Sadelgjordar

feel

Trådstartare
Vad har ni för sadelgjordar? Föredrar ni med resår eller utan? Resår på ena sidan eller på båda? Svängda, raka, anatomiska?

Sv: Sadelgjordar

Har två gjordar med resår på bägge sidorna som jag använder och en med resår på ena sidan. Alla är anatomiska.
Var på en föreläsning om sadlar med en duktig sadelutprovare och när frågan om resår kom upp sa han typ:
"vem kan bevisa att ena lungan funkar bättre än andra?"
Detta tog jag som att det bör vara resår på bägge sidorna om det ska vara resår öht (vet inte så mkt hur det funkar utan)

Svängd gjord kan vara bra om hästen har lite mage som gärna skjuter fram sadeln men vet inte hur det fungerar om den är "vältrimmad"

// Train

med resår, anatomisk, bred och väldig välpaddad. och läder såklart!! jag har en gammal prestige gjord som uppfyller all detta. :bow:

svängd har jag dålig erfarenhet av, och det hjälpte inte alls mot att sadeln gled fram. var svårt att justera den så det var lika mkt vikt på på båda spännen.

haha, måste bara svara på den här tråden:p jag köpte en gjord som var för kort så nu har jag en ponnygjord i tyg som är blå- och röd-randig utan resår:p funkar riktigt bra faktiskt. följde med när man köpte ponnysadel från Börjes. men ska nog ta och köpa en ny när jag köpt ny sadel:p. inte den vackraste:angel:

Föredrar en minimalt svängd, anatomisk lädergjord utan resår till min fjorda. Det är olika från häst till häst vad som passar bäst.

har en rak sadelgjord utan resår från H**ks en sådan där som inte ska ge skav, tycker de är helt perfekta.

används till både unghästen och min lilla Tussi

Har en rak, fårskinnsfodrad gjord med resår i ena sidan eller anatomisk lädergjord med resår i båda sidorna.

*kl* (Halloj Daisy! Jobbar tidigt idag eller ;)?, känns som om vi gör ungefär lika mycket när vi jobbar:angel:)

Jag har en anatomisk välfodrad Kieffergjord utan resår.

Gärna resår, men den måste isf vara mycket kraftig (inte som i de billiga gjordarna där man kan dra och dra och dra...) och sitta i båda sidorna eller på mitten. Wintec Elastic är en mycket bra gjord!! :love:

Resten anpassar jag efter hästen.
Nuvarande häst kräver en svängd gjord, då hon är lite "felkonstruerad", med sadelgjordsläget för långt fram i förhållande till sadelläget.

Jag har en svängd gjord till Hedddan. Globus Ronja med resår i bägge ändarna. Funkar finemang tycker jag.

rak/anatomisk med resår i båda sidor, mjukt läder med tjockt foder.

*kl*

har just nu sadelgjorden jag fick till sadeln, en syntet utan resår, men är på jakt efter en med resår på båda sidorna 50 cm. Var uppe på b**jes förra veckan och klämde på Gl*bus dressyrgjord med dubbla resåer, men den visade sig vara omkring 60-65 cm :( jag får antingen leta vidare eller trycka dit nya hål på sadelstropparna :devil:

Har en svängd med resår i bägge sidorna. Glen Gordon lädergjord mycket mjukt stoppad.

Just nu har jag en rak, utan resår med vitt foder.
Letar med ljus och lyckta efter "drömgjorden" - läder, resår i båda ändar, anatomisk, fodrad, ring under magen och med "stropphållare" på utsidan av gjorden ovanför spännet. Förslag? :angel:

Bra fråga, men man ser dem då och då... :o

Wintec Elastic har resåren dold någonstans inuti, men om det sitter en bit på mitten eller en bit i varje sida vet jag inte.

Liknande trådar

Utrustning Jag är ute efter en sadelgjord med platta som har fast resår. Den får dessutom inte vara för bred, utan måste vara väl utskuren för...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: Jeps
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
935
Senast: Ajda
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
952
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Det slog mig idag att min ena hästs sadelgjord är närmare 15 år gammal. Den är i sympatex och ser i stort sett ny ut men allt åldras ju...
2
Svar
26
· Visningar
1 980
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård