Sadelgjordar

Sv: Sadelgjordar

Hm.. Jag har en rak BR lädergjord med resår i ena sidan.

Har funderat över det här med resår...

Att det ska vara resår tycker jag, men om det ska vara på en eller två sidor ??

Vad blir det för skillnad?

Jag har bara på ena sidan på både dressyrgjorden och hoppgjorden och har alltid varit nöjd med det:D

Varför har man poå bägge sidorna:confused:

Har man resår på bara en sida kan sadeln dras snett och på så vis framkalla sned sadel, sned häst och sned ryttare. Det måste också vara obehagligt för hästen eftersom gjorden bara "ger med sig" på en sida.

Ska man ha resår ska det vara på båda sidor och resåren ska också vara tjock o svår att töja (trippelband).

det låter ju logiskt.:idea:

Såg idag (var tvungen att kolla) att på hoppgjorden, som jag tydligen bytt, satt det dubbla resårer. hade en anna i läder förr, men jaghade visst bytt...:p

Skönt, man behöver inte dra så hårt med resår, sadeln sitter ändå.

Hade funkat om det inte vore för att stropparna träs under och igenom på den gjorden, vill ha vanliga "öglor" (vad kallas det??:confused:) som man trär stropparna igenom på ovansidan av gjorden.
Men tack ändå ;)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Jag är ute efter en sadelgjord med platta som har fast resår. Den får dessutom inte vara för bred, utan måste vara väl utskuren för...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: Jeps
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
935
Senast: Ajda
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
952
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Det slog mig idag att min ena hästs sadelgjord är närmare 15 år gammal. Den är i sympatex och ser i stort sett ny ut men allt åldras ju...
2
Svar
26
· Visningar
1 980
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård