Sadelfrågor!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare tretjak
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 2 650
Sv: Sadelfrågor!

Du kan alltid försöka snoka rätt på någon som gick på Flyinge när de bytte alla sina skolsadlar som enligt uppgift var Kieffer. Där har du nog ett rätt bra underlag om du vill höra de negativa sidorna med Kieffer...

Lovisaleonora_ skrev:
det var lite som Stübben och onesizefitsall-thirts - passar ingen riktigt bra)

Jag känner många hästar som Stubben ligger perfekt på. Det var ett ganska korkat påstående bara för att dina hästar inte kan ha Stubben.

Hmm låter allvarligt...Det kan inte vara så att de lämnade in sadlarna på omstoppning till någon som inte behärskar tekniken? :devil:

Kanske har vi tur att det finns någon som gick där vid denna tidpunkt som läser detta och kan skingra frågetecknen lite granna? :bump:

Jag tänker inte säga ett ord om huruvida sadlarna passar eller inte, men jag kan som sadelmakare säga varför jag är måttligt förtjust i Kieffer. Det är det förbaskade kroksystemet :devil: som man fäster upp bossorna med. Det kan gå på allt från 2 röda sekunder till rekordet 1 timme att få ihop dem efter omstoppning.
Däremot sitter krokarna på sidan av bommen och inte undertill som någon hade skrivit.
Ett annat irritationsmoment är plastplattorna baktill på bossorna som gör det svårt att tömma och stoppa in nytt, de har också på vissa modeller en tendens att spricka och måste då bytas ut vilket inte är helt lätt
Slutligen tycker jag inte om syntetstoppningen som finns i dem som nya, men den går ju att byta ut :D
Har själv haft två Kieffrar på två olika hästar sedan jag blev färdig sadelmakare och tyckt att de varit ok. Har dock inte fått det stödet jag har behövt nu på den senaste och bytte ut den mot en begagnad albion.

Däremot tar jag och rekommenderar dig också att ta personliga åsikter om olika märken med en nypa salt.
Jag älskade passieren som jag hade som mellansadel mellan kieffern och albionen, men kära Kakis hade sådär lagom roligt när hon red i den. Den gjorde underverk för min sits men noll för hennes. Pållan diggade inte heller passieren.

Jag pratar positivt om Stübben, Passier, County och Albion för det är sadlar jag har egna goda erfarenheter. Är kanske inte lika översvallande om andra märken som jag har mindre goda erfarenheter av.
Det finns ett märke vars sadlar jag får ridsår bara av att titta på, sålde en sådan till en kund härom veckan och hon ringde tillbaka helt lyrisk och lycklig. Så var och en har sin högst personliga åsikter och det gäller även oss sadelmakare och sadelutprovare.

Apo

Att denna plastplatta skulle kunna skära ner i hästen är det mest oseriösa jag hört. Varför en del "seriösa" sadelmakare inte vill stoppa om sadeln är kanske för att stoppningshålen för dem gör det svårt att stoppa om kieffersadeln. Själv öppnar jag hela dem främre sömmen Ni ser under sadelns framvalv och sedan detsamma syr jag ihop den. Det är alltså den söm som gör att stoppningen inte går upp under sadelns framvalv. Detta gör att stoppning lätt och smidigt kommer in i bossan. Detta sätt tar en tid men stoppningen blir lättare att utföra.
Jag tillhör en själv en sadelmakeriförening. Det kan jag försäkra att om jag får höra och fått det bekräftat att en sadelmakare sagt att denna plastplatta kan göra som Du sa kommer vederbörande med omedelbar verkan att uteslutas.

Jag har länge undrat var detta rykte kommer ifrån.
Jag har bytat 5 spruckna plattor, men hur de skulle kunna gå igenom läder förstärkning och stoppning är för mig helt obegripligt. :smirk:

Fast jag är en kättare enligt vissa...
Jag mottager samtliga märken i min verkstad och dömmer aldrig ut en sadel som värdelös bara för att den har ett visst märke. Alla kunder vill inte ha eller har inte ekonomisk möjlighet med de märken jag tycker om och andra älskar de märken jag själv aldrig skulle placera min rumpa i.

Dock vill jag inte hantera luftstoppade sadlar för jag har ingen utbildning, men det borde jag inte erkänna för då anses jag nog som oseriös av vissa...
Westernsadlar vet jag hur de bör ligga, men hanterar dem så ytterst sällan att jag valt att inte passa till dem. Det går för lång tid mellan gångerna och jag blir osäker.
Så där har ni en "sadelmakares bekännelse" :D

Apo

WULP skrev:
Att denna plastplatta skulle kunna skära ner i hästen är det mest oseriösa jag hört. ...

Jag tillhör en själv en sadelmakeriförening. Det kan jag försäkra att om jag får höra och fått det bekräftat att en sadelmakare sagt att denna plastplatta kan göra som Du sa kommer vederbörande med omedelbar verkan att uteslutas.

Då kanske du ska hoppa på den som fällt detta uttalandet och inte mig?!

Läge att börja LÄSA inläggen?!

Senast ändrad:

Har ö h t aldrig provat en Stübbensadel på något djur jag ägt, jag tycker de gamla är fula och de nya obekväma (tycke och smak ska man inte diskutera?), däremot har jag sett många Stübben som legat "nästan bra" som övergångssadel.

Inte sadelns fel, men hittills har jag INTE sett någon Stübben som ligger bra, och då ha jag haft den tvivelaktiga förmånen att se runt en 50-60 stycken under åren...

Då bor du antingen i ett område med folk som inte tar ut sadelutprovare som hittar passande sadlar till sina hästar eller så tycker du bara att sadlarna inte ligger bra.

I stallet där jag har min häst har 2 hästar Stubbensadlar (utprovade av en erkänt duktig sadelutprovare) och min häst kan ha Maestoso och Avalon och Artus (de ligger inte perfekt men de ligger helt okej), i stallet där jag hade min häst innan fanns det 4 om hade Stubbensadlar som också var utprovade och passade hästarna alldeles utmärkt.

Så bara för att du har sett 50-60 Stubbensadlar som du inte tycker ligger bra på hästarna, betyder det att det är sadlarna det är fel på? Aldrig tänkt att det är människorna som köper felanpassade sadlar till sina hästar?
Jag har sett flera hundra hästar med missanpassade sadlar, däribland märken som Stubben, Passier, Albion, County, Frank Baines osv osv. Betyder det att dessa märken är dåliga?

Diabolical_Kitten skrev:
Jag har sett flera hundra hästar med missanpassade sadlar, däribland märken som Stubben, Passier, Albion, County, Frank Baines osv osv. Betyder det att dessa märken är dåliga?
När, var, hur har du sett alla dessa hästar? På nära håll vid sadelprovning eller med ryttare?

Lovisaleonora_ skrev:
Inte sadelns fel, men hittills har jag INTE sett någon Stübben som ligger bra, och då ha jag haft den tvivelaktiga förmånen att se runt en 50-60 stycken under åren...
Jag hade en Stübben-sadel förut till min häst som låg väldigt bra på honom. Tyvärr hade jag gjort misstaget att köpa 17" istället för 17,5" så jag bytte ut den av den anledningen. Liksom du har jag också sett hästar med Stübben som inte ligger bra pga hästen t ex har för rak rygg eller för mycket manke. Har dock inte haft "förmånen" att se lika många som du.

Stall jag har stått på, hästar jag ahr ridit, tävlingsplatser när jag ahr varit hästskötare, ridskolor där jag har ridit/jobbat. Jag har inte kollat igenom häst och sadel varje gång såklart, men på många är det såna uppenbara fel att det int går att missa, bara man tittar. (typ att manken slår i framvalvet, sadeln är för lång, sadeln tippar mkt fram/bak, de använder förgjordar/svanskappor, kan inte hoppa upp från marken utan att sadeln åker åt över på sidanosv)

Att man behöver förgjord eller svanskappa behöver inte bero på att det är fel på sadeln....
Det kan lika gärna vara så att hästen saknar uppstickande manke och har extra breda och rundade revben....
Jag ser dagligen 2 hästar som man måste ha både svanskappa och förgjord på och ändå så behöver man kliva upp från en pall för att sadeln inte ska glida snett...

Dessutom så rekomenderas det både av sjukgymnaster, veterinärer och sadelmakare att man ska kliva upp från en pall för att inte man ska orsaka hästen och sadeln skador...

Håller med dig. Det finns gott om hästar i det här landet som inte är skapta till att bära sadel.

Jo, jag vet att det rekommenderas av många att hoppa upp från pall. Det gör jag själv. Men en sadel som ligger bra ska tåla att man hgoppar upp från marken.

Förr trodde inte jag heller att det fanns en sadel som passade min häst som var helt rund och utan manke och alla sadlar gled runt (en av sadlarna var så illa att den i svängarna åkte åt sidan och när hästen en gång väjde för ett hinder hamnade både jag och sadeln på magen...)

Men efter att ha åkt på sadelprovningar och lånat hem sadel efter sadel och provat mig fram hittat jag helt plötsligt en sadel som jag kunde hoppa upp i utan att jag ens behövde spänna sadelgjorden stenhårt.
Svanskappa kan t.o.m vara farligt för hästen. Tänk vilket tryck det blir. Det kanske går bra för shettisar som ungar ridar som knappt väger 20 kg, (men jag tvivlar starkt på att de gillar det), men för en vuxen att rida med svanskappa... Nej.

I ett par böcker om sadeltillpassning som jag har läst har det stått negativa konsekvenser om förgjordar med, men jag kommer inte ihåg vad det var för nåt. Kan säkert hitta böckerna på biblan igen.

Diabolical_Kitten skrev:
...eller så tycker du bara att sadlarna inte ligger bra.

...(de ligger inte perfekt men de ligger helt okej)...

Jag trodde det var det jag skrev. Att jag inte tycker att de sadlarna ligger bra.

Det är precis det jag säger; de ligger inte perfekt. Vad som är OK har jag märkt är väldigt varierande från ryttare till ryttare (jag anser att det är ryttarens ansvar att kontrollera sadeln, det är ryttaren som ska rida och acceptera utrusningen oavsett vem som är häst/sadelägare). Jag har sett en del sadlar som ryttaren ansett vara OK som jag ö h t inte övervägt att sätta mig i på just den häst den legat på, så illa tycker jag att det varit om man ser till hästens reaktion.

Med okej menar jag att hästen trivs med sadeln men att den inte är optimal. T.ex att en sadel har tyngdpunkten på fel ställe i förhållande till hästens rygg (vilket inte alltid behöver vara obehagligt för hästen), eller att den tippar lite (då menar jag lite) framåt för att hästen inte är bred nog just än, eller att den kanske är 1 cm för lång för att ryttaren ska få plats i den, bommen är något för svängd eller släpper lite för tidigt.

Men då beror det ju faktiskt inte på sadlarna, det beror på ryttarna som köper sadlarna. Sadlarna är det inget fel på. Om du inte tycker de är snygga eller bekväma är ju en smaksak, men jag gillar t.ex. att hoppsadlarna är hårda medan dressyrsadlarna är mjuka. Och jag tycker att många av deras sadlar är snygga.
Hade du sagt att det var nåt fel på passformen (konstiga plankor eller nåt inuti bossan, eller vad vet jag) eller att det varit nåt fel på bommen är det ju en annan sak. Men bara för att den inte passar hästen betyder ju inte att det är en dålig sadel.

Med tanke på att det varit ett stort antal hästar ./. sadlar tycker jag att det verkar vara svårt att få Stübben att ligga bra på den genomsnittliga hästen. Ridskolor har ju t ex ofta Stübbensadlar då de håller i vad som tycks vara en oändlighet (särskilt om eleverna inte tycker om att sitta i sadlarna).

Det verkar vara fler i tråden som varit/är av samma åskit vad gäller Stübben så helt taget ur luften är det nog inte.

Jag har ALDRIG påstått att det är en dålig sadel.

Jovisst, men det finns en hel del personer som klagar på Albions passform, men det är bara för att de inte passar deras hästar. Stubben har en bra passform så sett, men precis som jag skrev i förra inlägget: det är inget fel på sadeln abra för att den inte passar hästen. Om jag skulle resonera så så är det fel på alla sadlar förutom min Globus Clic, Albion k2 och min Lemetex Stylist. Sen har jag provat drygt 60 sadlar till som inte har passat alls, men inte betyder det att det är fel på tillverkaren/sadlarna, utan tillverkaren har bara inte tillverkat en sadel som är till för min häst, men för en annan typ av häst med en annan typ av rygg. Svårare än så är det inte.

Liknande trådar

Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 954
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är... 2
Svar
25
· Visningar
12 559
Senast: ylvalill
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 879
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Jag köpte för ett år sedan en sprillans ny sadel av en lokal ridsportbutik. Jag har tyckt att det känts lite snett att rida i den, men... 2
Svar
22
· Visningar
2 858
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Valp 2024