Sadelförslag till denna häst.

bigganl

Trådstartare
Vilka dressyrsadlar kan vara lämpligt att prova på denna häst?
Anläggningsytan bör inte vara längre än 45 cm, men hästen har en ryttare som passar bra i 16,5".
Fram med förslag. Bilderna är inte kanonbra, men rygglinjen syns bra i alla fall.
19466489.jpg
[/url][/IMG]

19466490.jpg
[/url][/IMG]

Sv: Sadelförslag till denna häst.

Trodde du skulle byta igen :p

Men en Prestige kanske? Antingen Leonardon eller någon av de andra nyare modellerna. Annars så har vissa Prestige kilbossor nu, vet dock inte vilka modeller men det kan också vara ett alternativ.

tror också på prestige. min arab har liknande rygg och min leonardo låg väldigt bra på honom.

Är inte Prestige väldigt svängd?
Det som efterfrågas är i första hand förslag på sadlar som inte kostar så mycket. (Hoppryttare som även vill satsa lite mera på dressyren.)

Fjordtokan: Nej, nej, Det är INTE jag som ska byta sadel igen. :)

Finns några fler förslag?

Det finns Prestige-modeller som inte är så svängda, gäller särskilt de som har kilbossor (GG-panel?).

Prestige Doge eller Leonardo hade jag testat, men de kostar ju en hel del fortfarande då de är rätt nya. Ryms ryttaren i en 16"? Då finns ju Prestige Lucky Dressage också.

Undrars om Globus kan funka? Bra pris och hyfsad sadel om man inte rider på så hög nivå. Hästen är ju ganska rak i ryggen bakom manken, tycker att Globus ligger rätt bra på många hästar. Värt att testa iaf!

Ryttaren är så liten baktill så hon kan säkert ha 16".
Tack för tipsen.
Globus kan nog funka. Har provat en Kentaur som låg riktigt bra, men manken fick inte riktigt plats i den. Globus och kentaur är väldigt lika i rygglinjen.

Tror inte manken ryms i en Globus, själva rygglinjen är ju rak men tyngdpunkten ligger långt fram och ryggen ser ut som om den är överbyggd. Detta gör att du måste ha en svängd sadel med tyngdpunkten långt fram. Globus har tyngdpunkt mitten/långt bak.

Har du några förslag på sadlar med tyngdpunkten längre fram?
(Hästen är inte överbyggd)
Manken är normal. Den ser större ut nu för hästen har dåligt med muskler för tillfället.

Prestiga har jag ingen som helst erfarenhet av själv. Är det inte en dyr sadel?
Finns några budgetmodeller som kan passa? (inte billigaste, men kanske i mellanklass)

Kan någon av Wintecs dressyrmodellel vara något?
Pfiff? (Såg bild på häst med väldigt likna rygg som har passande Pfiff Amaretto.)

Senast ändrad:

Jag köpte min hippos för 5500 *host* Det finns fynd om man letar ;)

Det är ju bara att prova! Wintec tror jag dock blir för svängt.

Prestige Lucky Dressage är ju billig för att vara en kvalitetssadel, ca 10000 kr, går ju att hitta begagnat också.

Ja de letar efter något på begagnatmarknaden som inte kostar så mycket. Hoppning är det primära men hon vill ha en dressyrsadel för att sitta bättre på dressyrträning också. En billigare begagnad.

Jag har inte så bra koll på märken jag inte haft med att göra själv. Jag trodde Hippos var sadlar som passar ganska svängda ryggar och Wintecs dressyrmodeller var ganska raka. Är det helt fel?

Wintecs dressyrsadlar är ganska svängda och blir mer svängda vid byte till vidare koppjärn. Undantaget är Isabell. Den är rak istället, men en ganska lång sadel.

crown Warmblood har tyngdpunkten längre fram o är inte svängd. ja har en sån.

Det låter som ett tänkbart alternativ. jag ska vidarebefodra det till ryttaren.:)

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
899
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 034
Senast: Barret
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 280
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix