Alexandra_W
Trådstartare
Visst tar den lite utrymme, men man får ändå ett bra hum om hur sadeln ligger
Var bor du någonstans? Jag har en sån i Gbg
Andra änden av landet - norra Uppland
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Visst tar den lite utrymme, men man får ändå ett bra hum om hur sadeln ligger
Var bor du någonstans? Jag har en sån i Gbg
Du kan göra en tryckpad själv av trolldeg. Gör dubbel sats och lägg leran i dubbla icakassar, en åt vardera hållet. Tejpa och kavla ut lätt så att det täcker under sadeln precis. Ta av sadeln försiktigt efter ridning så har du fina avtryck.
Något jag funderar på om det kan fungera är att lägga en flairpad under sadeln som känns/verkar bäst för er båda? Jag hade en sådan till mitt sto innan jag gav upp bomsadlar helt men jag kommer tyvärr inte ihåg märket. Jag tror att jag köpte den ifrån England. Jag hade samma problem som du att hennes rygg ändrade sig väldigt mycket beroende på vad vi gjorde. Nu är min häst bred (då ca 125 grader) och jag upplevde att det blev ostabilt av alla sorters padar men flairpaden var ändå den som fungerade bäst.
Värm upp och arbeta igenom hästen i dressyrsadeln och lägg på hoppsadel först när hon är igenomriden och har fått upp ryggen?
Spännande, har inte ens hört talas om att det fanns. Men i teorin iaf låter det ju super! Var själva paden tjock eller tunn?
Dressyrsadeln har hon ännu en fårskinnspadd under, men jag kan snart byta den mot en tunn. (Från början hade hon den och rejäl extra paddning i fram då det var "ihåligt" vid manken). På hoppsadeln som jag har på prov och troligen köper räcker det med en tunn Grandeur interpad. Båda sadlarna är samma bomvidd (fit 3) men dressyrsadeln känns vidare. De är medvetet köpt för vida då hon gått med för trång sadel innan, och även generellt hade dålig muskling på överlinjen - mycket bättre nu men en del kvar.
@TinyWiny flair korrector?
Det finns en massör/sadelutprovare i norrort som nylagt tagit hem en sån och som tillhandahåller den just för sånt här. Hon heter Maria och finns bland mina vänner på FBJag tror jag vet, sett nåt liknande i alla fall (en röd, eller om det blev rött materialet vid tryck). Känns himla smart, tyvärr vet jag ingen som har en sådan så får förlita mig på att titta på hästen och avtryck. Var nån som sålde en sån där beg, men jag hann inte på den. Vore super att ha, förutom att jag funderat lite på om den i sig inte stjäl utrymme?
Här ett youtubeklippDet finns en massör/sadelutprovare i norrort som nylagt tagit hem en sån och som tillhandahåller den just för sånt här. Hon heter Maria och finns bland mina vänner på FB
Utöver det, har inte läst hela tråden ännu, så hade jag en sån häst som ändrar sig extremt mycket. Bland annat testade jag en luftstoppad vojlock/pad som var riktigt bra på att fördela trycket löpande. Den jag hade (som jag sålt nu) köpte jag från Parelli, finns begagnat att få tag på för någon tusenlapp. Kanske finns liknande i andra märken också. Den bygger en del dock, så man får ha en väl tilltagen sadel ovanpå. I början känns det som att man sitter väldigt högt över hästen, men det var en vanesak faktiskt.
Hur sadeln ligger när hästen står på gången är av mindre betydelse - take it from me!!!
Låter som om du borde prova min Jensen Spirit på damen.
Vad synd, annars hade jag gärna hjälpt till. Men ser att du fått fler tips på möjliga lösningarAndra änden av landet - norra Uppland
Hur läser du av avtrycken efter sadeln? Vet ju att det inte är något man ska gå efter men det är ju ändå lite intressant. Sadeln jag har till min ser nämligen för ögat ut att ligga jättebra och nöjd pålle. Men blev förskräckt när jag såg avtrycken på mitt nyköpta schabrak med vit undersida Där det trycker är det renast och där det släpper är det smutsigt eller hur tänker man?
Där det är rent/torrt är det högre tryck eller ligger still. Det är det svåra med avtryck, det är inte alltid som det ser ut
Det är därför det är så smidigt med en kaka trolldeg under sadeln Då ser man exakt hur sadeln ligger
Det var verkligen ett skitbra tips, ska prova det sen när jag dels googlat recept på trolldeg, och det är efter helgen. Jag tänker INTE rida träningar med trolldeg under sadeln - där går gränsen alltså