Sadelfunderingar igen...

Elina8

Trådstartare
Någon som har tips på vad för sadel som skulle kunna passa på min lill fröken?
Hela ryggen är liksom i framåtlut, lägsta punkt är precis där bogbladen slutar. Hon är dessutom väldigt smal upptill på ryggen vid den obefintliga manken så på alla sadlar jag provat har det liksom varit ett hålrum som gjort det ännu lättare för dem att åka fram. Har provat med fårskinnspad också, men såfort man spänner åt gjorden så kanar sadeln fram och lägger sig fint mot bogbladen.

Rak och väldigt kort rygg, i framåtlut som sagt. Blir såklart mindre framåtlut när hon jobbar, då ser den ut ungefär såhär (alltså vinkeln blir ungefär samma) men lägsta punkten är ju fortfarande väldigt långt fram och nära bogbladet.
32805743.jpg

Stillastående ligger bogbladet precis längs den rakade randen, i rörelse hamnar det ganska precis under lägsta punkt.

Har funderat på om det går att lägga en fjäril framtill för att fylla ut tomrummet som blir nedanför manken.

Några tips på sadlar jag kan prova?
Har provat massa dressyrsadlar bla.
globus clic
lippo angeline
prestige (venus k tror jag det var)
amerigo (classic tror jag)
passier (minns ej modell)
frank baines (minns en modell)
Morris & Nolan
och några till, minns inte just nu vilka jag provat och vilka jag dissade direkt. :angel:

ALLA har åkt fram, den som legat bäst hittills har varit en gammal Zaldi Olympica, men den var för vid, så den tippade fram och åkte fram. Möjligtvis att den hade funkat med en liten glidpad och/eller en fjäril. Men den var lite väl liten för mina ben, plus att jag gärna hade haft liiiite mer benstöd. Så jag bemödade mig inte att prova vidare.

Någon som har en häst med liknande rygg? Vad har ni för sadlar och/eller pad?

Tips?
Både islandssadlar och dressyrsadlar är intressant.

Sv: Sadelfunderingar igen...

Kan tillägga att jag även provat top reiter jr special och lettirsadeln på islandssidan. Lettir var på tok för lång, top reitern gillade hon inte det minsta.

Att en sadel åker fram visar ju bara på att den är för smal först och främst, hur den har legat kan vi ju då inte veta.

Om det ändå vore så enkelt. :cool:
Sadlar kan ju åka fram av en rad olika anledningar, en av dem är att sadeln är för smal. De kan också åka fram för att sadeln är för vid, eller för att bröstbenskurvan är svängd, eller för att ryggen lutar fram....

Jag har provat många sadlar och de flesta har varit för vida. En del har varit lagom med en pad, och en del har varit lagom utan något under.

I just detta fallet så har det varit en kombination av taskigt sadelläge, rund mage och svängd bröstbenskurva. Har därför även provat med en pad för att fylla ut lite framtill, men det har inte hjälpt helt och hållet.

De har åkt fram direkt när jag har spänt sadelgjorden, även när jag har kunnat anpassa så att stropparna ligger rätt. Det beror då på att hon är smalare framtill bakom bogbladen än vad hon är där sadeln ska ligga. Hon är alltså lite spolformad.

Har idag fått hem en ny provsadel som jag hoppas ska funka, den hade mycket och mjuk stoppning framtill, så jag hoppas att denna ska lyckas hålla emot så att sadeln inte glider fram. Håller tummarna.

Bomlöst är inget alternativ? Jag är glad i Top Reiters bomlösa just för de extrema knästöden. :angel:
Star Trekk Island är kort och har utbytbar bom, bra knästöd.

Är den för vid så brukar den nog stanna och skjuta upp skinnet vid skuldran och det bildas ett veck. Det brukar vara väldigt tydligt, när bommen är för smal så vill den gärna kana över manken och få ett bakomlutande utseende. Om jag vore du så tog jag hjälp av en riktigt duktig person som verkligen kan sadlar och inte bara vill prångla på dig en sadel för att sälja.

Min häst har likadan rygg som TS och för vida sadlar på henne halkar fram på halsen. Hon har haft en Kentaur Kari, kan kanske vara ngt. Just nu har hon Top Reiters bomlösa som är paddad fram med fjäril och en pad som bygger fram... (Sadelutprovare på G ut.) Min dam är tunn i modellen och rätt slim. Top Reitern, upplever jag, ligger bättre på bredare hästar - men jag älskar sadeln!

Bomlöst är inget alternativ? Jag är glad i Top Reiters bomlösa just för de extrema knästöden. :angel:
Star Trekk Island är kort och har utbytbar bom, bra knästöd.

Jag har redan en bomlös som jag och hästen trivs jättebra i. Jag letar bomsadel som komplement, tycker det känns bra att ha båda två att variera mellan. :)

Är den för vid så brukar den nog stanna och skjuta upp skinnet vid skuldran och det bildas ett veck. Det brukar vara väldigt tydligt, när bommen är för smal så vill den gärna kana över manken och få ett bakomlutande utseende. Om jag vore du så tog jag hjälp av en riktigt duktig person som verkligen kan sadlar och inte bara vill prångla på dig en sadel för att sälja.

Har tagit hjälp av duktiga personer och har även gått ett par kurser och föreläsningar själv. Det i kombination med måååånga sadelprovningar med duktiga sadelprovare som jag har frågat ut om allt och sugit i mig allt jag kunnat ifrån så tycker jag mig faktiskt ha rätt bra koll på hur en sadel ska ligga själv.

Har idag hittat den ultimata sadeln, har faktiskt aldrig varit med om en sadeln som passar så bra!! Och jag satt kanonbra i den också, så det blir definitivt köp. :D:banana:

Sol har nog aldrig tagit såna galoppsprång, jag satt som gjuten och sadeln med. Hade inte rört sig en mm när jag provred den utan någon under. Perfekt enligt bokens alla regler och som sagt, Sol godkände den med råge och jag gillar den skarpt.

HURRA!!! :banana:

Jag har en häst som är byggd exakt som trådskaparen beskriver. Spolformad är ett bra ord, och med en rygg som sluttar fram, ingen manke och därtill trånga bogar. Hopplöst!

Jag har hittills mest ridit henne i en Diddi-dyna med tjock vojlock under. Den bomsadel som legat bäst på henne är min Henri de Rivel treckener, men den är för bred. I många andra sadlar som jag testat, känns det som om man som ryttare glider fram i sadeln och tvingas liksom ha en onaturlig vinkel på bäckenet för att hålla emot, jättejobbigt. Det känns som om en relativt flat, men kort sadel (som HdR) både ligger bäst på henne och är bäst för mig att sitta i.

Så, jag följer denna tråd med stort intresse! Vad är det för sadel du har provat?

Jag har provat massor, men det är bara en som har passat, och det var en Prestige. :D

Det som felade på nästan alla var att de var för vida i vinkel och för smala i vidd och sen har många varit för långa, för smal kanal, eller obalanserade. Denna låg helt perfekt! Som du säger får de ju inte vara för uppbyggda bak när man har en häst som är det, då hamnar balansen helt fel.

Det var som attan, en Prestige?! :D Jag glömde att skriva att jag också provat en sådan, och den låg också bra. Helt otippat, det är inget märke som jag har lagt särskilt märke till i islandshästsammanhang.
Det var en äldre, mycket flat modell som dock var aningen för lång för henne, annars hade jag nog slagit till.

De där nya Prestigsadlen ser ju kanonfina ut, iaf på bild ;-)
Riktigt välgjorda dessutom. Jag antar att det är islandshästmodellen?
Ajdå, då gäller det att gräva i plånboken... men det kan det vara värt om den ligger så bra! :D

Ingen islandsmodell, vet inte ens om de gör islandsmodeller. Har inte sett nån.

Detta är en begagnad dressyrmodell, precis lagom flat sits, stora stöd och enkelkåpa :love: Den svänger upp baktill vilket gör den väldigt kort. Trodde inte heller att det kunde vara nåt, men på hästen ser den kanon ut. Är glad att jag tog med den ändå!

Ja, de har några islandsmodeller, kolla t ex på Ag*rsta, de säljer dem. Men det är bara att gratulera att du hittat en bra sadel, förstår att du är lycklig :-D

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
876
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 267
Senast: Aifos
·
Islandshäst Hej, jag börjar bli riktigt förtvivlad :cry: Har en liten islandshäst med väldigt kort rygg, ca 36cm sadelläge, hög rumpa, obefintlig...
Svar
6
· Visningar
2 931
Senast: Gotthard
·
Utrustning Har kikat lite smått på sadlar till vår foderponny. Hon är ett russ av större modell, fortfarande ganska omusklad. Sonen har ridit med...
Svar
1
· Visningar
455
Senast: Idacent0207
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka