Sadel till liten kortryggad isläning...

Alfakrulls

Trådstartare
Nu behöver ja lite tips å råd!

Har en litet islandssto på ca 130 hög, med en kort rygg och ingen manke what so ever....å nu letar ja sadel till henne. Men alla är ju så låååånga eller stora på henne, ska man aldrig hitta en sadel som passar tro?! :confused:

Ni med små, korta isläningar, ni får gärna tipsa om sadlar ni tycker är värda att pröva.
Vad har ni för sadlar på era korta små turbo-hästar? :laugh:

Sv: Sadel till liten kortryggad isläning...

Vad har du provat? Lättare att veta vad man kan tipsa om när man vet vad som är för stort.

Jag har en liten kille på 128, när jag mätte hans rygg, (från bakom bogbladen till sista revbenet) så fick jag det till att han hade superkort rygg. Men jag hade inga problem att hitta en sadel som låg bra.
Tidigare hade jag en santa cruiz hekla, och nu har jag en Globus gloi. Tror inte någon av de sadlarna är så extremkorta egentligen. Men de passade bra på min lilleplutt. :)

Hej!
Tack för tipsen!
JAg har inte prövat så många än dock!

De ja prövat är:
KI Tölt (denna har ja på andra hästen)
Stubben - Benni´s H. "Elegant"

Jag har, tyvärr, inte så stor koll på sadlar å deras namn :o
Så tips är välkomna!=)

Jag har en Morris & Nolan Junior Iceland, 16tum.

Utprovad av sadelmakare, den e kort nog o passar ryggens form perfekt. Men min åsna till häst har bredare revben än bogar varvid allt åker fram, inkl denna annars perfekta sadel.

Jag har gett upp o rider nu med barbackagjord och shabrak som sadel...

wpid-imag0278.jpg

Totalt hopplöst speciellt nu med lite höstmage efter en sommar hos hingst...

jag har en barefoot chayenne på min korta islänning, och är hittills nöjd med den :)

Ta konstakt med en sadelmakare som innehar kunskap samt sortiment att prova ut på din häst, det är ju inte bara så att sadeln ska vara kort. Vidden och bomvinkeln är mycket avgörande för om sadeln passar eller inte oavsett om den är kort eller lång. Sedan kan rundbossor vara ett alternativ på hästar med kort rygg, för även om sadeln till synes ser ut att ha passerat sista revbenet så utövar sadeln inget tryck där ändå.

Jag har en Morris & Nolan Junior Iceland, 16tum.

Jag har gett upp o rider nu med barbackagjord och shabrak som sadel...

...

Du borde prova en bomlös sadel. De ligger där man lägger de. I alla fall om det är en kvalitetssadel. :idea:

Jag valde en sensation ride g3 till min extremkorta islänning.
På henne hamnar den lite i bakvikt så jag får jobba med sisten men på andra hästar ligger den inte i bakvikt dock.

jag köpte just en barefoot london storlek 1 åt min.den e ok.e du liten själv så är storlek 0 jättekort!detta är alltså en bomlös.

Du borde prova en bomlös sadel. De ligger där man lägger de. I alla fall om det är en kvalitetssadel. :idea:

Jag valde en sensation ride g3 till min extremkorta islänning.
På henne hamnar den lite i bakvikt så jag får jobba med sisten men på andra hästar ligger den inte i bakvikt dock.

Tyvärr är det inte så enkelt, jag har haft två bomlösa sadlar och de ligger definitivt inte där man lägger dom- inte på den här tjejen iaf ;) Problemet är ju inte bara en kort rygg utan bredare revben än bogar -då glider allt eftersom det inte finns något stopp framåt.

Har en Karlslund Kari pad, alldeles för lång men i gengäld kan man sitta långt bak i den även om den åker fram. Hade oxå en Supreme T men den var helt hopplös! Kort men den satt bakom öronen på hästen efter minsta lilla galopp eller passtakt.

Ja, ok. :laugh:
Fast Kari är inte den som en sån "dyna" - dvs. mer som en barbackapad?
och likaså supreme t lär väl inte ha varit någon höjdare. jag har inte hört någon säga något gott om den i alla fall. ;)

Men det är klart alla hästar är olika. :laugh:

Tyvärr är det inte så enkelt, jag har haft två bomlösa sadlar och de ligger definitivt inte där man lägger dom- inte på den här tjejen iaf ;) Problemet är ju inte bara en kort rygg utan bredare revben än bogar -då glider allt eftersom det inte finns något stopp framåt.

Har en Karlslund Kari pad, alldeles för lång men i gengäld kan man sitta långt bak i den även om den åker fram. Hade oxå en Supreme T men den var helt hopplös! Kort men den satt bakom öronen på hästen efter minsta lilla galopp eller passtakt.

Har du provat att sätta en sån där stoppgjord framför sadeln ?
Eller förgjord, ska ju hjälpa mot att de glider fram.....:)

Kanske en svanskappa kan hjälpa oxå....

Efter 11 försök hittade jag en Top Reiter jr som passade super på min dam med kort rygg

Ta hjälp av en duktig sadelutprovare det är A och O när man ska köpa en bra sadel åt sin häst. Min kompis och jag gjorde det för några månader sedan och vi är så nöjda med sadlarna både hästarna och vi. Det blev en Kentaur sadel för henne och en Baldur för mig. Men vi fick prova och provrida många sadlar tills både sadelutprovaren och vi var nöjda.

Star Trekk Espaniola stl. 1 är kort, 44 cm anläggningsyta.
Underbar att rida i dessutom.:love:
Dock går den inte att tävla i.

Jag har en Henri de rivel till min kortryggade häst. Men jag hade ute Karin Åberg och fick prova ett antal sadlar. Det var jättebra för sadeln ska ju inte bara hästen, det är bra om den passar dig också

Har oxå en Star trekk espaniola till min islänning med kort rygg och är grymt nöjd!;)

På islandstävlingar? Det visste jag inte :)

Liknande trådar

Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 469
Senast: Alexandra_W
·
J
Utrustning Har bestämt mig för att kosta på mig en RIKTIG sadel. Jag har aldrig haft råd att köpa en dyrare/nyare sadel utan har fått dragits med...
Svar
17
· Visningar
1 648
Senast: pulkaskurk
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 584
Senast: videnlis
·
Utrustning jag har en islandshäst med hur kort rygg som helst, han är b-ponny alltså under 130 i mankhöjd så egentligen är det ju inte så konstigt...
2
Svar
26
· Visningar
4 670
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hur ska jag rida het häst