Sadel till unghäst, hur gör ni?

P

prinsus

När köper ni sadel till unghästen? Vad jag förstår så ändrar ju sig kroppen väldigt mycket så en sadel som passar på en 2 1/2 åring är ju inte bra sen. Väntar ni med att köpa sadel och använder en för stor med paddar eller hur gör ni? Det är ju mycket pengar...

Ja brukar låna sadel av någon annan så länge. Det blir ju dyrt om man ska köpa nya hela tiden.

Köper ny allt eftersom han växer, går ju bra att köpa begagnat då blir det inte så dyrt + att det ofta går att byta in den gamla sadeln när det är dags att köpa ny.

Det är ju väldigt viktigt att sadeln ligger bra så att det känns bekvämt för hästen, speciellt för en unghäst som aldrig haft sadel innan, måste ju lära sig att det är något positivt. Skulle sadeln klämma och göra ont så blir det ingen bra erfarenhet med sadel och ryttare på sig. Och dessutom så kan inte unghästen utveckla sina ryggmuskler ordentligt om sadeln inte ligger bra, så det är jätte viktigt med en bra och passande sadel!!

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 453
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
923
Senast: Tora
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
504
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 983
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar