Sadel till liten kortryggad isläning...

Sv: Sadel till liten kortryggad isläning...

Enligt min erfarenhet är huvudanledningen till att sadlar åker fram att de är för smala, främst framtill i ortspetsarna. Sadlar görs i allmänhet inte för hästar med välvda bröstkorgar, trots att dessa äldre raser blir allt populärare. Man kan ta reda på sadelns längd som kan variera en hel del med samma sitsstorlek och ta den kortaste möjliga. Undvik kilbossor och förlängda bossor. Undvik för raka sadlar, om sadeln rundar sig lagom på undersidan minskar risken för tryck på länden. Svanskappa eller förgjord är inte ett sätt att åtgärda sadlar som inte passar. Om sadeln glider fram när den används på en slät ridbana passar den inte hästen och orsakar troligen dessutom obehag pga tryck. På lite plattare bröstkorgar orsakar trånga sadlar gropar bakom manken pga muskelatrofi, sedan ligger sadeln visserligen stilla inkilad i dessa "hål" men...På våra "runda" hästar flyter sadeln istället upp på ryggen och glider fram. Ett ytterligare problem när man väl hittar sin tillräckligt vida sadel är att den även måste vara gjord för att passa ryttaren. Man vill ju inte sitta som en liten ponnyryttare med benen rakt ut i luften ;)

jag köpte just en barefoot london storlek 1 åt min.den e ok.e du liten själv så är storlek 0 jättekort!detta är alltså en bomlös.

Jag har oxå en bomlös Barefoot London till min lilla pålle. Hon är inte heller så lång och den sadlen ligger bra på henne.

jag köpte ju en begagnad london,men fick sälja den igen,den bara åkte fram..
nu har jag beställt en sensation ride G3!

jag köpte ju en begagnad london,men fick sälja den igen,den bara åkte fram..
Den erfarenheten har jag oxå av london och chayenne fast det beror säkert på vilken typ av häst man lägger den på. Min med bred rygg, djup bål och diff mellan sadel och gjordläget så räckte det med att spänna sadelgjorden så åkte den över bogarna. Gjorde ingen större skillnad med svängd gjord och antar det är för att sadelstropparna sitter som de gör. Gillar london och var sugen att få en sadelmakare att flytta på stropparna men kändes lite väl riskfyllt med min plånbok om det inte skulle funka

jag har inte ridit såå många gånger nu,av olika skäl, men det jag ridit så :
den är otroligt skön att sitta i, den är inte för lång,men den ligger inte som berget som alla sagt,utan hårena speciellt på rna sidan är tilltuffsade efter ritt.men H sade att det kan ta en tid förrän sadeln format sej osv..hon hade haft samma med sin häst.
nöjd så här långt.
det ända ja ångrar lite är min feghet,o att jag inte beställde en brun..;)

Om pälsen blir lite ruggad på bara ena sidan - det kunde kanske vara för att hästen är lite sned i sin kropp?

kort rygg,,, draupnir,,, om du har pengarna för den e fasligt dyr.
top reiter har väl nån riktigt kort modell kurz,, nåt
en svängd bom eller iaf nåt som rundar upp baktill gör ju att det finns lite mer att går då du inte har en massa tryck bak

Men då borde du kanske inte "klaga" på sadeln men försöka att få hästen jämnt musklad :)

Men då borde du kanske inte "klaga" på sadeln men försöka att få hästen jämnt musklad :)

Videnlis kommer ha stor glädje av att ha en bra bomlös på sin häst för det ändamålet! Hästen hindras inte av sadeln och det går snabbare och man känner tydligare som ryttare var man har hästen, tycker jag i alla fall. :)

nå jag klagade nog inte,utan konstaterade.
helt rak blir hon säkert aldrig,men bara hon har fölat o haft mamma ledigt ska jag ta itu med det på alvar.
sadeln formar sej säkert lite fast den e bomlös,igår låg pälsen bra efter ridturen..
annars så e jag faktiskt nöjd med den :love:

:) Men det är ju jättebra, det vill alltså säga att din ÅF hade rätt; att sadeln formar sig/sätter sig efter några timmars ridning. :)

Jag har en Morris & Nolan Junior Iceland, 16tum.

Utprovad av sadelmakare, den e kort nog o passar ryggens form perfekt. Men min åsna till häst har bredare revben än bogar varvid allt åker fram, inkl denna annars perfekta sadel.

Jag har gett upp o rider nu med barbackagjord och shabrak som sadel...

wpid-imag0278.jpg

Totalt hopplöst speciellt nu med lite höstmage efter en sommar hos hingst...

Har du testat det enda som garanterat fungerar på päronhästar; dubbla elastiska gjordar?

Läs längst ner här http://silverkedjan.se/ny/faq.htm

eller titta här på en färdig variant: http://rideudstyr.info/til-hesten-42/sadler-47/globus-gloi-model-asa-148.html

En del bomlösa funkar utmärkt att trä extraremmar på eller fästa i D-ringarna bak.

Tre av mina fyra har så mycket *host* hal vinterpäls att de behöver bakgjordar just nu :p

Har det tex på Horsesavern på bilden, en Barefoot bomlös och en Star Trekk Gaiter.

Har oxå använt mig av extragjord och funkar mkt bra. Hade aldrig sett det förän du visade det

Hade en mkt överviktig häst och allt åkte fram och funka bara sådär med svanskappa när jag provade som nödlösning. Sen såg jag tipset om dubbla gjordar och testa det och de ångrar jag inte. Red med det i kanske 6 månader innan det inte behövdes längre. Trodde att hästen skulle protestera men visa inget av spänningarna som svanskappan gav.

God damn, vad dyr den färdiga varianten var...Synd, hade gärnat haft en på lager annars. Men får knåpa ihop en egenvariant! :)

Jag fattade det som det var inkl sadeln men kan ha missuppfattat

Jahaaa:p Jag såg bara "omonterad 7000" och tänkte att det inte var sadel med då...

Liknande trådar

Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 469
Senast: Alexandra_W
·
J
Utrustning Har bestämt mig för att kosta på mig en RIKTIG sadel. Jag har aldrig haft råd att köpa en dyrare/nyare sadel utan har fått dragits med...
Svar
17
· Visningar
1 648
Senast: pulkaskurk
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 584
Senast: videnlis
·
Utrustning jag har en islandshäst med hur kort rygg som helst, han är b-ponny alltså under 130 i mankhöjd så egentligen är det ju inte så konstigt...
2
Svar
26
· Visningar
4 670
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hur ska jag rida het häst