Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Skönt det att den andra hästen inte ändrar så mycket, men hon var ju inte heller så omusklad som tur är.
Ser ju inte direkt på bilden hur omusklad denna häst är, men har du en bomlös på honom i nåt halvår så kan du nog köpa en passande bomsadel efter det.

*kl*

Verkar äntligen som jag hittat en sadel som verkar passa pållan...
Är lite misstänksam på att den kan vara aningen för rak??! Någon som vet hur jag kan kolla det?

Sadeln hade inte legat helt stilla idag när jag red, men hon levde jävul och jag tror inte att det finns någon sadel som kan ligga helt stilla när hon hoppar och bockar som hon gör. Ska rida på ridbanan imorgon och se hur sadeln sitter utan förbygeln och på en normal lugn häst.

Det största problemet är dock att sadeln bara är 15,5" :crazy:
Visst, min rumpa rymms... men medryttaren har en lite större rumpa än mig. Så frågan är hur jag ska göra?

Det är En begagnad Globus Esperanza. (har inte råd att köpa någon sprillans ny sadel) chansen är ändå ganska stor att jag måste byta sadel igen om ett tag.

Om du känner under sadeln när sadeln är obelastad så kan du känna att trycket är mindre mitt under om sadeln är för rak.

Eller så kan du märka det på avtrycket på schabraket efter ridning - det blir tryckmärken mest baktill och framtill men inte så mycket mitt under.

/Camilla

Tack för ditt svar! Sadeln var för rak =( Så nu är det nästan att börja om från ruta ett igen!

Tar gärna emot tips på vad för typ av sadel som är likande globus esperanza men lite mer böjd.

Någon som vet vilka grader en globus (från år 2005) bom 38 är?

Hej alla sadelfantaster!
Skulle behöva lite råd och tips på vilken sadel som skulle kunna passa den här hästen. Han är just nu inte igång så han kommer förmodligen bredda sig lite. Korsning nordsv./hbl.
Letar först och främst efter en dressyrsadel.
Bilder finns här;
http://www.pixbox.se/alb744884

någon som har erfarenhet av Hubertus Kosak Hopp Comfort ?
berätta allt :D

120 grader borde den vara men det är inte säkert, mest hum får du om du mäter sadeln.

blohme Jag tycker de är väldigt osköna... Sedan är risken väldigt stor att den är sned, om den är beg. men det gälller iof alla beg. sadlar. Dock så har jag endast sätt 1 rakt exemplar (utav 10 kanske) som varit rakt...

togla sadlarna , någon som vet något om dom?

vill veta allt om dom oxå =)

/en som hatar att leta sadlar .

*KL*

Kan någon hjälpa mig. På bilderna är det en sadel i MediumMedium i bomvidd, kan få köpa en i NarrowMedium, alltså lite smalare. Tror ni den kan passa?

014-1.jpg

013-2.jpg

knapplån

Just nu har min häst en Albion SLK men den är dels för lång, för stor i sitsen för mig, för vid och aningens för rak så jag letar ny sadel. Jag har prövat en Jessica Crown (dressyr) och en Crown Grandes (hopp) men båda var för runda.

Så nu undrar jag om någon vet ett sadelmärke som är lite rundare än Albion men rakare än Crown?

Vet du någon modell (av Albion) som är lite mer böjd då? För de är ju grymt sköna så jag hade ju inte blivit ledsen precis om en Albion skulle kunna passa iaf. ;)

Nej, tyvärr inte. Har inte så stor koll, men jag tror att SKL och K2 är de rakaste. Prova Style kanske? (bästa är nog om du frågan nån som har lite mer koll på Albion :p)

Någon annan som vet hur de olika albion modellerna är i bommen? Om det finns någon som är lite mer böjd än SLK?

Fjordtokan:
Tror du kieffer skulle kunna passa?

KL

vart hittar man sadelutprovare i kalmarregionen :( letat som en gnu. Ska ringa till Kings och Annas hästshop. Annas går ju bra att ta med kusan men Kings ligger så centralt :/ aja

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
927
Senast: Esmeralda
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 159
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 255
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 227
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka