Sadel till häst med "rejäl" manke

F

FairLady

Sadel till häst med \"rejäl\" manke

Jag har problem med att hitta en sadel som ligger bra på min häst! (verkar som det är fler som har det)

Det är ett halvblodsto på 21 år och eftersom hon är lite till åren har hon ändrat form en del. Har idag en Hubertus allround mot dressyr 17" med normal bom. Den låg tidigare bra men under vinter har hon ändrat form och sadeln ligger numera riktigt illa. I samma veva funderar jag nu på att byta sadeln jag har och ev. köpa en ytterligare sadel, dressyr. Så jag skulle behöva tips på både allround och dressyr sadlar som passar hästar med välmarkerad manke. Till mitt andra sto har jag en St Martin (tror jag att det är)17" , allround mot hopp ochd en ligger hyfsat även på den gamla damen. Någon som har förslag på märken man kan titta efter...finns ju ett par att titta på och prova... :confused: :confused:

Kollad efter liknande tråd med råd men hittade ingen...

Re: Sadel till häst med \"rejäl\" manke

Har du en häst med "bananformad" rygg så skulle kanske en kieffer passa bra, jag har själv beställt en kieffer just för attman kan värma om bommen om dem musklar om sig eller så. Bra med kieffer just för att dem har cutback=passar häst med hög manke.

Har du en häst med enbart hög manke men helt rak rygg kanske en passier skulle vara något.

Allt beror på hur hästen är formad och mitt råd är att ta ut en sadelmakare som kan passa ut en! :)
Det här med sadlar är inte kul, men lycka till! ;)

Har hästen rak rygg tycker jag du ska prova Globus, klart prisvärda sadlar & passar iaf min pålle med mycket manke ( han är oxå lite äldre, 17, & har förändrats en hel del de senaste 5 åren i sadelläget).

Jo, ryggen är bananformad....och manken är hög.

Har faktiskt funderat på Kieffer innan...de är så goa å rida i. Men när jag köpte Hubertusen låg den bra och passade plånboken bättre än Kieffern. Smart att kunna forma om bommen....jag ska ta mig en titt på Kieffer i helgen. Tack för tipset!

Inte kieffer, är inte alls bra sadlar!! :crazy: Köp en Prestige istället, det har jag på min 23-åring. Världens mjukaste och skönaste sadel, och det finns plats för hans jättemanke.

Vad jag har hört så är förresten Kieffer väldigt RAKA i bommen, inte svängda??? :confused:

JAg förstår inte varför alla är så emot kieffer :confused:
Bommen är mer mot bananformen.
Om man har en häst med väldigt mycket manke så behöver det nog en med cutback och prestige har väll inte det? :confused: Annars skulle jag vilja ha en sådan också! :love:

Jo, min hoppsadel har det. Inte sådär extremt, men mer än tillräckligt! Båda mina hästar har rejält höga mankar.

keiffer har ju en rejäl cutback, och det är ju bra om hästen har rejäl manke. Keiffer är faktiskt inte allt så dålig som många säger, både polisrytteriet, k1 (beridna högvakten) och många ridskolor har keiffer just för att de håller himla bra.

Sadlar du tillräckligt långt bak? Det ska vara några fingrar emellan bogbladet och sadelns framkant (/"koppjärn").

Fråga en sadelmakare.... :crazy: Det var tillräckligt för att få mig att utesluta kieffer....

Om hästen har överdriven manke så skall du titta efter sadlar med cutback. Kieffer är en av dem MEN Kieffer är ett av de märken som har extrem kilbossa = bör inte ligga på en rygg som är kort eller böjd.

Har hästen en rejäl men normal manke så kan en prestige/appaloosa passa. Märket har funnits länge (bra kvalié) = finns gott om begagnat - undvik permanentstoppning.

Folk pratar om svängda och raka bommar, de vet inte vad de pratar om - varje sadelmärke är lika individuellt som din häst - det generella som är av betydelse på en sadel gällande passformen på hästen är om den har kilbossa eller rundbossa. När det gäller inverkan på hästen så finns det ytterligare en frågeställning gällande sadeln och det är om den är "balanserad".

Hur som haver - ta hjälp av någon som är välrenommerad gällande sadelutprovning.

Ja, manken är överdriven....och på allround mot hopp som jag har till andra pållan är det cutback och den ligger mycket mycket bättre. Tror därför att jag behöver en sadel med cutback. Kanske kan passa med Prestige/Appaloosa också....för säkerhets skull. Jag ska kolla vad det finns å välja mellan i butiken och om de kan komma ut och hjälpa mig prova ut en som passar.

Tack så hemskt mycket för råden och infon. Verkar vettigt, det är ju trots allt hantverk.

Jag har blivit rekommenderad Kieffer av just sadelmakare.(utan att de visste att det var min favorit)

Ja, min sadelmakare rekommenderade den också till min häst.

Men en Prestige skulle jag gärna vilja ha får dem är såå dundersköna! :) :love:

En väl tillpassad Kieffer (som helst inte är omvärmd vilket ökar risken för att bommen är sned) är en helt OK sadel har jag fått lära mig. (Av en sadelmakarmästare)

En väl passande sadel oavsett märke (utom kanska de allra billigaste) är bättre än en värsting som ligger nästan bra...

jag har inte hört något illa om keiffer av några sadelmakare här.. Men det klart, det finns ju måndagsex av alla märken, jag har hört riktiga skräckhistorier både om det ena och andra märket.. :smirk:

Nu har jag varit runt i halva södra Sverige (lite överdrivet men det känns så.... :() och har fortfarande inte hittat någon som ligger bra. Den senaste (som jag har hemma nu) ligger riktigt bra..... ÄNTLIGEN!!!
Men...jag vet inte vad det är för märke...aldrig hört talas om det...Training....nån som vet vad det är för märke!
Det är en begagnad sadel som är använd kanske 1 år MAX... Jättefint skick och vettigt pris på också för den delen, även om jag har hoppat över prislappen helt när jag har letat för att verkligen hitta något som passar hästen, lätt att bli "partisk" för en sadel om man vet vad den kostar...Provat alla möjliga sadlar från 2000:- upp till 12000:- (där går min övre gräns...*suck*)

Nu vill jag veta om någon har hört talas om detta märket innan... Hon som säljer sadeln säger att den heter Training och det är det enda som står på sadeln...är det ett eget märke eller en modell av ett märke...?? Tacksam för svar och ev. erfarenheter... Nu är det bara dressyrsadeln kvar, har inte orkat ta tag i det, räcker att leta en sadel åt gången... :crazy:...

Nu vill jag veta om någon har hört talas om detta märket innan... Hon som säljer sadeln säger att den heter Training och det är det enda som står på sadeln...är det ett eget märke eller en modell av ett märke...?? Tacksam för svar och ev. erfarenheter...

INGEN SOM VET?? :confused:

Vet inget om det märket, men jag har i alla fall två hästar med hög och lång resp. jättehög och lång manke. På bägge sitter min Passier Antares som en smäck (med lite extra + på den jättehögmankade hästen!). Begagnade bör du kunna hitta inom din kostnadsgräns. Det finns ju även äldre modeller, och de har alla cutback. dessutom sitter man bra i dem...
Som hoppsadel har jag Wintecs flatback med luftputor, som även den ligger hyfsat på bägge mina hästar, men vet inte hur dressyrvarianten är jämförelsevis.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Min häst har ganska rak, lång rygg och hög manke och så har han ganska känslig rygg, jag har just nu en bates dressyr sadel men jag...
Svar
1
· Visningar
608
Senast: zarmino
·
Utrustning Jag har nyligen köpt en häst, väldigt roligt naturligtvis, men problemen började direkt när jag skulle börja leta efter en passande...
Svar
17
· Visningar
2 599
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 911
Utrustning Vår arab har hos oss gått med en äldre Morris &Nolan sadel (allround/hopp) 15/32 med u-format koppjärn. Den passar perfekt och är säkert...
Svar
0
· Visningar
665
Senast: Aifos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka