Sadelhjälp efterlyses!

Zoya

Trådstartare
Ny ponny inhandlad och tyvärr sitter inte den befintliga sadeln något vidare. Den jag har är en Globus Esperanza. Uppelever att den är för "böjd" så den glappar i bak.
Har pratat med förra ägaren som sa att de först haft en Walsall men att den inte suttit bra. Sedan hade de fått låna en Stübben och den hade funkar bra. Tyvärr mindes hon inte vilken variant eller storlek av Stübben men att den måste vara ganska bred för ponnyn är ganska bred.
Nu behöver jag således lite hjälp med vad ni tror skulle kunna passa (märke, modell) så jag har någonstans att börja s a s. Hästen är lite takformad i ryggen och rak.

Ny ponny inhandlad och tyvärr sitter inte den befintliga sadeln något vidare. Den jag har är en Globus Esperanza. Uppelever att den är för "böjd" så den glappar i bak.
Har pratat med förra ägaren som sa att de först haft en Walsall men att den inte suttit bra. Sedan hade de fått låna en Stübben och den hade funkar bra. Tyvärr mindes hon inte vilken variant eller storlek av Stübben men att den måste vara ganska bred för ponnyn är ganska bred.
Nu behöver jag således lite hjälp med vad ni tror skulle kunna passa (märke, modell) så jag har någonstans att börja s a s. Hästen är lite takformad i ryggen och rak.

Det är en fin ponny att se på
Vida sadlar har thorwoogod griffin från hööks. Ser ut som hästen behöver mer plats för ryggraden och musken ovan för skulderbladet.
Det finns för raka ryggar som exempel. Och koppjärnen går att bya i olika storlekar.
Så en " mank mall" så man kan se im det finns koppjärn i rätt storlek. Sen är det inte 100% att saden passar men en god start.

Esperanzan är rätt rak. Säkert att den är för böjd, eller kommer den inte ner kring manken ordentligt? Hur bred är ryggraden?
Ryggen är rak, men vet inte om det är en synvilla att ryggen sluttar uppåt och är lite tunn kring manken?
Stora bogblad och en förskjutning mellan sadelläge och sadelgjordsläge.

Med andra ord en hel del problem att ta hänsyn till.

Vet inte hur många modeller Walsall (AFI?) marknadsför men de jag sett har varit rätt raka. Många engelska sadelmärken har raka bommar, och är oftast ullstoppade vilket ger utrymme till korrigering av en sadelmakare. Men få av de äldre har ändringsbara bommar vilket är en nackdel vid häst under utveckling. Barnsby, m&N, Albion k2, Jeffries, Ideal/Crown har vissa modeller som är raka.

Stubben har en bom som är ordentligt svängd, och en bom som är rak, t ex Stubben Edelweiss kan tänkas vara nåt att prova.
Passiers nyare utom Comet. Kieffer. Vissa Pfiff/Kentaur.
Wintec. Thorowgood om inte jättevid bom.

Prisklass? Typ? Fler bilder? Bomvidd?

Esperanzan är rätt rak. Säkert att den är för böjd, eller kommer den inte ner kring manken ordentligt? Hur bred är ryggraden?
Ryggen är rak, men vet inte om det är en synvilla att ryggen sluttar uppåt och är lite tunn kring manken?
Stora bogblad och en förskjutning mellan sadelläge och sadelgjordsläge.

Med andra ord en hel del problem att ta hänsyn till.

Han är ganska tunn precis runt manken. Jag har ingen bild bakifrån just nu men han är väldigt takformad i sin rygg, smal upptill men blir bredare nertill. Esperanzan lättar där bak. Kan ju vara så att den är lite för bred också men jag har provat med padd och skillanden är inte så stor. Min dotter tycker inte så mycket om den heller så jag vill inte satsa på en ny även om den skulle passa (vilket jag inte tycker/tror att den gör).

Enligt förra ägaren var han knepig att hitta sadel till men att de tyckte att Stubben passade. Problemet var ju bara det att hon inte mindes vilken modell det var.

Vet inte hur många modeller Walsall (AFI?) marknadsför men de jag sett har varit rätt raka. Många engelska sadelmärken har raka bommar, och är oftast ullstoppade vilket ger utrymme till korrigering av en sadelmakare. Men få av de äldre har ändringsbara bommar vilket är en nackdel vid häst under utveckling. Barnsby, m&N, Albion k2, Jeffries, Ideal/Crown har vissa modeller som är raka.

Stubben har en bom som är ordentligt svängd, och en bom som är rak, t ex Stubben Edelweiss kan tänkas vara nåt att prova.
Passiers nyare utom Comet. Kieffer. Vissa Pfiff/Kentaur.
Wintec. Thorowgood om inte jättevid bom.

Prisklass? Typ? Fler bilder? Bomvidd?

Tar nya bilder imorgon :)
Prisläge är upp till ca 15'. Helst smal midja också då det är en 11-åring med liten rumpa som rider.

Och för den som undrar. Jag har varit i kontakt med sadelutprovare men ingen har tid att komma ut den närmaste månaden iaf och jag har ingen möjlighet att åka ut till t ex Mustang just nu (ingen dragbil) samt att vi står på en ridskola där det finns en uppsjö av sadlar att prova och dessutom sadelkunnig personal så bara jag får lite hintar om vilka sadlar som skulle kunna tänkas passa så tror jag att jag kan lösa det ganska bra själv :)

Har du så goda möjligheter att prova runt, hade jag förutsättningslöst provat allt jag kom över. En ridskola är ju rena drömmen, förutom i de fall de har en massa skräpsadlar till de små hästarna (inte helt ovanligt).

Har du så goda möjligheter att prova runt, hade jag förutsättningslöst provat allt jag kom över. En ridskola är ju rena drömmen, förutom i de fall de har en massa skräpsadlar till de små hästarna (inte helt ovanligt).

De har nog inga direkta skräpsadlar men många sadlar är äldre varianter av märkessadlar och det känns meningslöst att prova en del av dessa om de gamla modellerna skiljer sig stort från de nya modellerna t ex.
Men du har ju egentligen rätt, jag får väl börja med att kolla vilka hästar som ser ut att ha liknande rygg som vår och börja därifrån.

De har nog inga direkta skräpsadlar men många sadlar är äldre varianter av märkessadlar och det känns meningslöst att prova en del av dessa om de gamla modellerna skiljer sig stort från de nya modellerna t ex.
Men du har ju egentligen rätt, jag får väl börja med att kolla vilka hästar som ser ut att ha liknande rygg som vår och börja därifrån.

Fast äldre märkessadlar är ofta rätt lätt att få tag på, och till vettiga priser.

Fast äldre märkessadlar är ofta rätt lätt att få tag på, och till vettiga priser.

Så kan det vara men de är inte alltid i så bra skick och kan behöva en hel del kärlek i form av omstoppning etc. Vet inte om jag är så sugen på sådant. Dessutom har många av dem inte så mycket stöd i form av klossar och dyl. och det tror jag att jag vill ha till min dotter. Men vi får väl se vad vi kommer fram till att vi behöver först och främst.

Så kan det vara men de är inte alltid i så bra skick och kan behöva en hel del kärlek i form av omstoppning etc. Vet inte om jag är så sugen på sådant. Dessutom har många av dem inte så mycket stöd i form av klossar och dyl. och det tror jag att jag vill ha till min dotter. Men vi får väl se vad vi kommer fram till att vi behöver först och främst.

Jag tycker du ska räkna med en omstoppning avsett vilken sadel du väljer, t o m en helt ny ska ju stoppas om/justeras stoppning på efter 6 månader. Jag tror inte jag köpt någon sadel som jag inte direkt eller efter lite ridning lämnat för omstoppning alt. justering.

Senast ändrad:
Nu har jag varit hos Sadelmagasinet och visat bilder på hästen och fått rekommendationer.
De rekommenderade en nyare Prestige. Enligt dem kunde alla nyare modeller ev. funka. Andra de rekommenderade var Lippo Fazzino, Walsall och Jeffries JMX.
Jeffries tyckte jag var alldeles för framskuren, Walsallen ville jag inte prova då förra ägaren ju sa att det inte hade fungerat på honom och Lippon tyckte dottern inte var så skön.
Tog med två Prestige hem för att prova. En Roma (svart) och en Joy Jumper (brun). Båda i bomvidd 34. Det var det de hade hemma. De trodde att Versailles eller Paris också kunde funka.
Vad tycker ni? @caballus du verkar ju kunnig :)
Själv tycker jag att Joy Jumpern var alldeles för pytte på hästens rygg och dessutom tyckte jag inte den låg så bra.
Roman såg vid första anblick ut att ligga bättre men om ni ser på bilderna så kan jag ju t o m stoppa in handen mellan ryggen och sidobossan (heter det så?). Så ska det väl kanske inte vara? Sadeln är iofs helt ny så det kanske är därför.

Ska försöka få ut sadelprovare men det verkar inte vara så lätt att få en tid tyvärr.

@Zoya alltså sadlarna på bilderna ligger ju extremt i bakvikt utifrån hästens egen tyngdpunkt ....

Ja, jag tycker också det. Ser att en textsnutt jag trodde att jag skrev om bl.a det tydligen inte kom med men antagligen är de för smala i bommen - bland annat.

Jag tycker inte sadlarna ligger i sadelläget, utan för långt fram om man ser till bogbladets övre spets. Prova att dra bak i sadelläget och se om de inte kommer i våg då.

Den Esperanzan jag har liggandes till ingen användning tycker jag är spikrak(därav jag inte kan använda den till min nya häst som är lätt svängd) så det kanske är så att den är för bred?

Den Esperanzan jag har liggandes till ingen användning tycker jag är spikrak(därav jag inte kan använda den till min nya häst som är lätt svängd) så det kanske är så att den är för bred?

Den är för bred men även för svängd som jag upplever det. Den förra ponnyn hade ju både svängd och rund rygg och den satt som en smäck på henne. Denna är ju rak och takformad så jag kan inte se hur den skulle kunna passa på honom även om den inte var för bred?
Sedan gillar inte dottern den (för hård och gör bred midja) så vill ha en med lite högre kvalitet (och pris :arghh:).

Liknande trådar

Utrustning Jag blir tokig rent ut sagt. Har en ganska grov bruksnordis korsning som gör mig tokig när det gäller det här med sadlar. Har haft...
Svar
10
· Visningar
1 301
  • Låst
Utrustning Nu är den här, Sadellistan version 2.0! :D Då den förra blev för lång har jag nu gjort en sammanställning av den gamla med dom...
188 189 190
Svar
3 788
· Visningar
653 270
Senast: caballus
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 889

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka