Sv: Sadelfrågor!
Jag tänker inte säga ett ord om huruvida sadlarna passar eller inte, men jag kan som sadelmakare säga varför jag är måttligt förtjust i Kieffer. Det är det förbaskade kroksystemet

som man fäster upp bossorna med. Det kan gå på allt från 2 röda sekunder till rekordet 1 timme att få ihop dem efter omstoppning.
Däremot sitter krokarna på sidan av bommen och inte undertill som någon hade skrivit.
Ett annat irritationsmoment är plastplattorna baktill på bossorna som gör det svårt att tömma och stoppa in nytt, de har också på vissa modeller en tendens att spricka och måste då bytas ut vilket inte är helt lätt
Slutligen tycker jag inte om syntetstoppningen som finns i dem som nya, men den går ju att byta ut
Har själv haft två Kieffrar på två olika hästar sedan jag blev färdig sadelmakare och tyckt att de varit ok. Har dock inte fått det stödet jag har behövt nu på den senaste och bytte ut den mot en begagnad albion.
Däremot tar jag och rekommenderar dig också att ta personliga åsikter om olika märken med en nypa salt.
Jag älskade passieren som jag hade som mellansadel mellan kieffern och albionen, men kära Kakis hade sådär lagom roligt när hon red i den. Den gjorde underverk för min sits men noll för hennes. Pållan diggade inte heller passieren.
Jag pratar positivt om Stübben, Passier, County och Albion för det är sadlar jag har egna goda erfarenheter. Är kanske inte lika översvallande om andra märken som jag har mindre goda erfarenheter av.
Det finns ett märke vars sadlar jag får ridsår bara av att titta på, sålde en sådan till en kund härom veckan och hon ringde tillbaka helt lyrisk och lycklig. Så var och en har sin högst personliga åsikter och det gäller även oss sadelmakare och sadelutprovare.
Apo