Sadelbekymmer

Cilva

Trådstartare
Börjar vara sugen på en westersadel till ponnyn. Problemet är bara att hon är mkt rund och kort över ryggen och så har hon i princip ingen manke. Tänk er en tunna.

Har funderat på en Trappeur från Montsegur men vet inte riktigt hur bra de är och om de går att sälja om jag inte kan ha kvar den (typ hästen trillar av pinn). Känns lite riskabelt att måttbeställa. Och hästen är 14 år och med pålagringar i bakknäna så framtiden är väl inte fullt lika klar som den var tidigare.

Har då funderat på en bomlös, hon går med en Torsion standard nu som hon haft i 4-5 år snart utan att få några men av det. Torsion har ju en westernmodell och jag har bara bra erfarenhet av kvaliten men den är ju lite dyrare så då kan man ju lägga på lite och köpa en snygg och bra bomsadel ist. Men då finns ju Barefoot som väl från början är en kopia på Torsion.

De är dessutom mkt billigare än Torsion och jag tycker modellerna är snyggare. Men är det någon som provat dem och kan säga något om kvalite, passform osv? Tävling lär det inte bli tal om med den här hästen och mig som ryttare. Och då isf bara klubbvafianter och då kan jag ju försöka utverka tillstånd för det el rida barbacka el i obekväm (men passande) engelsk allround(bom)sadel.

Tips och hjälp mottages tacksamt.

Sv: Sadelbekymmer

Om hon klarar längden av en Torsion så låter ju en bomlös western bra men min fundering är varför du vill ha en westernsadel? Det går ju lika bra att rida westernridning i din Torsion som du har nu om du ändå inte ska tävla? Själv tränar jag western i en ST Comfort och tävlar i en Big Horn AL.

Det är snyggare med en w-sadel.

Dessutom är Torsionen väldigt bred att sitta i och inte optimal att rida dressyrigt i. Hon är så bred och när ma nlägger på Tosionen på henne så blir de ännu bredade vilket i sin tur gör det komplett omöjligt att sitta korrekt, hur man än gör så blir det lite stolsits av det.

Men å andra sidan kanske de bomlösa varianterna av w-sadel är lika breda som Torsionen? Utom kanske Star-Trekks variant men den gillar jag inte riktigt utseendemässigt och priset ligger ju dessutom där väldigt nära en bomsadel i läder.

Det är en anledning så god som någon.. :D

Jag har bara egen erfarenhet av ST:s western och den fungerar utmärkt och är snygg att titta på live.

Men jag vet att det finns fler som rider i Barefooten (är det den som heter Cheyenne?) men som kanske inte är nöjd med den kvalitetsmässigt.

De bomlösa blir nog lite breda men om jag jämför min Comfort med kompisens Western (ST alltså) så är Western smalar då den har färre kåpor mellan ryttare och häst. Men då är ST Western rätt så lång, men troligen inte längre än Torsion?

/Camilla

Det är något med ST:s kåpa/skirt som stör mitt öga. Du har inte en bild på en i "riktig" användning?

Barefoot har två westernmodeller som heter Arizona och Nevada. De kostar lika mkt men den ena är rundskuren. Cheyennemodellen ser ut ungefär som en Torsion standard. Vet inte om det är någon kvalitetsskillnad på westernmodellerna gentemot ex Cheyenne. Kanske någon annan vet?

Måste jämföra längderna. Min ponny ha ringa problem med längden på Torsionen fast den egentligen är för lång. Men ST:n kanske är "styvare" och därmed skulle kunna orsaka obehag? Dessutom kostar den ju så mkt att jag då lika gärna skulle kunna måttbeställa en Trappeur. Men å andra sidan kanske jag skulle kunna ha mer nytta av en ST i framtiden.

Har hört (läst här på forumet) om att ST har problem med kvaliten på sadlarna, de är dåligt sydda, dåligt stoppade paneler osv. Är de värda pengarna?

Roligt med täta svar förresten, nu ska jag iväg och äta.

Jag har inte märkt några kvalitetsproblem med ST och då har vi ändå 4 sadlar av olika typ i stallet. Min egen är över 2 år gammal (det är förresten westernsadeln också) och inga sömmar har släppt, panelerna håller formen och lädret är fint. Jag tror att det kan finnas måndagsexemplar men åas var det inte länge sedan vi hade en Stübben Tristan på inprovning i stallet och där var hela bommen sned och det är ju ändå en "kvalitetssadel"...

ST:en är styvare än Torsion men min är egentligen också för lång för hästen men då det är mindre tryck i ytterkanterna så har jag inte märkt något negativt av detta.

Jag har en kompis som hade en Montsegur en gång, kommer inte ihåg modellen men hon red distans i den, och den hade hon inte kvar länge. Passade dåligt efter ett tag. Men det är klart - är den måttsydd är det ju en annan femma.

Jag försökte komma på om jag har någon bild på ST Western in action men hon som har den tävlar i en vanlig westernsadel och det är bara tävlingsbilder jag tror jag har. Ska kolla lite. Det här är hästen hon har den på: http://www.hulkki.z.se/stallett/Sandeman.jpg

/Camilla

Senast ändrad:

Har läst en del här på forumet och sett bilder på dåligt sydda ST men det har då varit dressyrmodeller. Men känner mig lite tveksam ändå, det är ju trots allt en del pengar. Har ingen lust att hamna i en skicka tillbaka-vänta på ny - karusell.

Helst skulle jag vilja känna och klämma på en sådan men känner ingen som har en i min närhet. Det låter ju bra att den inte är allt för styv, ponnyn har rak rygg så det skulle nog kunna gå.

Köper man en ny Montsegur så är den alltid måttsydd så som jag förstår det av den svenska hemsidan iaf. Den modellen jag tittat på kostar några lappar mer än ST:n men frågan är ju då vilken man har mest nytta av när ponnyn lämnar in?

Svårt det här.

Nåon annan som har erfarenhet av bomlösa westernsadlar?

Jag vet inte var du bor men tex www.equisoft.se ger möjlighet att prova sadlarna på flera platser i landet.

Det är dressagen som det tydligen är problem med, western har jag inte hört något negativt om och inte heller så mycket om Comfort och Espaniolan, vilket är de sadlar jag har erfarenhet av.

/Camilla

Tack för tipset, det är värt att kolla upp. Då kan man ju kanske få prova i princip alla deras modeller. Men då måste jag isf få ihop folk till det, jag bor rätt långt norr om Härnösand.

Det kan nog vara så att det är dressyrmodellen jag har läst om. Vore ju bra om det inte gäller westernmodellen.

Liknande trådar

Utrustning Jag hittar ingen ny sadellista efter version 2.0, så startar en fortsättning på följande tråd. Moderator får gärna radera eller slå...
Svar
2
· Visningar
2 686
Senast: Estivuz
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 584
Senast: videnlis
·
L
Avel Har ett prestationsto som nyss är inköpt för att producera den ultimata hopphästen .:bump: Den tänkta avkomman ska om inte...
Svar
1
· Visningar
1 255
Senast: Laahra
·
M
Utrustning Jag har letat sadel till min kille i 2 år kanske 2½ år nu. Efter att vi varit hos två diplomerade sadelprovare och provat säkert upp...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: Mos410
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈