sadel till welsh cob

spinner

Trådstartare
Misstänker att sadeln jag har inte är den bästa för fröken och får vackert bege mig ut i djungeln och tänkte ber er om lite hjälp. Ska till en sadelprovare på tisdag men vill gärna höra lite från andra också.

Det gäller ett welsh cob sto som inte tillhör den allra grövsta skalan. Hon är 4 år och kommer utvecklas en hel del varför jag inte känner för att lägga alltför mycket pengar på sadel just nu. Syntet tycker jag är helt ok. Tror ni kanske en thorowgood t8 dressyr skulle kunna passa henne?

lite bilder då











 
Senast ändrad:
Sv: sadel till welsh cob

jag harockså en 4 årig welsh cob. lite rakare i sin rygg än din. Men jag harbeställt en prestige modena. redin henne i en bates, men när hon 3½ år så ändrades hon i kroppen. så nu beställde jag modenan i en storlek vidare. antagligen kan sadelmakaren ändra stoppningen så den ligger bra, annars får jag rida med padd ett tag. Men fördelen med prestige e att man kan värma om bommen. Så jag hoppas på att hon kan ha denna sadeln hela sitt liv. Den ligger dock på runt 18000 - 20000
 
Sv: sadel till welsh cob

tack för tipset! Ja det ligger lite över min budget just nu men man kanske kan hitta en sån begagnad också :) Insåg precis att sadeln ovan (x-vid) är för smal...suck...jag som trodde hon var ganska nätt. Och thorowgood har bara upp till x-vid i dressyr vad jag förstått så det får jag då lov att glömma. Kanske skulle en uppbyggd bomlös vara något? Tänker mig en star trekk kanske. Är så rädd att jag inte har tillräcklig balans för en bomlös bara :/
 
Sv: sadel till welsh cob

Prestige går inte att bredda särskilt mycket,tror vidaste ligger runt 100 grader.
Har lite svårt att visualisera för mig just nu hur pass vid Thorowgoods x-vid egentligen är, men ligger hästen Över 105 grader så sjunker utbudet drastiskt.

Tipset är att titta på Engelska sadlar, äldre, tillverkade Före 2005. (De äldre har groteskt vida bomvidder, t ex wide kan vara uppemot 110 grader ibland och det diffar mycket mellan tillverkare, modeller, sadlar, medan de efter 2005 måste vara mellan 95-104.9 grader för att få kallas Wide.

Arabian. Lovatts & Ricketts, Frank Baines, Crown/Ideal (Jessica med bom 286 eller H&C-bom), Globus (de äldre är vidare än de nyare), titta även på Jensen Exmoor som går att bredda rejält hos återförsäljaren för en överkomlig peng. Även Wintec Wide, Thorowgoods haflinger/cob-modell, Knights Hawk syntet (men tror den kan vara för rak för din häst men går också att stoppa i rätt breda järn). Tror nog inte du behöver hoppa från bron riktigt än, går nog att hitta en bomsadel till din häst i din budget med lite tur.

Exakt hur bred är den över ryggen? (grader?)
 
Sv: sadel till welsh cob

andra jag känner med cobbar använder mkt hubertus och crownsadlar. Speciellt hubertus brukar ligga bra till i pris
 
Sv: sadel till welsh cob

Eques sella med ändringsbar bomvidd samt ullstoppad skulle kunna passa.
Ullstoppad och ändra bomvidd då det är en unghäst.
 
Sv: sadel till welsh cob

Ofta är det inte just vidden i sig som är problemet, utan att hitta en sadel som passar på platta ryggar utan manke.

Exakt det problemet är det med mina runda hästar. Bomvidden ok men sadeln ligger "ovanpå". Då ska visst platta latexpaneler vara bäst, men var hittar man dem? Har visserligen en startrekk comfort som ligger bra på D-ponnyn, men om man vill ha en engelsk sadel då!!!
 
Sv: sadel till welsh cob

Hubertus. Hon godkänner både en gammal hopp (flexline) och en gammal dressyr(kan vara en kosack).

Min nästa plan var någon form av flexibom.
 
Sv: sadel till welsh cob

Hubertus bommar är snarlika de som finns i pfiff, kentaur, globus, dvs mer öppna, u-formade. Passar bäst just på runda hästar med brist på manke.
Vissa av deras modeller är mer svängda, medan dressyrsadel är måttlig och flatbacken åt det rakare hållet. De är rätt rymliga i bomvidden pga bommens utförande.

Är nyfiken på om sadelmärket hubertus fortfarande marknadsförs i sverige? Har inte trillat över några nyex i butik på några år nu. Marknadsförs under annan flagg kanske?
 
Sv: sadel till welsh cob

jo jag har sett att det finns uppbyggda dressyrsadlar. Har funderat på en sån men hur pass stabila är de? Är superskraj att jag ska paja henne med en bomlös om jag inte är tillräckligt stabil.

*kl

Det kanske är som du säger Caballus, att det inte är bomvidden i sig som är problemet utan snarare hur öppen sadeln är vid manken. Har så svårt att tro att hon skulle behöva mer en x-vid för så grov tycker jag inte att hon är. (hon blev tagen för en arab som 2-åring och nu är det många som gissar på quarter av någon anledning :D) så det är ju ingen supergrov pålle.

Hubertus har jag hört fler som har på sina welsh cob. kanske kan vara värt att kika på! Jag lär ju iaf lära mig en del på sadelutprovningen även om det skulle visa sig att de inte har någon sadel som passar henne.

De har en pfiff amaretto inne med bomvidd 3. Har ingen aning om deras bomvidder, någon som vet vad det motsvarar?

Sen är ju problemet med mig såklart också... jag får så ont i höfterna om jag sitter i en för platt sadel, den måste alltså ha smal midja för att inte mina höfter ska låsa sig när jag rider. Det minskar ju utbudet av sadlar såklart. Typiskt att jag skaffade mig en bred häst då :P
 
Sv: sadel till welsh cob

Har så svårt att tro att hon skulle behöva mer en x-vid för så grov tycker jag inte att hon är. (hon blev tagen för en arab som 2-åring
hur breda sadlar de behöver har inte med grovhet eller gracilitet utan hur de är utformade över ryggen. Just araber, som du nämner i ditt exempel, kräver ofta vid-xvid bom (så exemplet kanske blev fel, men jag förstår vad du försöker säga).

Enklaste sättet att veta hur pass breda hästarna är över ryggen, är att mäta dem. Jag tycker det är svårt att bedöma mankbredd med blotta ögat. Därför mäter jag med mankmall, koppjärn, bomvinkelmätare eller sadel med känd bomvidd för att kunna avgöra.

Har samma problem som dig - låser sig i höfterna även för mig vid breda midjor.

De flesta bredare sadlar är breda i midjan men det finns några som faktiskt är breda i vidd men smala eller åtminstone normala i midjan. Crown/ideal och Passier är två sadlar som kvalar in i den kategorin, medan Globus, black country, crown arwen, morris & nolan kvalar i det motsatta. Hubertus kommer jag inte ihåg, heller ej pfiff/kentaur men tror de ligger nånstans mittemellan.
 
Sv: sadel till welsh cob

abslout hon behöver nog vid eller x-vid, hon är ganska platt över ryggen och har en pyttemanke :) Men att att hon skulle behöva större än så känns helknasigt men det kan ju hända att det behövs också!

Tack för tips av sadlar som eller smalare i midjan och som passar breda hästar. Är väl inte den bästa kombon precis men något ska vi väl hitta som passar oss båda. testade thorowgoods x-vid koppjärn och det var för smalt över manken. Men imorgon ska vi på utprovning så då får jag säkert många svar. Vill bara ha lite mer i bakhuvudet så jag har lite koll iaf.

Stort tack för alla tips!!
 
Sv: sadel till welsh cob

jag har fundera på clic men jag tror att den är för bred för mig i sätet efter vad jag har hört :/ annars tror jag att det skulle kunna vara en sadel som kan passa henne, den ser väldigt skön ut också :)
 
Sv: sadel till welsh cob

*KL

har funderat på om en vidare islandssadel kanske kunde passa som är mer åt dressyrhållet. De måste väl vara ganska vida över manken iaf?
 
Sv: sadel till welsh cob

Globus clic är raka och har rätt mycket kilbossor, skulle vara lite orolig att den är för rak för din häst som har låg manke, svängd mot överbyggd rygg, bred och platt.

Du skrev att thorowgoods vidaste järn var för smalt - menar du de gråa till hoppsadlarna då eller? (Försöker bilda mig en uppfattning om exakt hur bred din häst är).

County kan vara värt att kika på om du snubblar över en megavid, de passar svängda platta ryggar.

Islandssadlar kan absolut vara värt att kika på, är lite öppnare i sätet och sitter inte så sällan bra på ryggar åt det överbyggda hållet. Kan däremot inte ledsaga dig närmare på den marknaden (har ingen aning om modellerna) :o
 

Liknande trådar

Utrustning Gå in på Facebook.com/ssandraar för att se en bild på min häst! Är i sadel djungeln med min 3,5åring och behöver lite hjälp :p Söker...
Svar
2
· Visningar
447
Utrustning Hej alla på buke! Nedanför ser ni (om länken funkar) mitt nya tillskott. En två år gammal welsh cob kille. Jag har börjat smygtitta...
Svar
10
· Visningar
4 235
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp