Bakgrund (som man kan hoppa över om man vill): Det började snurra en del funderingar i mitt huvud efter att en häst jag är väldigt svag för eventuellt lämnas ut på foder nästa år. Det har nämnts att hästen i fråga är "inriden" (= styrbar i skritt o trav, stannar på kommando) och jag vet att han är väldigt snäll och sävlig så blir frestad att i alla fall prova att rida om jag får chansen att ha honom på foder. Själv har jag inte ridit alls på 10-15 år och väger ca 85 kg. Skulle alltså bli komplement till körning något pass i veckan och inte några längre stunder eller avancerade övningar.
Vad finns det för lämpliga typer av sadlar för häst med tyngre ryttare som båda saknar ridmuskler? Efter många lästa trådar här på Buke har jag förstått att det är viktigt att sprida ryttarens vikt jämt över hästens (för uppgiften ovana) ryggmuskler och sadlar som gör det är westernsadlar, manskapssadlar och...? Måste finnas fler alternativ, hur är det med distanssadlar och islandshästsadlar (om den sistnämnda ens är en egen kategori)?
Vad finns det för lämpliga typer av sadlar för häst med tyngre ryttare som båda saknar ridmuskler? Efter många lästa trådar här på Buke har jag förstått att det är viktigt att sprida ryttarens vikt jämt över hästens (för uppgiften ovana) ryggmuskler och sadlar som gör det är westernsadlar, manskapssadlar och...? Måste finnas fler alternativ, hur är det med distanssadlar och islandshästsadlar (om den sistnämnda ens är en egen kategori)?