Sadelfrossa!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadelfrossa!

Var det du som skulle köpa en Startrekk Island? Har du fått den än isåfall och hur är den? *Jätte nyfiken* :)

Japp det är jag som har beställt en sådan, har inte fått hem den ännu, och tro mig, när jag fått hem den så lär ni veta om det :angel:

10 veckor trodde hon, eftersom det blev en liten specialbeställning.
Beställde den efter SM så det är väl bara och vänta och se när den vill dyka upp....

Okej.. :) Vad var det för specialbeställning du gjorde då? *hmm* Skulle du inte vara med på Lag-sm?

Vi specialbeställde den i 16,5 med lika långa kåpor som på 17,5:an.
Jo jag skulle ha varit med, men sen slutade jag rida hästen pga olika saker, så det blev inget. Sen var det ju så sjujäkla dyrt :crazy: Skulle ju gå på några tusen allt som allt...

Okej...vet du om sitsen är stor/liten/normal 16,5? :d För visst var det så att de inte hade 17"?
Okej, men då var jag inte helt ute och cyklade iallfall. ;) Synd att det inte blev nåt Lag-SM för er!

Okej...vet du om sitsen är stor/liten/normal 16,5? :d För visst var det så att de inte hade 17"?
Okej, men då var jag inte helt ute och cyklade iallfall. ;) Synd att det inte blev nåt Lag-SM för er!

Jag vet bara att 16,5 var 2,5 cm kortare än i 17,5 iaf... 17,5 kändes absolut inte megastor för mig (provade i en sådan), men jag kunde absolut ha mindre.

Okej :) Ska bli kul o höra sen hur sadel är iallfall, jag va o klämde på den många ggr på SM. ;)

Tips på nån pad som lyfter fram?

Min hästs rygg lutar också lite fram och nån typ av pad som lyfter fram med låter bli bak skulle behövas.

Nu väsker jag min gamla tråd igen!
jag måste nämligen åter ge mig in i sadeljungeln igen:devil:...

Min tränare har nämligen sagt att jag måste rida honom i bomsadel fram tills han har stabiliserat sig så pass att han inte flyger i luften bara man petar på honom. Jag har nu en bomlös Pfiff med torsion pad.

Nu vet jag mer om hans rygg också. Han är redan nu bred så en sadel i vidare storlekar är ett måste. som ni ser på bilderna på förstasidan har han en ganska rak och lång rygg.

Jag har provat en Wintec cair och den var MKT för svängd.

Har provat en globus clic 38 och den låg JÄTTEbra. Som ett smäck.

Problemet är att jag vägrar att köpa en så dyr inridningssadel till en häst som jag vet kommer att ändra sin rygg.
Jag ska senare gå tillbaka till bomlös för vi fick så fin kontakt då. MEN vad ska jag satsa på för sadel tills dess?? Det handlar om typ en 6månades sadel!'

Vet ni någon sadel som i bom och bredd liknar globus clic? Gärna syntet!

Kanske en griffin haf/cob??

Senast ändrad:

Men det finns väl ganska många globus clic som är begagnade?
De brukar kosta 5-6 tusen. Det tycker jag inte är mycket pengar för en sadel.

Jag har kollat runt men det finns inte så många i stl 38 ute. Det är precis på gränsen av vad jag betalar för en unghästsadel som ska säljas efter en kort tid.

Tyvärr gillar jag den inte heller helt för min egna skull. Bakvalvet är högt och man känner sig lite fastsittande. Detta betyder inte att jag personligen bojkottar alla dressyrmodeller, men jag föredrar dem med lite flatare sits.

hur är globus gloi? jag menar är bommen och bomvidderna liknande? Där sitter man ju inte "fast" på samma sätt...

hej.. jag har provat griffin haflinger sadeln på islänning med väldigt rak rygg och dom funkar bra. dock tycker jag att den är för lätt och inte riktigt vill ligga still.

sen måste jag leka pelle duktig... hur F***N kan man sitta o rekomendera sigma och horse saver???? jag skulle inte ens ha dom som väggprydnad!!! lägg aldrig en sådan sadel på en häst om du inte vill ha ryggen förstörd! kort o gott.. du får vad du betalar för, köp en sadel som har bra andrahands värde om du behöver byta efter ett tag. det lönar sig i längden att satsa några tusen mer än att köpa ne riktig skitsadel för 2000:- lycka till!!

just därför letar jag efter en BRA syntetsadel. De har ett bra andrahandsvärde och man kan få en bra sadel för en billigare peng just för att det är syntet.

japp.. griffin sadlarna är helt ok.. dom är byggda i england och håller bra kvalitet.. därimot är dom inte så lätta att sälja vidare vad jag har förstått. jag har själv alltid ridit i wintec island men den gillade du ju inte läste jag.. vad ligger din maximala budget på?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka