sadelgjord

Linnea010

Trådstartare
Hej!
behöver tips på sadelgjord för en häst som börjar kännas missnöjd. Sadeln ligger bra men jag måste dra sadelgjorden ganska hårt för att den inte ska åka fram när man ökar till en snabbare gångart än skritt. Hästen har börjat sparka mot magen och bita i luften när jag spänner. Låter jag däremot sadelgjorden vara väldigt lös bryr den sig inte men det funkar inte heller att sadeln kan glida runt. Vilka sadelgjordar rekomenderas?

Svanskappa? Och har du en vanlig rak sadelgjord kanske du kan testa en anatomisk, kanske en sån med luft från Bates eller Wintec. Man ska inte behöva spänna sadelgjorden så hårt för att sadeln ska ligga kvar, så du får också ta och titta om sadeln verkligen ligger bra.

1. Är sadeln för smal eller för rak - som kan göra att sadeln åker fram?

2. Hur är sadelgjordsläget i förhållande till sadelläget??

3. Sura miner när man kommer med sadeln, tandagnissel, huggande när gjorden ska spännas, kickande när gjorden ska spännas - hästen talar om för dig att något är rejält obehagligt - sitter verkligen sadeln bra? Skaver gjorden?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 130
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 794
Senast: mamman
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 975
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka