Sadelgjordsskav

eyz

Trådstartare
Min häst är otroligt känslig vid sadelstaden. Vid en "känslighetsperiod" för några år sedan fick jag rida barbacka hela hösten för att han fick skav så fort jag ridit med sadel ett pass.

Jag har provat det mesta jag kan komma på; vanlig gjord, sympatexgjord, svängd lädergjord och nu sist, och det som har fungerat bra - fårskinnstunnel.

Nu har hästkraken bara blivit sporadiskt riden det senaste året då jag fått barn och hästen mer eller mindre pensionerats och levt livet på lösdrift. Idag red jag för andra gången i följd med sadel (med fårskinnstunnel) och kom hem och upptäckte skav på båda sidor. :( De tillfällen under det senaste året som jag ridit med sadel (tiotal gånger totalt) har han klarat sig utan skav.

Det är inte under gjorden han får skav utan framför, i vecken som bildas bakom frambenen.

VAD kan jag göra?

Sv: Sadelgjordsskav

Antar att fårskinnet var nytvättat/rent, annars kan smuts lera var en orsak?
En svängd gjord kanske kan vara lösningen?

Antar att sadeln är bra anpassad och så, men det kanske ändå är fel? Kolla efter sadlar där sadelgjorden spänns lite längre bak?
Det kanska handlar om 3-4 cm som kan göra underverk?

Du är säker på att du inte sadlar för långt fram...?

Eller att sadeln inte glider fram...?
Kan vara läge för svanskappa kanske? (eller annan sadel...)

För sadelgjorden ska ju inte ligga mot vecken- då är det ju nåt som ligger lite fel. Man kan prova spänna sadeln på de två bakersta stropparna för att få lite plats om du inte redan gör det

Köp en tjock, något bredare gjord. Har själv problem med det. Treadstone C*mfort dressyrgjord heter lösningen :love:

Jag kan inte sadla längre bak, då ligger sadeln på länden. :crazy: Och sadeln är anpassad efter hästen, lite glider den nog men den glider nog lika mycket bakåt i så fall... Men jag funderar på om det kan hjälpa om jag drar fram huden genom att lyfta frambenen efter att jag sadlat, inser att jag brukar glömma det! :o

Känns lite väl mastigt att köpa en gjord för en tusing som bara eventuellt kan fungera bra de få gånger vi kommer ut. Men tack för tipset. :)

Ja, jag förstår vad du menar. Tog emot för mig att köpa den också. Dock ångar jag inte det en sekund :) GG har en sadelgjord som påminner om Treadstone, fast för halva priset. Inte lika mjuk och tjock då men kändes ändå rättså gedigen. Hoppas du hittar något som funkar...:)

Men jag funderar på om det kan hjälpa om jag drar fram huden genom att lyfta frambenen efter att jag sadlat, inser att jag brukar glömma det! :o

Det brukar hjälpa om jag gör så med min gamla dam som har väldigt mycket veck bakom frambenen. Samt att jag använder en sympatexgjord + fårskinnstunnel och en dressyrsadel där gjorden spänns något längre bak än på hennes allroundsadel.

Hon fick ordentliga skav en gång i våras när vi var ute på en långtur i skogen och jag hade allroundsadeln på henne. Sedan dess har jag bara använt ovanstående koncept, och nu är skavsåren helt läkta på båda sidor. Men jag vet inte om jag törs använda allroundsadeln igen.

Bara för sakens skull så rev jag av fårskinnet igår och tvättade det så grundligt det bara går även om den var välskött och fräsch redan innan, ska vända så sidan som brukar vara bakåt bli framåt dessutom. När skaven är läkta provar jag att dra fram huden ytterligare, hjälper inte det får jag väl leta reda på den där oanvända sympatexgjorden jag har någonstans, den jag prövat tidigare hade "kant" men inte den som ligger i gömmorna.

Kan det vara till någon hjälp om man sprayar pälsglans just där det brukar bli skav?

När jag fick hem unghästen hade han skav där. Hans hud veckade sig framför sadelgjorden iom att han rör sitt framben/bogen så långt bakåt. Han hade gått med en anatomisk lädergjord.

Jag bytte direkt till min ponnys(breeeed ponny) Tixerand-gjord. Och skavet försvann fort. Han får inga veck så som med andra gjorden med denna. Han kan röra sig fritt i bogen/med frambenet utan störningar.

Jag vet inte om det är så för alla. Men på min fungerade det bra iaf. Han hade tom skorpor i huden av det.
Vi ska testa på ett sto i stallet med. Hon har lite samma problem. Men har löst det hjälpligt med fårskinnstunnel.

Iom att huden veckar sig tror jag inte pälsglans eller glidmedel(ja det kan hjälpa mot skav;)) hjälper. Men testa kan du ju alltid.

Jag rider distans o har samma problem vid längre ritter. Alla material på gjordar är provade men i mitt fall hjälpte inte det.
Fick tips om Silonsalva (finns på apoteket). Igentligen en barnsalva men den är ok att använda på djur. Sen jag började smörja med den så har han inte fått dessa "skav" i armhålan.
// Linda

vad har du för sorts fårskinn? testa en sån som är för dressyrgjordar, med tyg på ena sida och kardborre som man fäster runt gjorden. dom är mkt tjockare än vanliga tunnlar! jag har en från medilamb, kostade 400-500 kr.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fundering, min häst har börjat få skav av schabrakkanten så har bokat tid för sadelkoll och tänkte att jag fram tills...
Svar
5
· Visningar
899
Senast: Buck
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama