Isabell Werth. Har ridit honom lite med cairsadel tidigare ut 500-serien men vågade inte då köpa då jag ansåg att det var lite för böjd. Men Isabellen ska vara rakare ?

Bilder kan fixas :D

*kl*

En grej som precis slog mig (som jag måste få reda på) ;)
Alla hästar passar inte i kilbossor på grund av svängdheten på ryggen. Dock undrar jag om sadlar med kilbossor som är flairstoppade skulle kunna funka på en häst med svängd rygg? Det borde väl tryckutjämna sig på ett annat sätt som kanske är mer följsamt än med exempelvis ullstoppade bossor?

*kl*
Vad tror ni till den lille killen då?
Har inte räknat ut graderna ännu, hade ingen gradskiva. :D
Men jag tror inte han är så bred som jag inbillat mig.
Han är alltså bara 3 år (född -05) så breddar sig mer gör han väl garanterat.
Funderar mellan allroundsadel eller dressyr.

En annan fundering, hans mamma har en Pessoa amo som både hon och jag trivts jätte bra med!
Men den är lite på gränsen till för smal. Visst vi kan köpare en bredare sån, men ja ghar inte råd med en ny och begagnade så finns de mest i den vidd vi har nu tycker jag.
Men vad finns det för sadlar som passar liknande ryggar?
Hopp alltså...

Nu behöver jag också hjälp! Har skaffat ny häst och behöver således en ny (eller begagnad) sadel. Jag hoppas innerligt på att en Griffin skulle kunna passa, just för att man kan byta järn och trixa lite med dem. Sen är de väldigt sköna också.Hästen är helt ur form och saknar ryggmuskler, därför känns det bra att kunna ändra på sadeln och inte behöva köpa nytt direkt förhoppningsvis. Men jag är öppen för förslag.

5.jpg

Fler bilder kan fixas men detta är vad jag har nu, han kom igår :p
När han står stilla är ryggen aningens mer sväng men som på bilden kommer den upp när han rör sig och vid arbete. Skulle man säga att han har hög eller normal manke? Jag är lite osäker (jag har inte direkt haft denna typ av häst tidigare, är van vid typ platt, icke-existerande manke...). Mäta grader ska jag också ta mig för.
Glömde: Jag vill ha nåt mot allround till att börja med. *note to self - ta mer bilder imorgon*

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
927
Senast: Esmeralda
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 159
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 255
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 225
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka