Jätteledsen för din häst och din plånboks skull!
Köpte du sadeln sprillans ny?
Vet du vad du kan göra -jämför bossornas form och placering med t.ex en nyare Stübben om det finns nån i stallet/kompis som har en sån hoppsadel. Bossorna på Pessoan är liksom kilformade (svårt att hitta rätt ord, min sadelmakare beskrev det bättre) och så branta att det blir för "trångt" längst upp vid tunneln... (känns sååå svårt att förklara vettigt)
Vart i landet bor du?
Jag kan varmt rekommendera min sadelmakare, han åker runt i stora delar av landet, men även om han inte åker åt ditt håll kanske han kan rekommendera någon bra kollega? Jag har också hört om dåliga sadelutprovare och det finns förbanat många hästsportägare som så gärna vill sälja att de utnämner sig själva till kunniga på nåt de inte alls har tillräckliga kunskaper för.
Vi har en underbar ridsportbutik här i krokarna med en toppenägare som beställer hem saker, säger rakt ut om hon fått hem nåt parti kvalitetssaker till lägre pris, istället för att försöka kränga de dyrare prylarna, MEN hon ger råd om sadlar som är helknasiga.. Sadelutprovning är inte så himla lätt, själv skulle jag aldrig våga hjälpa nån annan välja sadel.
Vill du jag ska PM:a om numret till min sadelmakar-utprovare?
Jag TROR (obs tror) att det är formen på bossorna som gjort din häst öm. När jag hade min Pessoa hade pållan en ganska muskelfattig rygg (men inte mer än de flesta hästar sa massören -kämpa på med dressyren... :smirk: ) men jag tyckte INTE det såg ut som nån fara. Men hon var då för "urgröpt" vid sidorna om manken och hade inte kunnat sätta rätt ryggmuskler. Jag red 4 månader utan sadel och det sa min sadelmakare var det bästa jag kunnat göra (min häst var ju dessutom sned) för när han sedan klämde igenom hennes rygg REJÄLT (att jämföra med böjprov på benen -han har lärt sig av veterinär som är expert på ryggar) reagerade hon inte ett dugg. Det är ofta hästar har nån rekation och det är som jag förstått vanligt att hästar har felaktiga/för smala sadlar..
Nu ska inte jag vara världens pessimist men fick JAG bestämma skulle du sälja sadeln och köpa en annan

Bättre upptäcka sånt här i tid!

till dig!