Sadel till islandshÄst!

A

avancerad_

Hej!
Letar sadel till min islandsvalack, och skullle behöva lite hjälp!
Han är bara 5 år, och har fortfarande ganska typisk unghästkropp. Han har normallång rygg, ganska rak och inte så stor manke. Han är ganska omusklad, spec runt bogbladen. Kan tänka mig att han skulle ha typ 100grader i bomvinkel typ MW.

Har tre olika sadlar jag funderar mellan
- Topreiter Z
- Topreiter JR
- Hilbar AV1

Har provat JR, och den låg bra på han. Får troligen möjlighet att prova de andra två också, senare..

Finns det någon där ute som har erfarenhet av dessa sadlar?! Är i synnerhet intresserad av all kritik för Hilbarsadeln eftersom att den är ganska ovanlig i jämförelse mot de andra två. Men även Top reiter sadlarna!
:bow::bow::bow:

Sv: Sadel till islandshÄst!

hmm, altid klurigt med sadlar. Top Reiter Z har jag ridit en del i men jag har ganska långa överben, det heter inte så på mnsk men hoppas du förstår vad jag menar;), så den passade inte mig riktigt, men sitsen var super och när jag hade väldigt långa läder för att få plats hjälper den sitsen mkt.

JR red jag bara för någon dag sedan, och hade lätt köpt en sådan om jag inte fått tag i den Top Reiter jag fick hem igår. Jättebra att rida, bra med stöd och så.

Den tredje har jag vad jag vet inte ridit i...

Hoppas detta hjälper något:laugh:

Jag har en topreiter Z som jag ibland använder på två av mina hästar.
De har rak rygg bägge två och den passar ypperligt.

Det som - i mina ögon-är lite negativt att jag som har korta lår har lite svårt att nå fram till knästöden då sätet är rätt långt och platt.
Min sambo som har långa ben sitter perfekt och älskar att den är så mjuk.

Jag har haft ett par olika Z'or, som jag sålt eller bytt bort och nu köpte vi alltså en till igen för min sambo gnällde att han tyckte allt annat var så hårt för hans beniga rumpa och vi lyckades byta in en annan sadel mot den här som bara var provad.

Den är en helt ok sadel som ger en mycket frihet i sitsen och den är mjuk att sitta i.

Glömde säga att jag är lite skeptisk till kvaliteten på JR modellen,
då jag sett några sneda sådana, varav nån var knappt riden i.
(Alltså felsydd snarare än felriden/sutten)

Hilbar verkar vara ok sadlar, men har dock aldrig provsuttit någon själv.

min häst har väldigt rak rygg ovh är bred över manken. har kämpat å provat massa sadlar på honom i hans ungdom. nu är han åtta. den sadel som legat bäst var globus gloi. helt underbar att rida i och inte så dyr=) har inte testat nåon av de sadlar du är intresserad av oifs. men är åxå intresserad av jr:en=)

funderar även på en amerigo. men det får bli när man har råd

Har inte provat någon av de sadlarna, men din häst låter på beskrivningen lite som min. Henne rider jag med en Globus Gloi som passar perfekt :) (Åker lite nu med vintermagen och pälsen, men det är så lite. Och ingen sadel sitter perfekt under denna period på henne). Har inte hittat någon annan som passat henne så bra :D

/Johanna

Så bra med alla svar!:laugh:

Det är verkligen en djungel med alla sadlarna!? Och extra svårt med typiska islandssadlar, för det är inte många sadelutprovare som har några inne. ( iallafall inte så många runt Linköping, vad jag vet om. Stenholmen iofs, men i övrigt ?)

Sen är det så svååååårt att hitta info, förutom den på hemsidan om Hilbar sadlarna!! Har fått ett jättebra ebjudande på en sadel som jag inte har möjlighet att prova tyvärr, men det verkar vara en bra sadel. Mam har ju både hört positivt och negativt om Topreiter, tex att många är sneda eller hårda samt ganska smala... Men ändå är de omtyckta!
Vågar man köpa en Hilbar sadel tro?:confused::d
Kan ju vara kul med något annat också. Den kanske är super, vem vet!:D

tänkatänkatänkatänkatänka.......

Jag letar oxå sadel till min, det är verkligen svårt! Köpte en topreiter 2000 kurz, som visade sig vara på tok för lång, så den ska jag försöka göra mig av med igen.. När jag ser henne i verkligheten, upplever jag inte ryggen så hinmla kort, men på kort ser den väldigt kort ut..Tycker[ även att ryggen ibland ser lite svängd ut, och ibland rak.. Själva sedelläget är väl rakt, men då jag eg måste ha en större sadel än hon får plats med, så blir det väl lite svängt.. Hon skulle behöva att jag klämmer min ner i en 16,5 typ, själv beöver jag nog 17,5..

IMG]http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_33/25710000-25719999/120x120/25711301.jpg[/IMG]

25711286.jpg

Vill bara hålla med angående Globus Gloi sadlarna.

Helt underbar, förutom vid vinterpäls och vintermage, precis som Naggur sa:laugh:

de va inte jag som sa de=)

Men jag håller med om att Gloin är underbar!

Hej

Jag fick hem min Kari Flex sadel igår och den satt perfekt på Loki :laugh:
Underbar att rida i också:)

Jag hade en KariFlex till naggur i två år. Den passade honom, men det va ingen höjdare att rida i. skön att sitta i, men gav inget som helst stöd. Naggur har stor trav och galopp så benen typ flaxa bara runt. å inte kan man hoppa upp från marken heller.

Jag hade en KariFlex till naggur i två år. Den passade honom, men det va ingen höjdare att rida i. skön att sitta i, men gav inget som helst stöd. Naggur har stor trav och galopp så benen typ flaxa bara runt. å inte kan man hoppa upp från marken heller.

Jag sitter kanon i sadeln, men nackdel är som du säger att man inte kan hoppa upp från marken.

Ett tips till er som letar sadel via denna sida, gör inte det. En av våra inackorderingar tog sig inte tid att prova ut den sadeln som passade hennes häst, det slutade med en dyr klinikräkning och en oridbar häst för lång tid framöver. Vi hoppas i varje fall att han ska bli ridbar igen.

Varför tror man att alla sadlar passar på alla hästar? Varför tror man att den viktigaste egenskapen för en sadel är att den passar ryttaren?

Se till att få era sadlar utprovade av någon som kan, inte söka sadel på detta sätt. I bästa fall får ni taksiga gångarter pga en missanpassad sadel, i sämsta fall får ni en skadad häst med men för resten av sitt liv.

Ett tips till er som letar sadel via denna sida, gör inte det. En av våra inackorderingar tog sig inte tid att prova ut den sadeln som passade hennes häst, det slutade med en dyr klinikräkning och en oridbar häst för lång tid framöver. Vi hoppas i varje fall att han ska bli ridbar igen.

Varför tror man att alla sadlar passar på alla hästar? Varför tror man att den viktigaste egenskapen för en sadel är att den passar ryttaren?

Se till att få era sadlar utprovade av någon som kan, inte söka sadel på detta sätt. I bästa fall får ni taksiga gångarter pga en missanpassad sadel, i sämsta fall får ni en skadad häst med men för resten av sitt liv.

Ehm, du kan väl inte på fullaste allvar mena att du faktiskt tror att folk bara går på vad som skrivs till svar på ett internetforum där de frågat om sadeltips när de provar sadel på sin häst?!

Man skriver väl här för att få råd och bolla lite med sadelmodeller, foder och tillvägagångssätt när det gäller träning (och mycket mera) och man tar in det som man tycker låter schysst och bra, och det andra sorterar man bort.

Sedan tar man hjälp av någon duktig privatperson/tränare/kompis/sadelutprovare/kiropraktor/etc och provar ut en
sadel som passar både en själv och hästen.

Herrejisses..

Det är ingen som sagt att alla sadlar passar alla hästar eller att sadeln ska passa ryttaren.

Här ger folk SINA erfarenheter - vilken kan hjälpa TS att sålla i sitt utbud när h*n ska välja sadel, för om man bara tänker 'sadel' så finns det en enorm djungel, men om man däremot tänker tex 'rak vid sadel med mycket stöd för ryttaren' - ja då har man redan begränsat urvalet och kan med hjälp av tips prova ut den bästa av den här typen av sadlar.

Men jag har full förståelse för inlägget, dessvärre uppfattar även jag det som att man tror att man kan välja vilken sadel man vill tyvärr. Egentligen behöver man bara läsa inläggen för att förstå hur man tänker och vill gå till väga.:crazy:

Här ger folk SINA erfarenheter - vilken kan hjälpa TS att sålla i sitt utbud när h*n ska välja sadel,

Det är ju inte ens säkert att någon av dessa sadlar passar på TS häst, det är nog dit man vill komma.

Jag har inga problem att komma upp i min kari flex från marken.
Hoppar upp från båda sidor.
man får utveckla en annan teknik bara, Snabbt upp och lägga över tyngden på överkroppen och armarna.
Inte vackert men funkar med lite träning.
Ett måste för mig då det inte alltid finns tillgång till något högt att stå på.

Liknande trådar

Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 464
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Jag letar efter sadel till min 3,5 åring som är ca 170 i mkh. Jag är 164 och behöver 17,17,5". Det har dock varit problem att hitta nåt...
Svar
0
· Visningar
3 403
Utrustning Letar efter en dressyrsadel till min ponny som är korsning arab/fjording. Araber är ju inte precis kända för sitt goda sadelläge så jag...
Svar
3
· Visningar
2 659
Senast: Aleel
·
Islandshäst Hej. Ska köpa en ny sadel och funderar på en T*p reiter JR då jag ridit mycket i en sån och tycker den är grymt skön samt provat på...
2
Svar
33
· Visningar
6 043
Senast: raggsock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar