S

smurfis

I början på december blev pållen varm o lite halt på höger fram. Hade ut hovis för att kolla upp om det ev var ngn hovböld, men nej. Fick vila några dagar och det gick över.
I början av januari blev hon ovillig att lyfta höger bak. Hade ut kiropraktor o det visade sig att hon var öm på insidan av vänster bak. Eventuell sträckning. Har masserat och allt blev bra.
Nu har hon återigen blivit dum att lyfta höger bak. Har ringt kiropraktorn igen o hon kommer ut på måndag.
Nu sitter jag här och funderar lite över fortsättningen, vad jag skall göra o vad det kan bero på....
Köpte ny sadel i början av november (horsesaver syntetsadel) då den förra sadeln (läder) blivit för stor eftersom hon har gått ner i vikt.
Innan vi köpte ny sadel red vi barbacka i ca 1 1/2 månad för att sätta de rätta musklerna innan vi köpte ny sadel.
Kan allt det här bero på sadelbyte?:confused: :confused: Vad tror ni?

Sv: Sadel?

Ja, det kan ju helt enkelt bero på att hästen har ont i ryggen. Har ni provat ut sadeln ordentligt? Sen kan det ju även vara nåt helt annat..

Är sadeln noga utprovad?
Har du ingen bild där hästen har sadeln på sig? Så kan man se...

Kan fota i kväll.
Sadeln är inte utprovad på plats av sadelprovare. Hade dock med ryggprofiler när vi köpte den samt att flera i stallet hjälpte till att kika. Fast det är ju inte samma sak som att det blev bra...Tycker den ligger bra, men är inte riktigt säker :cool:
Kiropraktorn vill ha mer rygg på henne så det jobbar vi med. Har en barbackagjord som vi anväänder flitigt.

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 085
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 614
Senast: bellala
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 722
Senast: prallan
·
Ekonomi & Juridik Tog hjälp av en sadelprovare i april, köpte en begagnad sadel på rekommendation av denne. dvs utprovad och enligt sadelmakaren en sadel...
Svar
19
· Visningar
3 102

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka