Sadel till rak och takformad rygg

Martina_m

Trådstartare
Jag har skaffat ny häst som ser annorlunda ut i ryggen mot min andra. Jag har tidigare bara behövt leta efter sadel till rak och bred/rund rygg. Men nya hästen är så tanig. Med rak och smal och takformad rygg? Ingen svår rygg. Vad kan passa? Jag är främst ute efter hopp.

Idag används en Prestige Versalles omvärmd från 36 till 37 med tjockt schabrak och fårskinn. Inte
optimal, men ligger helt ok. Hade velat ha mer plats för manken, men en smalare bomvidd hade ju kunnat räcka.

Någon som har tips på sadel som kan tänkas passa?

Jag har en prestige meredith till min raka, takformade med hög, lång manke. Är en 33a, från början var den för vid så hade fårskinn under. När hon breddade sig tog jag bort den och nu är de nästan så att jag hade behövt en 34a...

Jag har skaffat ny häst som ser annorlunda ut i ryggen mot min andra. Jag har tidigare bara behövt leta efter sadel till rak och bred/rund rygg. Men nya hästen är så tanig. Med rak och smal och takformad rygg? Ingen svår rygg. Vad kan passa? Jag är främst ute efter hopp.

Idag används en Prestige Versalles omvärmd från 36 till 37 med tjockt schabrak och fårskinn. Inte
optimal, men ligger helt ok. Hade velat ha mer plats för manken, men en smalare bomvidd hade ju kunnat räcka.

Lippo allegria är ganska så rak och takformad. För takformad för min häst i alla fall :(. Och :( är bara för att sadeln var :love: enligt mig att rida i ^_^.
(Dum häst som inte passar i ngn av sadlarna jag dragit hem..)

Jag har en häst med rak och takformad rygg och ganska väl markerad manke. Jag har en Albion Kontrol som ligger bra på honom :) Bomvidd är MW.

Prestige Versailles är ju lite takformad, och en av de rakare Prestigemodellerna. Tror du att det finns en chans att den kan passa, om du värmer om bommen ett par vidder smalare? Det vore ju det enklaste. Och när det gäller sadlar så är det aldrig enkelt, men nån jäkla gång måste man få ha lite tur?

Albion, Frank Baines, MN, barnsby har alla modeller som passar mer takformade ryggar. Globus Clic, ordo equester. De äldre Pessoa var takiga, så även Zaldi.

Prestige Versailles är ju lite takformad, och en av de rakare Prestigemodellerna. Tror du att det finns en chans att den kan passa, om du värmer om bommen ett par vidder smalare? Det vore ju det enklaste. Och när det gäller sadlar så är det aldrig enkelt, men nån jäkla gång måste man få ha lite tur?

Albion, Frank Baines, MN, barnsby har alla modeller som passar mer takformade ryggar. Globus Clic, ordo equester. De äldre Pessoa var takiga, så även Zaldi.

Nä, kan inte värma om. Den ska ju vara till den andra hästen :D. Jag måste alltså köpa en sadel, och tänker mig att jag helst vill hitta en billigare än Prestige Versailles ;)

Tack för alla tips allihop!
Hade ju varit najs om jag hittade en Albion lr nåt sånt där "tryggt" märke :D

Jag lånade också min andra hästs Versailles ett tag till honom. Den var bomvidd 35 och med fårskinn så funkade den, men upplevde också att det var lite väl snålt utrymme för manken. Låter som om våra hästar har liknande ryggar! Min Albion blev drygt ett par tusen billigare i inköp än Versaillen. Väldigt nöjd med den, dessutom fick jag en bättre sits på köpet! :love:

Nä, kan inte värma om. Den ska ju vara till den andra hästen :D. Jag måste alltså köpa en sadel, och tänker mig att jag helst vill hitta en billigare än Prestige Versailles ;)

Tack för alla tips allihop!
Hade ju varit najs om jag hittade en Albion lr nåt sånt där "tryggt" märke :D
Aha! Då förstår jag, att du kompletterat med ytterligare en häst och inte bara gjort ett hästbyte. ;)

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis...
2
Svar
21
· Visningar
929
Senast: MiniLi
·
Utrustning Ni med breda hästar som samtidigt inte har en rak rygg. Vad har ni för sadel till era hästar? Använder idag en wintec med uttöjt järn...
Svar
9
· Visningar
591
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
899
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 322
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka