Sadelfråga..

Lisen82

Trådstartare
Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben åker fram som att jag åker skidor. Så tog ut en sadelutprovare för skojs skull för att prova lite annat och fastnade för Bates arena jag satt helt plösligt rakt och fick länga läderna 2 hål? Fick en helt annan känsla i sadeln. Köpte en westernsadel när jag köpte henne dock rider jag ALDRIG i denna, då den är både tung, klumpig och jag tycker inte jag sitter bra i den när vi galopperar. Hästen kommer aldrig bli någon westernhäst, hon vet inte vad lugn galopp är..

Sadelutprovaren hade en sadel som satt bra men man får ändra järnet bara till de vita då hon har xwide, denna skulle hon ha 9000 kr för. Sen gick jag å kolla lite på hästnet för jag vet hennes storlek och hittade en tjej som sålde arena i hennes storlek både en dressyr och en hoppsadel. 13 000 kr kunde jag få båda för. Så nu planerar jag att sälja westernsadeln, köpte den för 1 år sedan för 9000 kr den ser likadan ut och bra skick, kan man få igen samma peng tror ni? Kan även lämna med 2 paddar, western träns tyglar osv.

ÄR de onödigt att ha 2 sadlar eller vad tycker ni? Eller gör jag ett misstag om jag säljer western sadeln? Om jag bara köper dressyr sadeln så kostar den 7500 kr. Så får hoppen för 5500 kr..

Det beror väl helt på vad du ska göra med hästen? Vill du rida western egentligen eller varför köpte du sån sadel?

Om du behöver både hopp och dressyr beror återigen på vad du ska göra. Jag tycker det är bra att ha en hoppsadel när man ska ut och konditionsträna i lätt sits + vid hoppning såklart. Rider nästan alltid i dressyrsadeln men är ändå glad att jag har hoppsadeln.

Det beror väl helt på vad du ska göra med hästen? Vill du rida western egentligen eller varför köpte du sån sadel?

Om du behöver både hopp och dressyr beror återigen på vad du ska göra. Jag tycker det är bra att ha en hoppsadel när man ska ut och konditionsträna i lätt sits + vid hoppning såklart. Rider nästan alltid i dressyrsadeln men är ändå glad att jag har hoppsadeln.
Och jag är tvärt om 😅 rider alltid i hoppsadeln när jag inte ska rida "seriös" dressyr, men vill definitivt ha en av varje oavsett :) det är skillnad att rida dressyr i en hoppsadel.

Och jag är tvärt om 😅 rider alltid i hoppsadeln när jag inte ska rida "seriös" dressyr, men vill definitivt ha en av varje oavsett :) det är skillnad att rida dressyr i en hoppsadel.
Haha ja där finns det verkligen olika preferenser :)
Själv undrar jag vart mina skänklar tagit vägen när jag sätter mig i hoppsadeln 😅

Meningen var att hon skulle bli westernhäst.. Men hon är alldeles för het, och har svårt för att hålla lugn och samlad galopp. Så lagt de lite på hyllan. Vi kör mycket uteritter, jaktritter, hubertusjakt osv. Vill i framtiden hålla på med distans så vill ha en skön sadel. Dock är hon ganska hoppig i sadeln så vill kunna sitta stabilt när hon studsar. Vi rider för tränare ibland och hoppar på hobby nivå. Just nu hoppar jag med dressyr sadeln.

Meningen var att hon skulle bli westernhäst.. Men hon är alldeles för het, och har svårt för att hålla lugn och samlad galopp. Så lagt de lite på hyllan. Vi kör mycket uteritter, jaktritter, hubertusjakt osv. Vill i framtiden hålla på med distans så vill ha en skön sadel. Dock är hon ganska hoppig i sadeln så vill kunna sitta stabilt när hon studsar. Vi rider för tränare ibland och hoppar på hobby nivå. Just nu hoppar jag med dressyr sadeln.
Har man inte helt andra sadlar i distans?

Men jag skulle utan tvekan välja både dressyr och hoppsadel. Kan inte tänka mig något annat än dressyrsadel när man tränar dressyr seriöst. Och valde oftast hoppsadeln på uteritter, konditionsträning och markarbete och hopp förstås.

Är de svårt att sälja sadel privat själv?
hur långt är ett snöre? ;)

Beror helt på vad man har för sadel. Utbud och efterfrågan. Ibland går det fort. Ibland kan det ta lång tid. Ingen kan svara på den frågan.

Många sadelutprovare tar sadlar i inbyte om man köper av dom tex. eller tar mindre i provision om man köper en annan sadel av dom etc. Men kanske är svårare med just en western sadel. Tror inte så många tar emot en sån vad jag vet. Men man får nog kolla själv.

hur långt är ett snöre? ;)

Beror helt på vad man har för sadel. Utbud och efterfrågan. Ibland går det fort. Ibland kan det ta lång tid. Ingen kan svara på den frågan.

Många sadelutprovare tar sadlar i inbyte om man köper av dom tex. eller tar mindre i provision om man köper en annan sadel av dom etc. Men kanske är svårare med just en western sadel. Tror inte så många tar emot en sån vad jag vet. Men man får nog kolla själv.
Har kikat runt lite och finns inte så många som tar emot westernsadel. Sen tar de 20 % provision så bättre att försöka sälja själv. Men ska iallfall hämta de 2 sadlarna och prova i helgen.

Provade sadelprovaren även hoppsadeln i samma modell? Jag tänker att en dressyr och hoppsadel är väldigt olika och kan kännas olika även om de är samma modell. Alltså, bara för att dressyrsadeln sitter bra, behöver ni inte gilla hoppsadeln? Men jag kanske har fel :) Jag gillar iallafall att ha både hopp och dressyrsadel även om jag själv rider 99% av passen i hoppsadel.

Provade sadelprovaren även hoppsadeln i samma modell? Jag tänker att en dressyr och hoppsadel är väldigt olika och kan kännas olika även om de är samma modell. Alltså, bara för att dressyrsadeln sitter bra, behöver ni inte gilla hoppsadeln? Men jag kanske har fel :) Jag gillar iallafall att ha både hopp och dressyrsadel även om jag själv rider 99% av passen i hoppsadel.
Kommer ta hem båda å prova med öppet köp .Dock hade hon samma sadel på sin häst . Samma storlek på hopp å dressyr båda är bates arena 17,5 xwide

Är de svårt att sälja sadel privat själv?

Ja. I synnerhet westernsadlar då marknaden är mindre än för engelska sadlar, finns färre sadelutprovare och försäljare och de är otympligare att frakta ifall man är intresserad av en sadel långt bort från en. Därtill att det säljs mkt billigt skit som eg aldrig bör ligga på en hästrygg, och att de bättre, dyrare westernsadlarna av kvalitet blir än mer ovanliga och svåra att få tag på när man vet vad man letar efter.

Ja. I synnerhet westernsadlar då marknaden är mindre än för engelska sadlar, finns färre sadelutprovare och försäljare och de är otympligare att frakta ifall man är intresserad av en sadel långt bort från en. Därtill att det säljs mkt billigt skit som eg aldrig bör ligga på en hästrygg, och att de bättre, dyrare westernsadlarna av kvalitet blir än mer ovanliga och svåra att få tag på när man vet vad man letar efter.
Lyckades sälja sadeln fick 7500 köpte den för 9000 så endå nöjd och sålde min dressyrsadel jag fick till hästen för 2000 kr. Så la 4000 emellan för 2 nya sadlar.

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 560
Senast: Nepenthe
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 797
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
31 348
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 815
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka