Sadel som glider....

Sv: Sadel som glider....

KL*

Frågan är hur pass bra antiglidpaddar är. Känslan av att ha en gele som trycker och pressar tillbaks tyngden av en sadel med ryttare i, tycker inte jag låter som en så bra idé. Jag vet inte alls hur det egentligen ÄR, men min magkänsla säger nej där.

Jag vet hur jäkla jobbigt det är med sadlar som ej passar, men sanning är att det ju inte finns någon genväg. Man måste ha en sadel som passar, annars håller det ej i längden.

Men jag har också ridit med olika sorters antiglidpaddar, och tyckte fortfarande inte att det kändes bra. JAG tyckte inte att det kändes bra. Så det är inte utan erfarenhet jag yttrar mig. Vet du några studier om padar? Eller vet du att det är bra bara för att du har en?

Nej jag kan inte säga att jag har sett nån studie. Men många här på buke uttalar sig ofta utan att ens ha sett saker o ting. I mitt stall där jag står (25 hästar) har dom provat olika antiglidpaddar av det mest konstiga material, men gelpadden är den som alla gillar.
Alla kan ju inte gilla allt.

Ja så är det ju, men jag har faktiskt erfarenhet av dessa. Har testat olika sorters på olika hästar, men jag undrar om det finns några konsekvenser. Skulle vara intressant om det finns någon studie som sagt. Men det behöver vi ju ej ta upp i denna tråden.

A

Hej! Har bara snabbläst svaren i tråden, men vill bara säga det att en sadel som passar visst kan glida. Absolut!! Beror till större delen då på att sadelgjorden glider på den rundare magen ( ej liktydigt med tjock, det finns hästar i normalhull som har den formen), och då drar med sig sadeln. Man kan prova antiglidpad som några skrivit om, fungerar inte det så är absolut bästa alternativet svanskappa. Förgjord/stoppgjord är INTE bra. Trycker ffa på muskelfästan/ligamenten i ryggen. Tänk bara på att en svanskppa ej får sitta för löst. Den måste vara tillräckligt spänd så att sadeln INTE kan glida fram. Prova att sjuta fram den med hjälp att "handkraft". En för löst spänd är skadlig. OBS!! Innan man sätter på en svankappa så ska man självklart vara säker på att sadeln passar.

Men padden är ju mellan sadeln och hästen!!!!!Paddar du upp både det ena och det andra riskerar du att sadeln ligger ännu mera fel.

jo, men padden täcker ju inte hela sadeln.

Nä precis, då köper man en ny sadel som passar istället

Halloj allihopa!:bump:
Massor med experter här ju..
Okej den splirrans nya Sadeln ligger helt rätt, följer rygglinjen, rätt mankfrihet ca 1-2cm högre bak än fram osv...
Sitter upp skrittar, ligger fortfarande bra.. Tar en galopp, hoppsan sadeln ligger efter 3steg typ 10 cm längre fram.. ovanför bogbladen..
Alla stropplägen provade, samt provat med rak och böjd gjord.. VARFÖR hoppar den fram..:cry: Vad ska man kolla efter??? :confused: :confused: :confused:

Kram på er alla!

Sadeln på ena hästen passade ända till han bärjade käka gräs då halkade den fram...Kan bero på att det inte finns så mkt muskler där framme än......:crazy:

Satte på han loftur sadeln istället och faktum att den faktiskt satt kvar där den skulle.

du kan ju alltid prova med en anti-glidpadd...

Liknande trådar

Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
298
Senast: skiesabove
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 714
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 317
Senast: lirco11
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka