Sadel till unghäst, hur gör ni?

• Western
  • Trådstartare Trådstartare prinsus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 968
P

prinsus

När köper ni sadel till unghästen? Vad jag förstår så ändrar ju sig kroppen väldigt mycket så en sadel som passar på en 2 1/2 åring är ju inte bra sen. Väntar ni med att köpa sadel och använder en för stor med paddar eller hur gör ni? Det är ju mycket pengar...

Ja brukar låna sadel av någon annan så länge. Det blir ju dyrt om man ska köpa nya hela tiden.

Köper ny allt eftersom han växer, går ju bra att köpa begagnat då blir det inte så dyrt + att det ofta går att byta in den gamla sadeln när det är dags att köpa ny.

Det är ju väldigt viktigt att sadeln ligger bra så att det känns bekvämt för hästen, speciellt för en unghäst som aldrig haft sadel innan, måste ju lära sig att det är något positivt. Skulle sadeln klämma och göra ont så blir det ingen bra erfarenhet med sadel och ryttare på sig. Och dessutom så kan inte unghästen utveckla sina ryggmuskler ordentligt om sadeln inte ligger bra, så det är jätte viktigt med en bra och passande sadel!!

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
349
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
16
· Visningar
803
Senast: BoYo
·
Utrustning Hej! Jag har en sadel jag vill ska bli mörkare och har läst att man kan använda paraffinolja till det. 1. Går det bra att använda på en...
Svar
2
· Visningar
263
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
5
· Visningar
262
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka