Sadel till bred ponny

vildros

Trådstartare
Har en ponny med otroligt bred rygg och låg manke. Hr nu en Griffin Haflinger Allround, den enda sadel som ser bra ut på hästen. Alla andra jag har provat ser ut som rutchkanor, med bakvalvet mkt lägre än framvalvet.
Har kollat lite på internet och hittat Wintec sadlar och Hubertus, båda ser bra ut på bild iaf, och inte farligt dyra. I Wintec kan man visst ändra bomvidden själv. Skulle dessa märken kunna passa min häst? Fanns olika modeller på henrikssonsridsport.se

Min Connemara kille är också ganska rund över ryggen (bra barbackarygg!) och jag rider i en Appaloosa sadel, den passar honom perfekt och den bör passa även din tycker jag. Den är helt underbar! :love:
Tidigare red jag i en Henri de Rivel, som också passade honom, den är inte lika dyr som Appaloosan, men också väldigt bekväm att rida i!
Hoppas du hittar något som passar.
Lycka till!

Har också ponnysar med breda ryggar.
Kan tänka mig att någon av följande sadlar kan passa bra:
Wintec
Appaloosa
Henri de Rivel
Lycka till!!

Har en väldigt bred isl/nsv-korsning, ca 147 cm. Har en Globus Loke (allround), den passar bra på honom, trots sadelläge som en korv ochn tjock som en tunna... :D

När det gäller wintec så är det i så fall wintec wide som kan passa. De vanliga wintec är inte såååå breda. Jag kunde inte ha vitt järn på min arab. Inte brett nog.
// Linda

Vad är Wintec wide??
Fick göra så att vi själva bockade ut koppjärnet för att få det bredare än det vita... Går alldeles utmärkt :)

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 065
Senast: iNHALE
·
Utrustning Har haft sadelprovare ute idag då hästen inte trivs helt med sin hoppsadel. Jag använder den inte alls själv just nu utan hon har den...
Svar
13
· Visningar
2 140
Senast: Linda_A
·
Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
3 868
Senast: Oknytt
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 166
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka