sadel till kort häst, lång ryttare

H

Havregryn

sadel som passar kort häst men lång ryttare, lätt sväng bom ngt markerande manke..

har ni nå tips vad som kan provas??

Sv: sadel till kort häst, lång ryttare

Min ponny och arabkorsningen jag rider har jag min Amerigo på. Jag är 172-173 och båda hästarna har kort rygg. Min ponny är 145 och har väldigt kort rygg.

Amerigo har ju flera olika modeller. Somliga liknande det du beskriver din hästs rygg.

Min häst har oxå kort rygg dock är jag inte så lång men du borde prova en wellington sadel. Dom brukar funka på nästan alla hästar tex så tror jag att nästan alla skolhästar på strömsholm har wellington sadlar. så prova en sån

Min första tanke är en sadel med rundbossor, inte kilbossor. De runda bossorna släpper tidigare från ryggen och ger mer plats på ryggen. Så en normal stor sadeln kan användas utan att den blir för lång.

Wellington rekommenderar jag inte till en kort ryggad häst, deras kilar är så långa och onödiga.
Jag Bytte från en wellington på våran ponny till en Anky med kil och längdmässigt skiljde det sig 5cm på bara bossorna... :eek:

Gladare rörligare häst dessutom!:)

Grundproblemen kan du slippa om du letar modeller med rätt bossa. Resten får du prova dig fram till.

Lycka till!

tack så mkt alla, ska kolla runt lite..

mkt vettigt, tack så mkt.

En rundbossa ska inte släppa tidigare än en sadel med kilbossa, då passar inte sadeln. Sadeln ska helst ligga emot hela eller nästan hela anläggningsytan oavsett vilken bossa man har. De kortaste sadlarna som finns på marknaden idag har också kilbossor, och det finns också sadlar med kilbossor som passar en svängd rygg och dessutom är väldigt korta.

Givetvis ska anläggningsytan täcka så stor del av hästens rygg som möjligt.

Men har man en häst med väldigt kort rygg så kan man acceptera att sadeln släpper aningens från ryggen för att sadeln inte ska ligga an för långt bak på ryggen, vilket en kilbossa lätt gör på kortryggade hästar.

Visst finns det korta kilbossor men de kan aldrig bli lika korta som en rundbossa, I sådant fall skulle kilbossans söm vara uppsydd bak mot pipingen. Meningen med en kilbossa är ju att den ska ge längre anläggningsyta och främst till längre/normala ryggar

Nu är det en medelsvängd sadel trådskaparen är ute efter och då har hon ju betydligt fler modeller att välja från.

De modeller med korta och svängda kilbossor/bom är få men de kan funka. Det är ju få kilbossor som slutar innan bakvalvets bakkant.

Jag gav ett enkelt tips för att slippa de vanligaste felen. Nu vet ju inte vi hur kort hästen rygg är i fråga.:bump:

miagi

klart den släpper tidigare. många kilbossor sticker ut bakom sadeln, säg den rundbossade som gör det??

det betyder inte att bara halva sadeln ska ligga an, men där bossorna börjar gå uppåt ska dom inte ligga an..

man kan ju inte jämför äpplar med päron, så man får utgå från samma sadel med resp rund och kilbossor när man diskuterar det här. inte en lång rundbossad och en kort kilbossad.

Det finns kilbossor som svänger upp/slutar efter bakvalvets kant för att lämna ryggen fri och även om kilbossan sen sticker ut lite bakom så behöver det inte betyda att den ligger an där(beroende på hur den ligger på hästen såklart). För att den ska släppa ännu tidigare brukar det inte vara några större problem att fixa med stoppningen.

Jag har själv en häst med väldigt kort rygg som har varit svår att hitta sadel till och har provat allt möjligt på honom. Det finns inga sadlar med rundbossor som är så korta som de korta sadlarna med kilbossor. Alla sadlar med rundbossor har varit för långa i 16-17". Med kilbossor finns det minst 7-8 märken som är tillräckligt korta i 18".

Jag har svårt att se att man kan stoppan kilbossa mer svängd, för en kortare anläggningsyta? Då menar jag den bakre delen av bossan den som ställer till problem på en kort rygg.

Min erfarenhet av de sadlar jag stoppat om de senaste åren så kan du inte fylla ut en kil "lite där det behövs" och stoppa minde där längst bak där den ska sys upp.
Ryttarens tyngd kommer onekligen efter en tid pressa till stoppningen som letar sig ut i hela kilbossan och säkerligen leda till en sadel som ligger i bakvikt eller börjar åka fram på manken.

Då är man på ruta ett igen och en ny stoppning ska göras, fast då kommer bossan ändå vara helfylld i slutändan.

Jag kanske är helt ovetande om dessa sadlar med kort kilbossa, vilket jag måste ha missat?

Vilka märken, har du några bilder? Det vore intressant att se.

Miagi

Jag har på alla mina sadlar haft mjukare stoppning baktill för att sadeln inte ska ge något tryck bak. Givetvis måste man underhålla detta så att inte stoppningen pressas ihop för mycket.
Att den skulle glida fram på manken eller hamna i bakvikt pga det har jag aldrig varit med om, isf har det varit ett annat passformsfel.

Här mina nuvarande sadlar:

17,5" Jensen Exmoor, hade kunnat ha en 18" också utan problem.
http://s5.photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Jensen Exmoor/?action=view&current=13.jpg

Rymlig 18" Jensen Brillant, specialbeställd
Här hade stoppningen satt sig såpass att den stoppades om och justerades i bomvidden precis efter (hade inga nyare bilder)
http://i5.photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/IMG_3339.jpg

Hästen har ett sadelläge på 44 cm.

Diabolic, Din häst borde sättas på bantningskur innan du ens börjar leta sadelläget på den, allra helst börjar kritisera och använda den som nån sorts referenspunkt till andra.

Miagi. Helt med dig. ^^

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
897
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Hade ut en sadelutprovare som provade ut en ny sadel som hon tyckte låg bra på min häst. Hon hjälpte mig att beställa sadeln å nu ca 1...
2
Svar
27
· Visningar
2 271
Senast: Tossa90
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 058
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar