Sadel, skön bomlös?

Sv: Sadel, skön bomlös?

Lite kl!

Har precis upptäckt sensationsadlarna. Har en bomsadel som ligger perfekt på hästen tills han börjar gå, typ. Den snurrar runt väldigt lätt och man måste spänna jättehårt. Känns inte bra nånstanns plus att ja upplever att hästen är seg och det tar emot i ridningen.

Har provat måånga sadlar och nu är jag lite inne på bomlöst. Hästen är riktigt vid, ingen manke och rel kort i ryggen. Nordsvensk bruks. Har nån haft liknande problem o det har blivit bättre med bomlöst? Sensation verkar vara vettiga sadlar ändå. Rider dressyr och även långt i skog och mark så det måste vara lite kvalite på sadeln.

Jag kan ju svara för min del.

Min förra häst, som jag köpte sensationsadeln till, hade grymt kort rygg och var ganska så rund över ryggen. Upplevde att mycket gled i sidled och allt gled fram. På honom låg sensation helt stilla, även vid snabba skutt åt sidan där jag normalt hängde halvvägs ner på magen. :angel:

Enda sättet att veta är att prova! :)

Jag kommer ha kvar min så länge jag kan som ett komplement till bomsadeln på min nya häst.

Tack för svar!

Sadeln jag har nu har legat på mammas islänning så det är den typen av kroppsform han har. Känns som om han har svårt att slappna av i den bara trots att den enligt ögat ser ut att ligga jättefint.

Har försökt hitta återförsäljare för sensation. Man får väl inte göra reklam här men att säga var i landet borde ju gå alt skicka ett pm! Bor själv utanför Linköping.

googlar du sensation ride, så hittar du huvudimportören samt vissa återförsäljare åt henne.

Oki, kommer mest till en och samma sida "mjuka sadlar" antar att det skulle vara den återförsäljaren då!

Du beskriver min hästs rygg fast man kan ana en liten manke på henne om man tittar noga ;) Hon har 35 cm sadelläge så hon har verkligen kort rygg och reagerar direkt om hon får tryck längre bak genom att få inflamation i ryggen.
På henne ligger min Sensation hybrid som en smäck. Oavsett om hon går upp eller ned i vikt så ligger den lika bra. Den rör sig inte en millimeter oavsett hur mycket backar vi går uppför och nedför eller om hon råkar bli rädd och skuttar åt sidan. Jag med alla mina krämpor sitter perfekt i den eftersom den är mjuk men ändå ger det stöd jag behöver ha. Den är helt enkelt perfekt och jag kan verkligen rekomendera den varmt. Jag köpte min i september -09 och den är lika fin än.

KL
jag tror jag ska köpa mig en StarTrekk, de är ju bomlösa med järn. Min tunnis kan inte bära upp bomlöst på att bra sätt annars, samtidigt har jag upptäckt att hon verkar känna sig hindrad av bomsadel.

KL
jag tror jag ska köpa mig en StarTrekk, de är ju bomlösa med järn. Min tunnis kan inte bära upp bomlöst på att bra sätt annars, samtidigt har jag upptäckt att hon verkar känna sig hindrad av bomsadel.

Har en till salu om du vill köpa :angel:

jag och hästen älskade vår sensation ride g3 med g4 sits. jag drar strl 44 i brallor och sitsen var perfekt.
Hon som köpte min häst älskade också sadeln, hon vägrade köpa kusen om hon inte fick köpa sadeln med...:angel: :bow:

den är väldigt omtyckt av många och det är inte utan anledning! :bow:

Du beskriver min hästs rygg fast man kan ana en liten manke på henne om man tittar noga ;) Hon har 35 cm sadelläge så hon har verkligen kort rygg och reagerar direkt om hon får tryck längre bak genom att få inflamation i ryggen.
På henne ligger min Sensation hybrid som en smäck. Oavsett om hon går upp eller ned i vikt så ligger den lika bra. Den rör sig inte en millimeter oavsett hur mycket backar vi går uppför och nedför eller om hon råkar bli rädd och skuttar åt sidan. Jag med alla mina krämpor sitter perfekt i den eftersom den är mjuk men ändå ger det stöd jag behöver ha. Den är helt enkelt perfekt och jag kan verkligen rekomendera den varmt. Jag köpte min i september -09 och den är lika fin än.

Sådär är min häst med, 35cm anläggningsyta och han är väldigt känslig och visar direkt om han inte gillar sadlarna jag lägger på honom.

hur visar sig inflammationerna i ryggen? syns det eller hur märks det?
är det på länden då eller själva ytan där ryttaren sitter?

Sådär är min häst med, 35cm anläggningsyta och han är väldigt känslig och visar direkt om han inte gillar sadlarna jag lägger på honom.

hur visar sig inflammationerna i ryggen? syns det eller hur märks det?
är det på länden då eller själva ytan där ryttaren sitter?

Min häst fick inflamation där sadeln slutade. Den låg i brygga och var lite för lång (fast den låg perfekt enligt sadelutprovaren :mad:) så den tryckte ju. Hon fick en liten svullnad precis där sadeln slutade men den hade nog varit lätt att missa men hon fick konstigt steg och jag var misstänksam emot att sadeln verkligen låg bra så jag tog ut veterinär som kunde konstatera att hon hade inflamation i ryggen. 10 dagar metacam och daglig massering med värmeliniment i tio dagar efter det så blev hon bra tack och lov.

KL
Jag har tittat lite på karlslund kontakt då den ser trevlig ut men vad jag funderar på är att det finns ett fast litet järn fram. Är det någon som vet om den kan ge tryck. Har sett bilder på sadelstropparna på sadeln på SS hemsida, och den främre ser ut att vara fäst i framvalvet, ner genom sadeln, vilket då oroar mig för tryck från icke utbytbart koppjärn. Då kanske bomlösa tanken är förstörd ändå och man borde gå på flexibel sadel med utbytbart järn istället?

Har testat sensation ride och den fungerade inte alls för oss, hemsk sadel säger jag till skillnad från många andra ;-)

Liknande trådar

Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
938
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 766
Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 255
Senast: Tossa90
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 122
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama