Sadelfråga

Sar

Trådstartare
Min nyinköpta häst hade en Prestige Helen K hos förra ägaren och jag undrar om det finns något annat märke eller modell som skulle kunna passa hästen (priset på Helen K ligger väl högt för min ekonomi)? Jag är dålig på sadlar och ryggar men upplever att hon är lite överbyggd bak (och lite tjock). Jag la på min gamla rössli (som är rätt hårt stoppad bak) men där tyckte jag att det blev trögare och trögare att föra handen under sadeln ju längre bak jag kom. Blir själaglad för tips! Bilden är på Rösslin

Bifogade filer

• IMG_7305.webp
    IMG_7305.webp
    134,2 KB · Visningar: 120
Min nyinköpta häst hade en Prestige Helen K hos förra ägaren och jag undrar om det finns något annat märke eller modell som skulle kunna passa hästen (priset på Helen K ligger väl högt för min ekonomi)? Jag är dålig på sadlar och ryggar men upplever att hon är lite överbyggd bak (och lite tjock). Jag la på min gamla rössli (som är rätt hårt stoppad bak) men där tyckte jag att det blev trögare och trögare att föra handen under sadeln ju längre bak jag kom. Blir själaglad för tips! Bilden är på Rösslin
Ingen som har något tips?

Väldigt svårt att ge tips över nätet, bästa är att antingen ha ut en sadelprovare alternativt en person som är duktig på sadlar och kan kolla på hästen fysiskt.

Väldigt svårt att ge tips över nätet, bästa är att antingen ha ut en sadelprovare alternativt en person som är duktig på sadlar och kan kolla på hästen fysiskt.

Jo, jag kommer självklar att ta ut en sadelprovare. Jag hade hoppats på att någon annan skaffat en Helene K efter att tidigare haft märke xxx så skulle jag kunna kolla upp just det märket för att se om det kunde passa.

Var iväg med tre äldre Rööslisadlar till min sadelmakare , hon fick öppna en och den hade plastbom, hon sa att det inte är några problem att stoppa om en Röösli och eventuellt ta ur stoppning. Har även fått veta från annat håll att om Rööslin har en flärp på stigläderhållarna som man knäpper fast lädret med är troligtvis bommen i plast och ändringsbar

Liknande trådar

Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 281
Senast: Aifos
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 166
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag håller på att få gråa hår över damen härhemma. Hon har ingen lätt rygg till att börja med. Men sen ändras hon enormt i rörelse...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 202
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar