Sv: sadel

Du menar att sadeltvång endast är det som man händer när man spänner jorden på vissa hästar och de lägger sig ner? det är första tecknen, när man kommit runt det och brukat hästen några år så blir resultatet ovanstående. Nervskada kan man kalla det oxå, kärt barnm har många namn.
 
Sv: sadel

Hästar med riktig sadeltvång, gör allt för att bli av med sadeln, bockar, stegrar mm.....finns även de som få sådan panik när sadeln sätts fast så de springer rätt igenom staket...:crazy: Min sista häst höll på att bryta nacken första gången jag satte fast sadelgjorden= sadeltvång ja...;) men var även klassad som oridbar, (2 problem)det tog många år att få henne ryttarvan.......Ja, sadeltvång beror på när sadelgjorden sätts fast, behöver inte va särskilt hårt....man säger ju inte gjordtvång:D ;)
 
Sv: sadel

När hästen inte vill bli sadlad är något annat:smirk: det är en varningssignal att sadlen antagligen inte passar...hästen har ont någonstans;)
 
Sv: sadel

Hästen har de här ryckningarna även om du hoppar upp barbacka. Det är inte bara kopplat till sadeln. Det är allt från bara ryckningar till att hon lägger sig ner. Men som sagt att röra på henne hjälper.
 
Sv: sadel

Det är inte bara kopplat till sadeln.

Okey,tro det kan vara ngt med nervbanorna, ibland så kan ju människor får sånna ryckningar, (en nerv)...tex i armen, ögonlocket som aldrig vill sluta och rycka...händer mig ibland;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 818
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 140
Senast: Rosett
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
2 073
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp