T

Tican

Ska jag beställa en sån här:
pf4498.jpg

för 7400 på nätet? En sadel jag aldrig själv ridit i men som jag bara hört gott om? Egna åsikter? Se om den passar pållan å skicka tillbaka annars? Kan man göra så? :crazy: ;)

Modellen är Pfiff Amaretto, och ett lindrigt pris för den. :)

Gillar din inställning. :smirk: Var det nåt du ville hjälpa till med eller försöker du bara trycka ner en?

Nej, verkligen inte, jag försöker bara hjälpa till så du inte änder upp med en häst som har ont i ryggen. OCH det har inget med priset att göra heller, jag köpte själv en Pessoa till 17.000 som hästen fick ont i ryggen av efter en mnd. Om någon här hade berättat hur mkt problem det är med just Pessoa (sneda bommor, felformade bossor etc) INNAN jag köpte den istället för efteråt, så hade jag inte köpt den. :smirk:

Så var inte så himla hårsår. :p

Okej, tack för omtanken. Men dina smirkisar ser jag överallt. ;)

Vad är en bra sadel enligt dig..? :crazy: Funderat även på Kieffer (är dom så hårda som det sägs?), Edinburgh och Wintec också.

Jag har pratat med min sadelmakare (Vi ska köpa hoppsadel). Hon pratade lite om vad hon tyckte om dom olika märkerna i allmänhet.
Hon gillade inte HDR, dom är gjorda för att vara billiga, inte så att man kanske förstör hästen, men dom är inte bra heller.
Stûbben och Kieffer tyckte hon va bra sadlar. Kieffer gillade hon inte att sitta i själv, men hon tyckte att det var en mycket bra sadel för det priset.
Har hört lite om sneda bossor, bommar som lossnat om kieffer, men be din sadelmakare kolla det om du nu köper en sådan :) .

Okej, tack :)

Kom på nu att jag glömt bort Zaldi totalt. Hon har en Zaldi nu, hoppsadel, som jag är jättenöjd med. :) Ligger bra och skön är den. Så en ny Zaldi? :idea: Classic? Är DEN bra?

Ser ut såhär iallafall:
zclass.jpg

:) 11200 dock, ska prata med mor min.

Zaldi är också en sån sadel med väldigt varierande kvalite. Vissa är supernöjda med sina, andra säger att bommen är sned, bossorna felsydda etc.. Har frågat en sadelmakare om Zaldi, och han tyckte det var den värsta skitsadel han sett.... Hantverket var enligt honom uselt, han hadde fått in flera nästan nya sadlar som det redan var allvarliga fel med. T.ex. hade skruven som håller stiglädret fast lossnat på en hoppsadel - den var inte ordentligt åtskruven... :crazy: Slarv helt enkelt.

Har spanat på kieffer själv, för jag tror dom skulle passa min häst, men efter alla skräckhistorier man hört så vågar jag inte satsa på en sån.

Glömde säga, Classic'en ligger visst bäst på hästar med kort och bred rygg, utan så mkt manke, och har inte kilbossar. Så den passar nog inte en ädlare typ av häst.

Vad som är en bra sadel? En som håller i många år, och en som ser till hästens bäste, och inte bara ryttarens sittkomfort. Jag gillar Prestige väldigt mkt, tyvärr passar dom inte min unghäst. :( Annars är Passier verkligen toppkvalite OM det är med PS bom, dom billigare med syntetbom är visst inte alls lika bra. Och Stubben är bra och prisvärd, dock lite för hårda för min smak.

Vad har du för märke på din sadel nu och vilket märke tycker du är bäst eftersom du nämt så många dåliga?

Passier och Prestige har jag själv.

Sen säger jag inte att ALLA sadlar av ett märke är dåliga, men att det förekommer fel på dom oftare än på andra.

Min ponny är en liten fullblodskorsning med manke, så det funkar. :p

Vad för typ av hästar passar Prestige då?

Hästar med lite svankig rygg. Bommen är svängd, så det är svårt att få dom att ligga bra på raka hästar, då glappar dom bak.

har en kieffer dressyr till min påller
och en stübben hopp
är dunder nöjd med bägge sadlarna!
kieffern är jätte bekväm, och har hållt super
samma med hoppsadeln

Jag tror att det är inviduellt för dig och din häst vad ni tycker om sadeln. Vissa kan ju tycka att en modell är hård, en annan person kan tycka att samma modell är mjuk o.s.v.

Har du haft ute en aukt sadelutprovare? De ser vad för sadel som skulle passa din häst. Så slipper du hålla på att skicka tillbaks sadlar. Och det viktigaste av allt: Det borde inte bli fel!

Det kan man tyvärr inte lita på, det händer det blir fel ändå.... Dessutom är det svårt med sadelutprovare, dom vill helst sälja sina egna märken, och om man tänkt köpa begagnat så funkar det ju inte... Jag tror det bästa är att lära sig själv så mkt som möjligt! :)

Du är den förste jag hört som säger det faktisk. Men det är intressant, vad för problem? Förutom att dom inte går att ha på raka hästa då.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 218
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 221
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka