Sadelfråga från nybörjare

Nileiris

Trådstartare
Bakgrund (som man kan hoppa över om man vill): Det började snurra en del funderingar i mitt huvud efter att en häst jag är väldigt svag för eventuellt lämnas ut på foder nästa år. Det har nämnts att hästen i fråga är "inriden" (= styrbar i skritt o trav, stannar på kommando) och jag vet att han är väldigt snäll och sävlig så blir frestad att i alla fall prova att rida om jag får chansen att ha honom på foder. Själv har jag inte ridit alls på 10-15 år och väger ca 85 kg. Skulle alltså bli komplement till körning något pass i veckan och inte några längre stunder eller avancerade övningar.

Vad finns det för lämpliga typer av sadlar för häst med tyngre ryttare som båda saknar ridmuskler? Efter många lästa trådar här på Buke har jag förstått att det är viktigt att sprida ryttarens vikt jämt över hästens (för uppgiften ovana) ryggmuskler och sadlar som gör det är westernsadlar, manskapssadlar och...? Måste finnas fler alternativ, hur är det med distanssadlar och islandshästsadlar (om den sistnämnda ens är en egen kategori)?

Alla bomsadlar har till uppgift att fördela ryttarens vikt över sin längd. Det är vad bommen är till för.

Personligen tycker jag ofta risken med en bomsadel är just att det inte finns tillräcklig kompetens vid utprovningen och trycket därmed riskerar att ligga HELT fel vilket kan bli galet skadligt vid t ex framvikt.

Jag är inte rädd för bomlösa sadlar så länge ryggraden går fri. Oavsett vikt och sadel ska ju hästens träning justeras utifrån aktuell form. Det enda jag tycker är viktigt är att komma ihåg att hoppning kräver en riktigt bra bomlös sadel för att fungera (och dessa är rejält dyra).

Så för lättare ridning är bomlöst att föredra tills man har bättre koll på hur en bomsadel ska ligga på hästens rygg? Krävs det bättre balans hos ryttaren för att rida i bomlöst eller hur är det?

Hoppning är inget jag tänkt ägna mig åt men det var bra att veta.

Liknande trådar

P
Utrustning Många hästägare har ju minst 20 olika sårrengöringsmedel, 10 olika typer av bandage och 15 olika salvor i sjuklådan samt 7 olika bett, 6...
2
Svar
32
· Visningar
3 120
Senast: Graendal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Inredningstråden nr3
  • Vilket är ert favoritgodis?