Sadel som glider....

Sv: Sadel som glider....

Min sadel glider också.. Jobbigt det där. Alla påstår dock att det beror på att min häst har en ganska stor mage:angel:

Ja, det kan det mycket väl bero på :) Eller så gör man som mig sätter sadelgjorden för långt bak, så den hamnade på kulan och drog fram sadeln varje gång jag red :crazy: Men nu vet jag bättre hehe :D

Varför inte svanskappa. Läste en artikel i en tidskrift om det nyss. Är det så hemskt.

ajajaj. stackars hästens rygg=/

Håller med... Tycker heller inte om svanskappor, och har sett för många hästar som liksom har format sig där bak efter svanskappan, säkert efter att någon har spänt den fel.

Svanskappa är i alla fall MYCKET bättre än bröstor å sånt när det gäller att hålla sadlar på plats (nu drar de ju åt olika håll, men ja ni fattar).
Det ger ju hästen mer problem att ha tryck på bogarna som skall röra sig än ett litet drag runt svansen. Självklart måste den vara i perfekt längd och inte spänna/dra när sadeln ligger rätt, bara när sadeln kasar framåt.
Om jag spänner min KariFlex så lite som jag vill kasar den på alla håll, inklusive lite framåt, helt pga STORMAGEN i kombination med lite tunn över bogarna (unghäst). Min tränare drar lite hårdare och då stannar den på plats.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har en antiglidpadd under sadeln, som gör att den inte ska glida så mycket.

om sadeln glider fram och man sätter på svanskappa så drar det ju i svansen hela tiden. rätt obehagligt med andra ord. vilket medför att hästen inte gärna går i rätt form eftersom det förmodligen drar ännu mer när den höjer ryggen.

dessutom, att spänna fast en opassande sadel på ryggen med hjälp av svanskappa, förgjord, brösta osv gör nog ännu mer skada än att låta den glida fram. för sadeln hamnar ju i det läge den ligger "bäst" så att säga.

Om det nu är så hon säger, att hon inte har råd med en ny sadel får hon göra på ett annat sätt, eller?

Säljer hon den gamla sadeln så kan hon ta pengarna för den och köpa en ny. Har pm:at med henne och det verkar vara de hon ska göra

Varför inte svanskappa. Läste en artikel i en tidskrift om det nyss. Är det så hemskt.

Nej, det är inte hemskt. Jag red några år med svanskappa och det gick alldeles utmärkt. Sen fick han bättre manke och jag bytte sadel så nu behövs det inte. Men jag har en antiglidpadd ifall magen skulle bli för rund till sommaren.
Det finns massor med hästar som rids med svanskappa och alla travare har ju svanskappa.
Undrar hur många här som provat innan man uttalar sig.

Nej, det är inte hemskt. Jag red några år med svanskappa och det gick alldeles utmärkt. Sen fick han bättre manke och jag bytte sadel så nu behövs det inte. Men jag har en antiglidpadd ifall magen skulle bli för rund till sommaren.
Det finns massor med hästar som rids med svanskappa och alla travare har ju svanskappa.
Undrar hur många här som provat innan man uttalar sig.

Jag har haft svanskappa på min tunna till shettis utan manke dessutom och när sadeln glider fram höjs hela svansen på henne vilket orsakade spänningar och låsningar lite varstans i kroppen. Inte så roligt. Sen visst kanske det fungerar på vissa hästar och sadeln måste ju verkligen ligga bra så att den inte glider fram för att den inte ligger bra för då blir det ju pannkaka av allt.

En travare har ju inte ryttarens vikt på ryggen som lägger press på svanskappan. Samma shettis som jag skrev om kör jag med svanskappa och då blir det inte ens tryck i svanskappan.

Om du har en glidpad så rekomenderar jag att du först blöter den sedan lägger på den då ligger sadeln bättre (med en vojlock mellan sadel och pad).
Givetvis är det bästa att ha en sadel som passar men om man inte har något val så får man göra det bästa av situationen. En illa passande sadle kan orsaka långt många mer kostnader i framtiden med vet besök mm än att passa ut en passande sadel.

Lycka till

Fatima

Liknande trådar

Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
298
Senast: skiesabove
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 714
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 317
Senast: lirco11
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka