Sadelköp mellan privatpersoner, vad gäller?

Liselott76

Trådstartare
Nån här som är insatt i köplagen?

Jag köpte en sadel på annons för knappt två månader sedan. I mailkontakt frågade jag bl a om bommen såg rak ut, stoppning ok etc. Fick svar att bommen såg rak ut, vad säljaren kunde se & att den var nyomstoppad. Då sadeln nyligen var omstoppad kändes det ganska säkert, då borde ju sadelmakaren sett om något var galet - trodde jag. Sadeln var av ett bra märke, inte billig alls. Säljaren har ett företag, men har troligtvis sålt sadeln privat. Men mailadressen vi haft kontakt via är företagets. Var går gränsen där?

Hur som helst så var den lite för mycket stoppad för min häst så jag bokade tid hos sadelmakare som kollade på den & sa att den var lite snett ihopsydd men att det nog skulle gå att fixa. Han skulle byta all stoppning & sen sy ihop den rätt. Men när han öppnade den visade det sig att bommen är sned, rätt ordentligt, så pass att han inte ens vill sy ihop den igen..

Vad gör jag om säljaren inte vill ta på sig det här?

Har jag några rättigheter alls eller kan han hävda att han inte kände till felet och därför inte behöver stå för det..?

Så ledsen just nu..

Svara bara om du har lite koll på lagen etc, eller hur det funkat för andra, spekulationer om vad som borde etc har jag fullt i huvet redan.. :crazy:

Jag känner ju inte att jag har blivit lurad, jag tror på säljaren när denne säger att den inte märkt det. Gör ju på nåt sätt det hela ännu svårare.. Har en extrem ångest över tusenlapparna som fladdrar iväg & undrar hur tusan jag ska ha råd med en ny sadel..

Senast ändrad:
Sv: Sadelköp mellan privatpersoner, vad gäller?

Tyvärr... Vid köp mellan privatpersoner är det alltid befintligt skick som gäller, och dessutom så hade du ju själv möjlighet att kontrollera sadelns skick vid avhämtandet och om inte du såg att den var sned så har säkert inte säljaren heller sett det.

Hela lagen hittar du här:

http://www.notisum.se/Rnp/SLS/LAG/19900931.htm

Fast jag tycker inte att det är solklart när man läser den texten..

20 § Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet.
Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder.

Du har haft möjlighet att undersöka sadeln och inte hittat något, och därför är det ju sannolikt så att inte säljaren heller sett något.

Har du varit i kontakt med säljaren igen? Eller sadelmakare nr 1 (som borde ha garanti på sitt utförda jobb iaf, och kanske t.o.m. informerat säljaren om att bommen var sned...).

Jag skulle börja med att kontakta säljaren (om inte det redan är gjort), kan ju vara så att det inte är något problem, h*n kanske är beredd att ta tillbaka sadeln, och därefter (om säljaren inte vill hjälpa dig) kontakta den som stoppade om sadeln och höra ifall den sett ngt (och om denne då informerat säljaren om det, isf har du iaf något att gå på)

Jag hade ju inte möjlighet att undersöka sadeln innan köp eftersom den var sådär en 40 mil bort tyvärr..

Jag har kontaktat säljaren, som i sin tur skulle kontakta sadelmakare1. Usch, jag har handlat på nätet flera gånger och aldrig varit med om det här tidigare.. jag har väl haft tur gissar jag. Men nu var det väl slut på den..

Det blev en riktigt dyrköpt läxa om att inte handla sadlar på nätet..

Du har beslutat att inte uppfylla din undersökningsplikt utan chansa med hänsyn till avståndet. Det är du i din fulla rätt att göra, men på egen risk.

Möjligheten hade varit att på ditt uppdrag fått sadeln kollad och bedömd av säljarens sadelmakare, eller på öppet köp för kontroll eller liknande.

Om du inte kan påvisa att säljaren farit med osanning tror jag det är rätt kört.

Jag hade troligtvis inte sett det själv även om jag fått chansen att undersöka den - jag har tyvärr inget kanonbra öga när det gäller snedheter etc. Vilket gjort att jag iallafall inte hade sett att den var sned förrän dess att jag ridit i den, & då hade jag ju köpt den iallafall & varit i samma läge som jag är nu.

Personligen skulle jag ha tagit tillbaka sadeln om jag sålt en sadel som det visar sej sen var felaktig redan när jag sålde den, åtminstone om jag sagt att den var i utmärkt skick. Men jag är troligtvis för snäll för att hålla på med affärer.

Men det är lite konstigt att man inte ska ha någon som helst säkerhet, iallfall när det är en sån sak som gör att varan är totalt obrukbar.

Med facit i hand skulle jag ju frågat vad sadelmakaren som stoppat om hette & fått en garanti därifrån att den var rak etc, innan jag köpte. Men hur många gör det när dom köper sadlar? Nästa gång köper jag sadel från ett företag.

Men säljaren hade väl inte sagt att den var i utmärkt skick? H*n hade sagt att bommen såg rak ut, vad säljaren kunde se & att den var nyomstoppad (enligt inlägg nr 1). Du har haft möjlighet att undersöka varan (men valt att inte göra det pga avståndet), och fullföljt affären (dvs accepterat varans skick), så det enda som skulle kunna lösa dig från affären är isf säljarens goda vilja.

Jag hade också känt mig lurad. Är sadeln nyligen omstoppad fast den är så sned att din sadelmakare inte tycker det är lönt att göra nåt med den borde väl den första sadelmakaren sett något hon också. Jag skulle nog fråga en Konsumentrådgivare.

Finns tyvärr ett helt gäng mindre skickliga sadelmakare ute på marknaden, och det är kanske inte ens en auktoriserad sadelmakare som stoppat om sadeln TS köpt (men jag förstår helt klart ditt och TS resonemang att sadelmakaren BORDE ha sett något)

Skrev inte det i första inlägget, men i annonsen stod "i mycket gott skick". Sen har jag haft mailkontakt med säljaren innan köp för att fråga en massa fler saker, (rak i bom, stoppning, ålder mm) men utgångspunkten har ju varit det som stod i annonsen - dvs att den skulle vara i mycket gott skick. Jag har inget otalt med säljaren, tror inte att denne har lurat mej. Men med tanke på att det är en ganska dyr sadel & jag inte har pengar i överflöd så känns det riktigt jobbigt.

Förhoppningsvis så löser det sig, ville bara kolla upp om jag har några rättigheter eller om det bara är den "goda viljan" jag kan hoppas på.

För att vara säker rekommenderar jag dig fortfarande en konsumentrådgivare.

Jag trodde att dom bara hjälpte tilli fall mellan privatperson & företag? Min sadelmakare pratade också om konsumentrådgivare, det vore ju jättebra om man kan få hjälp med vad lagen faktiskt säger. Det är inte helt enkelt att tolka lagtexter.. Ska absolut kolla upp, tack!

"När du köper något av en privatperson gäller köplagen. Lagens regler är inte tvingande, vilket betyder att du och säljaren kan komma överens om andra bestämmelser än de som står i lagen. Säljaren kan till exempel friskriva sig från ansvar för fel. Det gäller till exempel begagnade varor som säljs i befintligt skick.

Utgångspunkten är att det som du som köpare och säljaren har avtalat om gäller. Varan kan ändå anses felaktig om
  • den inte är sådan som säljaren har sagt,
  • säljaren har låtit bli att upplysa köparen om fel av mera allvarlig karaktär som han kände till,
  • den var i väsentligt sämre skick än köparen kunde förutsätta, med ledning av priset och andra omständigheter.
Viktigt!
Även om varan kan anses felaktig så får du inte som köpare åberopa fel som du måste antas ha känt till vid köpet. Om säljaren till exempel har uppmanat dig att undersöka varan och du inte har gjort det, kan du inte klaga på sådana fel som du borde ha upptäckt vid undersökningen.

När du har köpt en vara av en privatperson kan du inte ångra dig efter det att ni har gjort upp affären om ni inte har skrivit in i avtalet att du har ångerrätt.

Om du får problem med varan efter ett privatköp och inte kan komma överens med säljaren, kan du vända dig till tingsrätten för att få tvisten löst."

Liknande trådar

Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 593
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 390
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 431
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Jag köpte för ett år sedan en sprillans ny sadel av en lokal ridsportbutik. Jag har tyckt att det känts lite snett att rida i den, men...
2
Svar
22
· Visningar
2 600
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar