sadelbalsam?

Buck

Trådstartare
Jag vill ha tips på bra läderbalsam! Använder bara stubben sadeltvål i nuläget och sköljer av träns och gjorden i vattenslangen. Så det blir ordentligt rent, men i och med vattnet så blir det lättare torrt.
Olja kommer inte i märheten av mitt läder i första taget, är bara krafftigt uttorkat läder som får den behandlingen då det äter så på sömmar osv.

Så ett balsam att smörja med lite då och då hade varit väldigt bra, ingen erfarenhet av det dock och vill ha tips på vad det finns för märken och vilket som är bäst:).
(jag vet att det finns en lädertråd men hittar inte vad jag söker i den.)

Jag rekommenderar Veredus läderbalsam. Använt det i många år och är riktigt nöjd.
Har även provat flera andra, men Veredus har varit bäst :)

Jag är jättenöjd med mitt stübbenbalsam. Matt finish, inte sådär plastigt glansigt och lädret blir inte helt sladdrigt men väl mjukt och enkelt att jobba med.
vad heter stubbens balsam? har bara sett ngn flytande lädertvål och en 2 i en kräm typ. inte letat så jätte noga dock.

Jag vill ha tips på bra läderbalsam! Använder bara stubben sadeltvål i nuläget och sköljer av träns och gjorden i vattenslangen. Så det blir ordentligt rent, men i och med vattnet så blir det lättare torrt.
Olja kommer inte i märheten av mitt läder i första taget, är bara krafftigt uttorkat läder som får den behandlingen då det äter så på sömmar osv.

Så ett balsam att smörja med lite då och då hade varit väldigt bra, ingen erfarenhet av det dock och vill ha tips på vad det finns för märken och vilket som är bäst:).
(jag vet att det finns en lädertråd men hittar inte vad jag söker i den.)
Av allt jag har provat så är jag mest nöjd med Tip-Top läderbalsam. Den innehåller Lanolin som huvudkomponent, den fettar in lädret ordentligt och ger det elasticitet, lyster och gör att det håller sig fint länge. Förut har jag använt Effax läderbalsam, men jag har haft problem med att det möglat så fort det har varit lite för fuktigt i sadelkammaren, ett problem jag inte haft med läder som fettats in med Lanolinmedel redan från start.

Helt klart bäst är cwd läderbalsam, har fått en ny sadel mjuk och skön på bara någon vecka med de och de gör under! Smörjde då in varje dag efter som den var ny och ryttaren ville de men redan efter en vecka sa han att den kändes helt inriden, mjuk och skön och lädret mådde jätte bra. Lite svårt att få tag på men helt klart värt de! :)

inget intresse av att lädret ska bli super mjukt eller bli skinande blankt av det, är mest den impregnerande och återfuktande effekten jag är ute efter, så det återfår lite elasticitet och håller längre.

avskyr när lädret känns fett och när det blir beläggningar på det, har som stallskötare arbetat mig igenom hundratals träns med tjockt av tvålrester kvar blandat med intorkad stöv och där dessutom lädret blivit oljat varje dag :/ mardröm.. = tråkiga sömmar som är nära bristningsgränsen och överfettat läder som knappt går att få igenom hällorna.

Akene (Butets) är helt outstanding (och den luktar dessutom verkligen gott), det jag tycker är skillnaden mellan den och tex effax, hemanoil mfl som jag också varit igenom är att den inte drar till sig damm alltså inte lämnar en klibbig yta kvar som de andra gör utan det blir mjukt smidigt och lagom halvblankt men med en "torr" (förstå mig rätt) yta så att lädret fortsätter att se nysmort ut även efter tex en runda i en dammande paddock där de andra gör att det inte ser klokt ut när det är nysmort för allt dammet dras till den "klibbiga" ytan, värt mkt tycker jag som inte tillhör den flitigaste sorten som smörjer alla hästarnas saker varje dag precis att det ändå ser nysmort ut en längre period.

sadeln hade iofs behövt lite klibbighet så man sitter kvar i den :p, men tycker inte om klibbigt läder :/.
är det ngt som många läderbalsam gör? dvs lämnar en klibbig yta?

Upplever inte att effax lämnar klibb, fettar in och dagen eftwr är sadeln oklibbig igen. Tränsen blir inte heller klibbiga om man ser till att ha RENT läder innan man fettar in.

Eller ja, klart de blir klibbiga om man vräker på men en mi dre mängd på rent läder suger in och blir inte dammigt dagen efter i paddocken.

Cwd gör allt de, går in i lädret direkt och blir inte kletigt eller klibbigt efter. Efter som de återfuktar blir de mjukt :)

får fråga runt på falsterbo imorgon efter balsam :) se vad för märken de har, men lutar mot stubben och CWD. butet misstänker jag är väldigt dyrt..

Jag använde Stübben Hamanol på nytt läder (smorde in det med fingrarna i sprillans nytt läder faktiskt!) och på läder som är lite torrt/hårt.
Ska man lägga undan en läderprodukt från användning för ett tag så är Ko-Cho-Line jättebra för det gör att lädret inte möglar och håller det mjukt och fint en längre tid.

Jag putsade träns och martingal efter varje ridpass när jag red. Använde en bra tvål utan glycerin och smörjde sen med Rapides läderfett, lite tunnare i konsistensen än många andra så det passar att användas varje dag tycker jag. Finns i ofärgad, svart och brun om man vill fräscha upp lädret lite.
Hamanol passar på så sätt mer till storputset en gång i veckan eller så. :)

Liknande trådar

Utrustning Vet att det någonstans funnits en tråd med folk som har små ponnyer (kat A-B) som lagt upp kort och tipsat om utrustning och sånt...
Svar
19
· Visningar
3 994
Senast: Barrel
·
Hästvård Tycker det känns som slöseri med pengar att om och om igen köpa nya flaskor pälsglans till min häst. Han har en riktigt stor svans och...
Svar
4
· Visningar
4 487
Hundhälsa OBS! Vi har varit inne med honom hos veterinären Har en gammal hund (fyller 14 i år) som inte alls mår bra. Började igår när jag...
Svar
9
· Visningar
4 786
Senast: Yrja
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är... 2 3
Svar
59
· Visningar
41 681

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Tillbaka