Sadel till islandshÄst!

Sv: Sadel till islandshÄst!

Jag har inga problem att komma upp i min kari flex från marken.
Hoppar upp från båda sidor.
man får utveckla en annan teknik bara, Snabbt upp och lägga över tyngden på överkroppen och armarna.
Inte vackert men funkar med lite träning.
Ett måste för mig då det inte alltid finns tillgång till något högt att stå på.

Jag testade idag, men var inte tillräckligt snabb :D
Men det bör nog gå som du skriver.

Du kanske redan valt dig för en sadel men en som jag tycker om är Startrekk islandshästmodell. Den är en bomlössadel så när din unghäst ändrar i kroppsform och får mera muskler så borde sadeln ändå passa, plus att man kan byta framvalvet i olika storlekar. Sadeln är jättebekväm, ser inte ut som de där typiska bomlösasadlarna utan ser ut som en bomsadel. I början tyckte jag att mina ben dinglade hit och dit :P men nu tycker jag att sadeln ger jättebra stöd :) verkligen värt sitt pris.! :D

Lycka till med sadelköp :)

Den har jag funderat väldigt mycket på, men undrar hur den funkar på en häst som är väldigt känslig för sitsen, dvs hon blir stressad när man tappar balansen och så..?

Jag tycker den är ursnygg i chokladbrun! :love:

Den har jag funderat väldigt mycket på, men undrar hur den funkar på en häst som är väldigt känslig för sitsen, dvs hon blir stressad när man tappar balansen och så..?

Jag tycker den är ursnygg i chokladbrun! :love:

alltså den ger såpass bra stöd att man tappar nog inte balansen nå mer än i någon annan sadel. Första veckan var nog lite att vänja med, men annars super :D jättenöjd med min.!

Själv har jag en i svart men en vän har den bruna å den e nog snygg ;)

Med risk för en hel del arga miner, så måste jag bara säga detta. Det enda jag hört om Top Reiter JR, är att den förstör ryggarna på hästarna. Känner en vars häst har sabbat ryggen, och har hört om flera andra.
Den är dock läskigt skön att rida i! Men jag tror inte att den är bra för hästens rygg.
Loftursadlarna är både skön att rida i och bra för hästarnas rygg. Såklart om den passar hästen i fråga då. Vad jag vet så tillverkas de ju inte längre, men ja. Dom är i alla fall bra!
Jensensadlarna är också bra, dock jag har bara ridit i en av dom.

Jag tror inte att JR sadeln i sig själv förstör ryggarna.
Däremot vet jag att det funnits rätt många ex av den modellen som varit snedsydda.
Det är ju inte bra för någon hästrygg (eller ryttare).

Samt så är den väl stoppad av latex (?) och det vet jag att någon sadelutprovare sa att en del hästar ogillar starkt mot för ullstoppat.

Själva modellen på JR är väl en kopia på någon annan sadel,
Hilbar tror jag det var, kommer inte på sådär på rak arm vilket märke det var.

Däremot läste jag nyligen på ett annat ställe på nätet att
diddidynan är illa för ryggen och ryttarens sits,
och att den inte är tillåten på Hólar.

Det var nåt nytt för mig, jag tycker den verkar vara en ok bomlös,
har ridit i en (lånad) i perioder, men jag gillar inte att man sitter så
brett.

Liknande trådar

Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 464
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Jag letar efter sadel till min 3,5 åring som är ca 170 i mkh. Jag är 164 och behöver 17,17,5". Det har dock varit problem att hitta nåt...
Svar
0
· Visningar
3 403
Utrustning Letar efter en dressyrsadel till min ponny som är korsning arab/fjording. Araber är ju inte precis kända för sitt goda sadelläge så jag...
Svar
3
· Visningar
2 659
Senast: Aleel
·
Islandshäst Hej. Ska köpa en ny sadel och funderar på en T*p reiter JR då jag ridit mycket i en sån och tycker den är grymt skön samt provat på...
2
Svar
33
· Visningar
6 043
Senast: raggsock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar