sadel till welsh cob

Sv: sadel till welsh cob

ok, ingen clic då för hon är ju ganska svängd.

Skrev lite fel, menade det vidaste järnet för dressyrsadeln, dvs det vita. Det grå har jag inte testat men det vita kom ner kanske fyra femtedelar ungefär innan det tog stopp.

County ska jag ha i minnet! Likaså hubertus. Hmm känns som jag får göra en liten lista med alla sadlar jag fått tips om här :)

Rider en islandshäst lite då och då, just hennes sadel är för vid i sätet för mig (M&N) men modellen i sig har jag inget emot.
 
Sv: sadel till welsh cob

på bilderna ovan med sadel så är det en äldre thorowgood dressyr x-vid, borde alltså motsvara det vita järnet skulle jag tro.
 
Sv: sadel till welsh cob

Nja, inte helt säkert att det gör det, rakt av. Dessutom har de nyare dressyrsadlarna långa koppjärn ( bättre anpassade till högmankade hästar) och inte jättevida heller. De nyare hoppsadlarna har vidare koppjärn än dressyren och dessutom korta ortspetsar, bättre till lågmankade hästar. Men det hjälper ju inte dig eftersom du letar dressyrsadel ;-)
 
Sv: sadel till welsh cob

haha nej precis, det var ju dressyrsadel jag var ute efter ;) jo har sett att det är olika långa järn för dressyrsadlarna och hopp/allround. Jag tog hem en ny t4 dressyr för att testa men den låg ungefär likadant som den gamla så där sprack ju det.
 
Sv: sadel till welsh cob

Tekna S-line? :) har ingen erfarenhet av den själv men har funderat på att prova den på min häst med liknande rygg :)
 
Sv: sadel till welsh cob

jag har varit lite inne på tekna men har läst att de har väldigt takformade bossor? En tjej i stallet har en sån och den ligger helt ok fram men bak så ligger bara bossorna intill hästen på kanterna =/ men har även sett att takformen verkar variera så har man tur kanske man hittar ett ex som inte är så.
 
Sv: sadel till welsh cob

Tror inte det, har bara hittat begagnat när jag dammsög nätet.

Och tackade sadelguden att jag hittade en hubertus runt hörnet som bockponnyn sade ja till. Crown gillar hon inte, accepterar med viss protest.
 
Sv: sadel till welsh cob

Ja det är rätt praktiskt! Så länge man förstår att det är just därför hon bockar och inte "är dum".
 
Sv: sadel till welsh cob

haha ja precis! men det är ju skönt för nu vet du ju det. då kan du läsa henne ganska snabbt! Skönt!! min tjej visar också ganska tydligt när hon inte gillar sadeln men inte lika extremt som din :)
 
Sv: sadel till welsh cob

A-line är mer takformad, det kanske är en sån? :) skillnaden förövrigt är ju att man värmer om a-line medans s-line har utbytbara järn.
 
Sv: sadel till welsh cob

Om du i övrigt är nöjd med din sadel och vill behålla den, så är ju en enkel lösning att ta koppjärnet, gå till en mekanisk verkstad och be dem göra ett par stycken som är vidare till dig.
 
Sv: sadel till welsh cob

nja jag skulle nog kunna tänka mig en ny sadel också :) behöver en som är mer öppen fram än vad min sadel är och det tror jag inte att ett vidare koppjärn kommer hjälpa mig med. Dessutom är det tyvärr inte utbytbara koppjärn på den gamla modellen av sadeln heller så det blir ganska bökigt.

*KL
Var hos sadelutprovaren idag. Den som låg bäst var globus clic 36 (alltså har hon runt 115 i vinkel) och även hästen verkade riktigt nöjd med den. Den är ju verkligen bred i sätet men jag tyckte inte att jag fick så himla ont av den ändå. kanske har mer med vinklar att göra än med hur bred den är i sätet? Ska få hem sadeln om några dagar och testa på hemmaplan så får vi se. Tog några bilder men det var i ridhus och det blir aldrig bra i ridhus med en kass mobilkamera så är ingen direkt ide att lägga upp dem här. Får ta nya sen när sadeln kommit! :)
 
Sv: sadel till welsh cob

*KL

Nu har den kommit!

Provade den bara idag då det regnade och jag passade på medan det var uppehåll. Jag har alltså inte ridit i den ännu. Den låg an hela vägen under och jag tycker den ser bra ut. Vad tycker ni?











Glad häst! :)
 
Sv: sadel till welsh cob

det kanske du har rätt i. ska testa att dra bak den lite grann imorgon. hade redan dragit bak den en bit men det kanske behövs lite mer. den låg precis bakom nu.
 

Liknande trådar

Utrustning Gå in på Facebook.com/ssandraar för att se en bild på min häst! Är i sadel djungeln med min 3,5åring och behöver lite hjälp :p Söker...
Svar
2
· Visningar
447
Utrustning Hej alla på buke! Nedanför ser ni (om länken funkar) mitt nya tillskott. En två år gammal welsh cob kille. Jag har börjat smygtitta...
Svar
10
· Visningar
4 235
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp