Sadel till tre åring...?!

E

estelle79

Lägger denna tråden här, och hoppas den ligger rätt, då frågan handlar om min unghäst, och jag vill höra olika tips och erfarenheter om olika sadlar till unghästar. Ligger den fel, så får den bara flyttas. Ber om ursäkt ifall jag lagt den fel, kanske ska ligga på utrustning?

Så, nu är det dax att skaffa en allroundsadel till lillkillen. Om ngn minns, så har jag tidigare ridit i en dressyrsadel, men vill nu ha en allround. Jag vill ha en till billig penning, då jag inte vill kosta på för mkt, då jag antar att sadeln lär få närkontakt med en och annan vägg lr ett träd ngra gånger:crazy:. Så mitt enda krav är en bra passande sadel till hyssat pris.
Är det ngn speciell sadel som just ni tycker varit extra bra på unghäst? Lr ska jag bara ta vilken som helst som passar?
Tycker ni jag ska satsa på en syntetsadel? Jag funderar på den billiga synteten från hööks, men vet inte hur den är att sitta i, och hur storlekarna är på den. Men jag är verkligen sugen på den. Dels för att den är billig, dels för att den är lätt och smidig. Tycker många sadlar är ganska tunga, och jag vill gärna ha en lätt sadel till att börja med känns det som, även om jag tidigare ridit i en dressyr.

Hoppas på svar, även om frågan kanske är konstig. Men vill gärna höra lite olika tips och erfarenheter om sadlar till unghästar.

Tack på förhand!:)

Sv: Sadel till tre åring...?!

hej! när jag börja sitta in min unghäst hade jag min vanliga hoppsadel då jag sitter som en smäck i den:love:

sedan red jag i den till jag kännde att vi hade lite mer koll på start och stopp (ca 2 månder reda ca var andra tredje dag) då tog jag min dressyr sadel som gör att jag får en bättre inverkan på hästen enligt mig själv!

men då har min häst aldrig haft panik eller liknade över sadeln, så jag har ej oroat mig för att gå in i träd eller i väggarmed dom!

sadlarna jag har använt är hopp, stubben flatback, jätte nöjd men passformen, tycker den är lätt att lägga på många olika hästar!

dressyrsadeln är en passir någonting också lätt att lägga på många olikahästar!

men en syntet sadel är väl bra att ha i början om man tror att den ska skadas, kostar ju inte skjortan heller!:D

lycka till!!

jag skaffa en treåring i mars, behövde då en sadel. Som tur var hade en kompis till mig en"gammal" sadel som hon ej använde. den passa jättebra. KOmmer att använda den ett tag till innan jag köper en ny. Hennes former ändras ju lite med tiden.
tycker det är bra att man skaffar en billigare sadel så behöver man inte vara rädd att den går sönder...
lycka till med sadelhittande!!!

hej! när jag börja sitta in min unghäst hade jag min vanliga hoppsadel då jag sitter som en smäck i den:love:

sedan red jag i den till jag kännde att vi hade lite mer koll på start och stopp (ca 2 månder reda ca var andra tredje dag) då tog jag min dressyr sadel som gör att jag får en bättre inverkan på hästen enligt mig själv!

men då har min häst aldrig haft panik eller liknade över sadeln, så jag har ej oroat mig för att gå in i träd eller i väggarmed dom!

sadlarna jag har använt är hopp, stubben flatback, jätte nöjd men passformen, tycker den är lätt att lägga på många olika hästar!

dressyrsadeln är en passir någonting också lätt att lägga på många olikahästar!

men en syntet sadel är väl bra att ha i början om man tror att den ska skadas, kostar ju inte skjortan heller!:D

lycka till!!

Ja egentligen kan jag köpa vilken allround/hopp som helst, men funderar på en syntet då de är billiga, lätta, och har bra priser. Lillkillen har aldrig haft ngra problem att ha sadel på sig, men jag vill ändå ha ngt gammalt, lr billigt att ha till att börja med, då han är lite vinglig, så det är därför jag tror att vi kommer träffa en och annan vägg när vi går genom dörröppningar, lr rider mot ngt träd i skogen. Lr han är inte direkt vinglig, utan mera okoncentrerad då och då. Ser han ngt intressant så kan han utan att bry sig om annat, vrida på huvudet lr kroppen för att kolla in det intressanta. Detta gör han mkt mindre nu, men då och då händer det att koncentrationen inte är på topp.

jag skaffa en treåring i mars, behövde då en sadel. Som tur var hade en kompis till mig en"gammal" sadel som hon ej använde. den passa jättebra. KOmmer att använda den ett tag till innan jag köper en ny. Hennes former ändras ju lite med tiden.
tycker det är bra att man skaffar en billigare sadel så behöver man inte vara rädd att den går sönder...
lycka till med sadelhittande!!!

Har letat som en tok efter gamla bra sadlar i min bekantskapskrets, men utan resultat. Kan tänka mig vad som helst, bara den sitter bra på hästen, och jag sitter okej i den. Har letat begagnade på internet, men tycker det är svårt att hitta ngn som verkar prisvärd, men endå i bra skick. Därför funderar jag på en ny, billig syntet, som jag vet är hel och fin, både på utsidan och insidan.
Sen kommer det ju bli ett antal sadlar innan han är värdig-utvecklad, och det är dax för en dyrare dressyrsadel, så det kommer ju endå bli ganska mkt pengar som rullar, då jag måste byta med jämna mellanrum. Har även funderat på en sådan där wintec allround, som man kan byta järn i, men då jag ridit i sådana tidigare, tvekar jag, då jag satt kasst i den.

Har en treåring själv. Har inte varit det lättaste att hitta en passande sadel till henne. Varmblod, ingen manke och klotrund :) Fick låna en islandssadel av en bekant. Den sitter bra så länge jag har svanskappa pga den icke existerande manken :smirk: När det blir sadelköp kommer iaf jag att inrikta mej på en bomlös, iaf tills hon vuxit klart. Så bomlös är väl det jag kan tipsa om.

Ja bomlös är verkligen ngt jag funderat på. För jag ser skillnad på hans utseénde, så fort jag inte träffat honom en dag. Ändrar sig otroligt mkt i muskulaturen just nu, men inte så mkt på höjden (som tur är). Så som jag skrev så lär det ju bli ett antal sadelbyten innan den riktiga dressyrsadeln ska inhandlas (om sisådär tre fyra år, tidigast.) Så jag letar med ljus och lykta efter välpassande sadel, men till ett bra pris. Han är ganska så bred just nu över ryggen (och magen:angel:), men har ändå normalt mkt manke, lr hur jag ska förklara. Men som sagt, han ändrar sig kroppsligt och muskulärt hela tiden, och just nu tror jag han håller på att bredda sig, då frampartiet av honom ser ut som en riktig hästs, medans rumpen forf är lite av en bäbisrumpa.
Jag önskar att ngn i min närhet hade en bomlös, bara för att få provsitta i, och ev prova på honom, för att veta mera vad jag ska leta efter, men tyvärr känner jag ingen som har bomlöst.

På första hästen tog jag min gamla, superslitna Hubertus Flexiline, eftersom jag hade hört skräckhistorier om hästar som rullade sönder sadlarna, kliade sig mot ALLT osv... Till övriga 9 har jag använt min Prestige Marco Polo som jag är SÅÅÅÅ nöjd med (såpass nöjd att hoppsadeln såldes när dåvarande tävlingshästen såldes...)
Skulle jag ha en syntet så skulle jag satsa på H**ks Griffinsadel. Skön att rida i, vettigt pris och förvånansvärt bra kvalitet (hade en sån dressyrsadel innan jag köpte min Bates Caprilli)

Kan annars inte påstå att unghästar utsätter sadlar för mer än någon annan häst... iallafall har ingen av mina gjort det. Kanske har jag bara haft tur???

Jo, jag har även tittat på griffin-sadlarna. Verkar vara bra sadlar till bra priser. Det jag funderar lite över där är hur deras storlekar är. Står ju att en utav dom passar extra bra på just svenska, danska halvblod. Men då min forf är bebis och ganska tunn, så undrar jag hur de passar. Självklart är det lika svårt att beställa sadlar vilket märke det en är, då det allra bästa är att prova ut hos ngn sadelmakare. Men nu verkar detta vara sista utvägen, att försöka beställa en och hoppas på det bästa, då jag inte hittar ngn bra sadel, och börjar få smått panik, för jag måste ha en.

Nej, jag tycker egentligen inte att unghästar utsätter sadlar på ngt värre sätt än äldre. Men som sagt, en och annan dörröppning har han snuddat vid, och det med min älskade dressyrsadel:crazy:. Annars har han inga problem med att ha sadel på sig, men lite för vinglig och klantig tycker jag att han är än, för att få lov att använda min dressyrsadel än så länge.

Hej
Har livärdiga problem som dig.
Har fått låna en syntet sadel & har tränat några gånger med sadeln på & det fungerar bra.
Tänkte vänta till hösten då jag ska be en sadelprovare komma & prova ut en sadel som passar då hon har börjat muskla på sig lite.
Jag fick låna hem lite begagnade sadlar från en hästbutik & prova
men det var ingen som passade
så det är oftast bättre att prova & se att den verkligen passar innan man köper.

Skönt att höra att man inte är ensam om sadelproblem. Jovisst är det bättre att ta hem och prova ut en sadel, då det annars kan bli så många misslyckade köp som man sedan har besväret med att sälja vidare, if sadeln inte passar.
Jag har letat med ljus och lykta efter sadlar. Provat andras, som varit villiga att låna ut tills jag hittar ngn som passar, letat på internet, varit iväg och letat i olika begagnat butiker - men utan att hitta ngt som passar bra, och inte kostar miljoner.
Har hittat ett par intressanta nu, men blir det inte ngn utav dom, så senast på fredag åker jag en bra bit till en annan stad, och kollar if de har ngn/ngra sadlar som verkar bra, och tar hem dom och provar. Hoppas verkligen att jag får fatt på ngt bra snart.

Hoppas att du hittar någon sadel som sitter bra. som sagt är det inte det lätaste att hitta en begagnad sadel som är hel & ren & sitter bra. Men ibland har man turen att snubbla över guldkorn:)
lycka till med sadlarna

ja dom små liven är ju lite vingliga ibland:D har haft turen att han är pigg och vaken för det mesta när man jobbar med honom, men när han ska till hagn på morgonen är det tur att han inte ramlar ihop, då han går som han är full nästan!!:o:smirk:

men en syntetsadel är ju inte fel om du vill ha en hyfsta billig och lätt sadel!

finns ju även begagnat affärer som har ok pris på lädersadlar oxå!

för några år sedan red jag i en syntet från hööks, den var helt ok! vet ej om dom har samma idag, men den var skön iallafall!

en kompis har en appalosa (hopp tror jag) den gillar hon på sin unghäst!
helt ok den oxå!

lycka till!:banana:

Ja han är som sagt aningens oconcentrerad ibland. Då och då finns det roligare saker att titta på, än att hålla koll på dörrkarmen när man går genom dörren till stallet lr ridhuset. Men som du skrev, på morgonen är det tur att han inte ramlar. Han är så morgontrött, så ögonen går i kors på honom vissa mornar:rofl:
Har hittat ett par intressanta sadlar nu, så får se vad det blir. En syntet bl a. Men det bästa är ju endå att få ta med hem från ngn affär och prova in den. Får se vad hur det blir med de sadlarna jag hittat, annars blir det en begagntat affär på fredag, lr ngn utav helgdagarna.
Jag har fått tips om att hööks syntetsadlar är okej, till bra priser. Funderar lite på ngn utav dom också, men deras storlekar på griffinsadlarna verkar lite knepiga.

Har som sagt haft en griffin dressyrsadel, och den passade på min, ganska ädla kille med hög manke, och låg även bra på unghästarna. (och min hade inte "fish-ilägg, den var från före den tiden...:D)
På den allra spinkigaste unghästen hade jag en fårskinspad under i början.

Om du har ngn hööks-butik i närheten så har de ju öppet köp på sadlar...

Tyvärr så är det typ 20 mil till närmaste hööks. Men jag har en annan bra begangnat-affär ca 10 mil här ifrån, så den ska besökas snarast. Jo griffin sadlarna verkar okej, men det står ju skrivet om dom att de passar de "grova, svenska och danska halvbloden". Så det känns inte riktigt som det skulle vara ngt för min bebis just nu, fast han "grövnar" för varje dag.

Tack för tipsen.

Skriver igen när (om:crazy:) jag hittar ngn bra sadel. Håll tummarna!:)

Jag har tänkt köpa en tryckutjämnande padd till min treåring. Jag tror att jag såg den på Börjes men det finns säkert på fler ställen. Verkade bra när man vet att hästen kommer att ändra form med tiden och kanske inte kan hitta en sadel som ligger perfekt. Padden ser ut som ett tjockt vadderat schbrak. Någon som har redan har provat kanske?

Jag har använt en tjock westernpad (en såndär grå, tovad filtpad). Den verkar tryckutjämnande, och jag specialbestälde min till att passa en vanlig engels sadel. 150 kr gav jag för den. Helt kanon!!! Har inte provat de från börjes, men antar att den är ngt liknande (med ett ? på kvalitén)

Min treåring har jag haft en bomlös på så här långt och den är verkligen kanon. Det märks att hästen tycker om den också.

Nu till hösten när han kommer hem från betet och jag har fått igång honom igen från marken ska jag ta ut en sadelutprovare och se om vi kan hitta nån begagnad billig sadel som ligger bra som jag kan ha ett tag och rida lektioner i :). Jag tror det är enklast att ta ut en sadelutprovare.

Den bomlösa ska jag ha till uteritt ;).

Jo, har också funderat på en bomlös, men jag vet inte riktigt. Svårt att hitta ngn bra, till hyffstat pris. Jag ska ju inte ha den jätte länge, då han musklar på sig hela tiden, så snart kan jag antagligen köpa en sadel, som han kan ha ett lite längre tag, innan jag måste byta igen. Vill ha en sadel som sitter bra, och till bra pris. Ska iväg vecka 30 till en sadelmakare, och se vad jag hittar för intressanta sadlar. Hittar jag ngra tar jag med hem och provar, lr så tar jag med hästen dit på en gång, får se hur jag gör. Jag vill ha en sadel som ligger bra i dagsläget, men som jag även skulle kunna använda med ngn bra pad under, så jag inte behöver byta igen snart. Men självklart så byter jag så fort det behövs. En sadel som ligger bra är bland det allra viktigaste.

Jag hade ett par sadlar på g, men alla visade sig vara fel i storlekarna tyvärr, lr så tyckte jag helt enkelt inte om dom alls. Så nu fortsätter jag leta lite smått, if jag hittar ngn innan vecka 30, annars blir det först då, jag troligtvis får tag i ngn sadel.

Hua vad jag tycker det är tråkigt att leta sadlar. Längtar sååååå tills det är dax att ta ut den sadelprovare för en dressyrsadel som han senare ska använda, iaf ngt/ngra år, men tills det är dax, det är lång tid.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
14 630
Utrustning Hej, jag hjälper min granne med sin ridtravare som hon inte har haft tid till på länge. Sadel som används till hästen ligger inte bra på...
Svar
4
· Visningar
1 038
Senast: Jerseyite
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar