sadel ????

mag

Trådstartare
vår häst gått första gången på distans, de red grytritten i lördags, Allt gick kanonbra och hon bara älskar det. MEN vi MÅSTE skaffa ny sadel, vad rider ni i och varför och är det någon som vet om begagnade, vi är liksom inte vrålrika, så beg. vore kanske ett alternativ..

Jag rider inte distans men jag har sett att den bomlösa sadeln torsion(www.torsion.nu) är det många distansare som använder och den passar alla hästar och den är inte så fasligt dyr, tyverr så verkar den inte gå att få tag i begagnad(vilket borde vara ett tecken på att alla som har en är nöjda med den).

Det finns en bra distanssadel som heter barefoot och som säljs av Stall Vrå. (www.stallvra.com) Väger med allt ca 3.5 kg och är galet skön för både häst och ryttare. Dessutom är det halva priset mot torsion! Framtagen av en tysk equiterapeut.
Ett annat alternativ är den franska bladsadeln Montsegur som säljs av Ann Green i Sverige. (www.montsegur.nu) Det är en sadel som tillverkas efter just din hästs mått och byggs på ett westernblad. Titta in på hemsidorna - där hittar du bra info. Montseguren är dyrare, men väääldigt nice! Jag hade nog börjat med en barefoot. Den är oerhört prisvärd och används av elitryttare inom distansen. Vill man sedan någon gång köpa "fint" kan man ju investera mera!

oj ...mycket intressant.... vad hade du för stigläder, skulle vara så bra om det funkade med vanliga... Det verkar så när man läser på hemsidan. Funkar det även med vilken dressyrgjord som helst?? Hur är det att rida i bomfri sdael då ? någon större skillnad ???

Vanliga stigläder fungerar bra. Inte dumt att ha sådana med spännet nere vid stigbygeln då man inte har samma möjlighet att dölja krampan under flärpen som på vanliga sadlar. Annars är de med fender sköna och ger en känsla av lite extra stöd för benet. Att sitta i en bomfri sadel kan kännas som om man sitter lite bredare än vanligt. Man blir också känsligare för hästens rytm. Det tar ett tag att "rida in sig" i en bomfri sadel, men när man fått kläm på det känns det nästan konstigt att rida i en vanlig.
Lycka till med köpet!

Andra märken på distanssadlar är också Appalosa och Podium. Appalosan kan vara dyr, men gud så skön atta rida i. Jag tycker att Podiumsadeln är helt okej också.

Har du stigbyglar med bred fotplatta? Om du inte har det så tycker jag att du borde skaffa det innan ny sadel. Det finns också flera varianter av dessa.

Lycka till med sadelköpet!

På de 4500:- tillkommer en tusenlapp eller två beroende på vad för pad man vill ha till den. Men, har man en mycket välmusklad häst kan man kanske skippa paden.

Rider i en Sportssaddle och skulle inte vilja byta för alla pengar jag någonsin lagt på sadlar! :bow:
(och det är inte lite pengar det nej... :smirk:)

Funderar till och med på att köpa mig en till nu, (till mitt yngre sto, så slipper de dela sadel), eftersom dollarn är så låg som den är.
Dagens dollarkurs gör ju att en helt ny kan kosta runt 8.000kr = PRISVÄRT!

Ang Sportsaddle, så säger jag som du Kassiopeja, vill inte byta bort den mot ngt annat..

Köpte min första genom Eva Rubin, för ett par år sedan, & skönare sadel har jag aldrig suttit i. Bestämde mig sedan i år för att skaffa en till. Har i år tagit in en själv fr USA, la på lite extra utsmyckning på den, som gjorde den väldigt fin. Det gjorde ju att den kostade lite mer än min vanliga enkla. Sen åkte jag på att betala momsen oxå, (vilket jag hoppats att jag skulle slippa....). Så den blev ännu dyrare. Men om man jämför med vad samma sadel, utsmyckad som min, skulle kosta om man köper den genom återförsäljaren som finns här i Sverige, så har jag tjänat en del tusenlappar på den ändå.
( ;) Tyvärr är det så, att sadlen är till salu, för hästen jag köpte den till, blivit konvalecent, & åkt på betäckning. Så vet ni ngn som vill köpa en helt ny SS, så hör av er.. :angel:) Jag behåller den gamla, & fortsätter att mysa, en gång SS, alltid SS!!!

Liknande trådar

Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
503
Senast: Windy
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 307
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 011
Senast: Squie
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 666
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka