sadel till unghäst

F

Flashen

Hejsan allihopa,
Tänkte höra med er vad ni har för synpunkter om sadel till unghästar. Vad är era erfarenheter kring hästens första sadel. Hur har ni gjort när ni har köpt sadel till er unghäst. Har ni köpt en dyr märkessadel som går att göra om efter hästen eller har ni köpt en billig tills dess att er häst har vuxit klart och musklat sig? Fundera också på om det kanske är bäst att ha en dressyr eller hopp.
Hur har ni gjort?

Sv: sadel till unghäst

Jag har själv funderingar kring detta så det var bra att du tog upp det :).

Jag har en unghäst och valde att köpa en bomlös att använda under den första delen utav sadelvänjning samt insittning. Det har fungerat kanon och han trivs med den sadeln.

Till hösten när han ska börja ridas mer har jag planerat att köpa en bomsadel, helst en med möjligheter att byta bomjärn eftersom hästen lär ändra sig en del efter hand som det den byggs upp.

Jag har kollat runt på olika sadlar och det känns faktiskt som att priset hamnar nånstans mellan 5000-10.000:- för min del.

En sadel som jag har kikat på är Wintec 500 Close Contact. Men innan jag bestämmer mig ska jag givetvis ha ut någon som kan detta med sadlar så jag vet att den ligger bra :).

Jag har redan bytt sadel några gånger och har nu en som är för bred för att det ska finnas plats att bygga muskler på. Oxå har jag tjock fårskinnspadd under. Jag rider ju knappt än så därför tänker jag att jag satsar på tillräckligt bred bara oxå skaffar jag en utprovat sen när jag rider mer.

Ena unghästen har en bomlös, himla praktiskt. Ska få en bomsadel sen, men lär vara en mardröm att hitta en passande till. Men kommer åka prova ut en när ekonomin tillåter.

Andra unghästen går med valackens hoppsadel som ligger perfekt än så länge. Ska få en utprovad egen dressyrsadel (och ev en hoppsadel då om jag yrar om att den här ligger bra alt att den inte ligger bra sen) så snart vi kan galoppera på fyrkantsspåret i ridhus :devil:

Har en allround mot hopp som jag använder (Prestige Marco Polo) som jag köpte till min första unghäst (-94). Den har, peppar peppar, passat till samtliga (blev ett billigt köp i längden.:p ) Använder en tjock, gosig fårskinnspad (har klippt ur en tunnel mitt under den)under sadeln tills de byggt lite muskler.
Skönt att ha en sadel med hyffsat djupt säte och bra stöd för skänklarna ifall hästen skulle busa (har faktiskt aldrig varit med om det heller...)
Min favvosadel, helt klart!!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
371
Senast: Sryoqwe
·
Träning När ni är sådana som inte hoppar frivilligt som jag men ändå vill lära min unghäst det. Hade ni då lagt ut annons när tiden är kommen om...
Svar
14
· Visningar
1 707
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 290
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar