miamiSwing

Trådstartare
Nån som vet vad det kan vara för nåt när hästen typ rycker i hela kroppen när man lagt på saden? står stilla med alla benen men hela kroppen bara rycker ser jätte läskigt ut.
haft både vet,massör o kollat på hela henne men dom hittade inge fel på henne heller. kan de va för att om har slängt på saden på henne o hon tror att de ska göra ont?


Eller nån som vet nånting??
 
Sv: sadel

Din häst har alltid gjort så där. Hon kan till o med lägga sig ner. Det inte någon son har kastat på henne sadeln. Hon gör lika dant om du hoppar upp barbacka på henne:
 
Sv: sadel

Detta problem måste du ju ha känt till innan du köpte henne??
Eller provred du aldrig henne innan köp??

Varför inte ringa upp säljaren och fråga henne/honom??
 
Sv: sadel

Hästen gjorde så här när hon köpte henne, hon har alltid gjort så. Får hon bara röra sig så slutar det. Hästen är 14år o frisk. Var det i alla fall när jag träffade henne sist.
 
Sv: sadel

Sadeltvång?
Det kan yttra sig på många olika sätt.
Testa att ha en sadelgjord med resår i båda ändar och spänn ett hål i taget och gå ett par steg mellan dragningarna och innan du sitter upp.
Om det är sadeltvång har det med all säkerhet satt sig i huvudet oxå så det kan nog ta en stund innan symtomen avtar, min kan fortfarande bli "ryckig" vid sadling efter 3,5år med resår särskilt om han(eller jag) är lite stressad.
 
Sv: sadel

Hej.
Vad jag vet så är det inte bara av sadeln hon gör så, utan även om man bara kastar på ett shabrak, rycker i hela kroppen och sänker ryggen kanske två decimeter... Ser ganska knasigt ut.:crazy:
 
Sv: sadel

........................................
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: sadel

Okej. jo hon visar ju de lit grann även vid schabrak...
Jo hon ser ju rätt knasig ut när hon gör de.
 
Sv: sadel

Detta problem måste du ju ha känt till innan du köpte henne??
Eller provred du aldrig henne innan köp??

Varför inte ringa upp säljaren och fråga henne/honom??


Vem har sagt att jag inte har gjort det då??
Om ja provrider eller va spelar de för roll? Om ja provred och hon gjorde så skulle ja självklart vilja ha henne för det. eftersom hon inte har ont. Hon är även kollad.
 
Sv: sadel

hade en häst som gjorde likadant, han var även extremt bakrädd. Han har troligtvis gått med en för trång sadel o fått mkt stryk tidigare i sitt liv, långt innan han kom till mig.
 
Sv: sadel

Bli inte så aggressiv. Alla kommer ju med goda råd. Du får nog inse att Goding kommer att göra så resten av livet. Hon har alltid gjort så. Prova med att värma upp henne lite innan du lägger på sadeln. Det blir inte lika mycket ryckningar då.
 
Sv: sadel

Kallas sadeltvång.
Sadeln orsakar ett trauma på hästen som får den att spänna sig till den milda grad att blodcirkualtionen hämmas.
Åtgärdar man det inet utan låter den gå och vara så i åratal så blir den dåliga blodcirkulationen kronisk med ryckningar och darrningar som följd. Cirkulationen går på sparlåga alltid och blir värra bara hästen tänker på sadel.
En häst man inet motionerar får lite sämre cirkulation oxå men så fort man börjar träna den så kommer den igång.
Det gäller dock inte en sadeltvångshäst utan där kommer ALDRIG cirkulationen igång i hela hästen utan det blir som man kan kall det när våra kroppsdelar domnar, det kryper och kliar. Att skaka dem håller dem vid liv.
Mkt motion utan sadel eller gjord är ett måste.
en sån häst har ofta ömhet runt bogen, bröstbenet och musklerna däromkring blir påverkade, balansen blir dålig.
Det behöver inet vara så alltid men oftast så arbetar inet sadeltvångshästar lika diagonalt som en vanlig håst (ni vet vänster fram mot höger bak) utan där jobbar den mer parallellt så sakdemönstret är inte samma som för en normal häst.

En sadeltvångshäst får ofat åkommor som överträning, korsförlamning etc.
Den kan aldrig prestera på topp.

Det går att bota men det tar massor av timmar.
 
Sv: sadel

Det där känner jag igen! Stämmer på pricken med min förra häst på vilken sadeltvånget aldrig riktigt släppte. Han var alltid spänd i området runt sadelgjorden och hade ett kortare steg fram än "normalt". Han var oerhört svår att arbeta i form och varje ridtur fick inledas med avslappning och fri trav utan krav tills han pustade ut ordentligt. När han frustade och sträckte ut halsen var det grönt. Jag fick också alltid vänta in honom vid uppsittning, när blicken mjuknade och han vände huvudet mot min höft så fick jag sitta upp.
Det var ofta svårt att förklara detta för tränare tex som tyckte att man skulle skritta fram en stund för att sedan ta tyglarna och börja jobba. Det funkade inte!
 
Sv: sadel

hofi- nee du ja är inte aggresiv ja o gazzan komme bara inte överns om nånting. jo att hon kommer göra de är ja ju medveten om men om de fanns nånting som minskade de. men de har ja fått svar på nu att ha uppvärming utan nånting på..

Alla- tackar så mycket för era svar i alla fall.. :bump:
 
Sv: sadel

Uppvärmning utan gjord bara lindrar problemet men det finns massor mer saker du kan göra.
Ta en gjord och ägna timmar åt att få henne att slappna av med den. gnid den över hela kroppen, spänn den överallt längs hela magen enligt principen dra mkt försiktigt så att den precis dras åt, hål kvar i kanske 30 sekunder, släpp en mm, vänta 30 sekunder till släpp en mm o.s.v. du kommer att känna hur hästen mage blir dubbelt så stor, kallas avslappning.

Ta dit en massör och ge den massage med sadel eller gjord på.
Ta dit en kiropraktor eller liknande och behandla hästen med sadel på.
Ägnar du massor av tid åt detta i kanske en månad och skippar helt motion med sadel på så får du garanterat en helt ny häst
 
Sv: sadel

Den här hästen har alltid gjort så här. Har följt henne under hela hennes liv. Min erfarenhet av henne är att om man rör på henne innan sadling så uppstår inte problemet. Hon har även presterat topp som galopphäst. Hon slutade inte på galoppen på grund av dom ryckningarna. Så Miami swing får nog leva med det här.
 
Sv: sadel

Kallas sadeltvång

Sadeltvång kan jag nästan säga med en gång att det inte är....
Har haft två egna med sadeltvång och ridit in hästar med dessa problem, nja det tro jag inte riktigt på.....;)
men det vore intressant att veta varför denna häst bär sig åt som den gör:confused: kan det va en nervskada kanske? detta låter mystiskt tycker jag:(
miamiSwingHar hon aldrig gjort så utan sadeln någon gång?:confused:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 818
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 140
Senast: Rosett
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
2 073
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp