Q

QH´S

"Tree: Steele Equi-fit fiberglass covered " Alltså, vad är detta för bom? En jag känner sa att -Du förstör ju hästen rygg! om du inte har en råhudsklädd sviktande träbom!! Wow.. tänkte jag som just lagt ut runt 20papp på en ny sadel.. =/ Vad har ni andra för bommar på era "billiga" sadlar..?

Sv: Sadelbom

Vilken korkad vän du har. Den bommen du nämner sitter i dom bästa sadlarna. Det är en träbom som är glasfiberklädd. Några exemper, Crates, Dakota, Rocking R, Continental mm. Dessutom så sviktar inte råhudsklädda bommar och det är inte meningen heller.

Ok. =) den är en RR sadel. Men hon hävdar fortfarande och med flera andra att råhudsklädda träbommar är de yppersta för både häst o ryttare.. Jag har haft många sadlar o aldrig riktigt kännt nån skillnad på de sättet. Förutom vikten..=))
Hon säger att de känns skillnad med en sån bom, att hästens steg blir mjukare och inte stumt som med "min typ " av bom och andra tex. ralide..
Att jag har "slängt bort pengarna" på en glasfiber klädd.. suck.. är de så illa..=(

Släng upp henne med ögonbindel på en häst som sadlas med olika sadlar, och förstås med olika bommar, ska bli intressant att se vad hon säger ang vilken bom som är vilken :) .
Så länge bommen är hållbar och passar hästen så spelar det nog ingen roll vad det är för bom material. Vilken bom som sedan är bäst i livslängd återstår väl att se, men där har väl råhudsklädda träbommar en aningen längre startsträcka, eftersom de var väl de man började med.

Liknande trådar

Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 632
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 191
Senast: super
·
Utrustning Jag köpte en ny häst i slutet av augusti. Det är en väldigt grön 6-åring som saknade allt vad muskler heter. Han är glad och positiv på...
2
Svar
27
· Visningar
4 363
Senast: Sofie_B
·
Utrustning Provade en sadel för ett tag sedan (bara använd ett fåtal gånger) och den sviktade ingenting alls, den var även stum och hård att rida...
Svar
0
· Visningar
862
Senast: feel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka