Nja, att generalisera bör man nog inte göra. Har själv haft en Wintec dressyr 500 (ullstoppad) och den kan trotts alla koppjärn vara för smal (nu finns ju Wintec Wide, men än så länge bara i allround). Tillverkade själv ett koppjärn som var betydligt vidare än det vita, men då vet man ju igentligen inte vad det har för effekt på bommen, tror även att garantin upphör om man gör så. Sadeln kan även vara för rak för hästen även om hästen kan ha någon av de godkända koppjärnen, osv. Då hade jag ändå 4 ridhästar i träning, sadeln passade endast på en och då med modifierat koppjärn. Däremot hade jag då en Stübben Scandica Nova i bomvidd 30 (var vidare än en vanlig Stübben 30) som låg bra på resten av hästarna. Den sadeln ångrar jag att jag sålde!
Ett problem med de uppstoppade wintec sadarna är väl att de inte så lätta att stoppa om och anpassa efter hästen som en vanlig ullstoppad lädersadel. Det nya Care systemet funkar inte heller på alla hästar, kan till och med motsatt effekt (har haft flera kompisar som har haft Wintec/Bates sadlar med Care och ofta varit nöjda till en början... men ingen har kvar sina sadlar särskilt länge. Oftast började deras hästar visar protester på ett eller annat sätt genom ex. ryggproblem eller sämre prestation. Visst kan en ryttare alltid bidra till att liknande problem uppstår, men flera av de Care användare jag träffat på är skickliga ryttare). Finns naturligtvis hästar som trivs med Wintec och Care, men som sagt ingen sadel är byggd för alla. Men wintecen var faktiskt skön att rida i och det är ju ändå mycket sadel för pengarna.
Jag skulle nog hellre rösta för Loftur om man vill ha utbyttbar bomvidd och en sadel som går att modifiera även i stoppningen. Men både Wintec och Loftur har i alla fall tidigare haft ett bra andrahandsvärde. Ett annan sadelmärke som inte är så dyrt, finns i olika modeller och har bra läderkvalité är ju Globus sadlarna.
Du kan ju alltid ta ut en sadelinprovare och se vilka sadlar som passar. Har de inte den sadeln som passar i din prisklass, så vet i alla fall vad som passar och kan jaga rätt på sadeln ex. här på bukes begangnat marknad. Sen kan ju en sadelmakare stoppa om den efter din häst så att den ligger optimalt.