Sadel som glider....

fettso

Trådstartare
Hm min sadel har börjat glida fram,sitter bra först men flyttar sig under ridningen...
Ngn som använder förgjord??Är det bra??Vill ej ha svanskappa!

Sv: Sadel som glider....

byt sadel. en sadel som glider passar inte hästen...

Säger som föregående.. En sadel som passar hästen glider varken fram eller bak.

Hm min sadel har börjat glida fram,sitter bra först men flyttar sig under ridningen...
Ngn som använder förgjord??Är det bra??Vill ej ha svanskappa!

Håller med resterande människor, att sadeln inte passar om den glider fram. men vet dom som har tillpassade sadlar för sina hästar, men som ändå glider fram :smirk:
Hur har du sadelgjorden nu? Min sadel gled fram förut, för att jag hade satt sadelgjorden för långt bak och då sköt den fram sadeln under ridningen.
Du kan även använda den italienska geldynan, den ska vara bra tydligen :)

Är det så att hästen på något sätt har "vuxit" ur sadeln så går det att fixa utan att köpa en ny. Tex. om den har stått och tappat musklerna så är det klart att den åker fram. Isåfall får man ju helt enkelt ta och förstärka dom ställen där den ligger dåligt. Ex. använda en pad eller liknande. Efter ett tag då hästen musklat sig kommer du sedan slippa använda det.
Men är det bara så att den börjat åkt fram utan att hästens muskler minskat så tycker jag som föregående talare; köp en ny sadel. Be nån försäljare komma hem till dig som kan hjälpa till att prova ut rätt sadel.

Lycka till!

Är det så att hästen på något sätt har "vuxit" ur sadeln så går det att fixa utan att köpa en ny. Tex. om den har stått och tappat musklerna så är det klart att den åker fram. Isåfall får man ju helt enkelt ta och förstärka dom ställen där den ligger dåligt. Ex. använda en pad eller liknande. Efter ett tag då hästen musklat sig kommer du sedan slippa använda det.
Men är det bara så att den börjat åkt fram utan att hästens muskler minskat så tycker jag som föregående talare; köp en ny sadel. Be nån försäljare komma hem till dig som kan hjälpa till att prova ut rätt sadel.

Lycka till!

Se till att det är en som verkligen kan det också!! Som sagt vet jag folk som har haft ut sadelprovare och köpt sadlar utpassade för sina hästar som ändå glider fram :smirk:

Vet inte om ni har obegränsat med pengar,men jag harb verkligen INTE råd med en sadel nu!:(
Har ju precis köpt gård,ny häst osv.
En häst som fått exsem=mer utgifter.
Inte meningen att låta otrevlig....

sadeln är en Stubben dressyr som passade från början,men hon är ju under utbildning nyligen inriden=sätter ny muskler.

Prova då att isåfall göra som jag skrev, sätt en pad eller liknande under sadeln. Det finns paddar som är högre fram som du kan köpa. Jag har själv en gelpad och den funkar kanon. Har en Stubben dressyr jag med och den åkte fram aningen i början, satte då padden under och då var det inga problem.

Mvh I

Jag har en häst som var väldigt rund innan hon började ridas, och då i början så gled sadeln fram hela tiden, den låg bra på henne det var bara det att hon hade kalaskula som hela tiden fick sadeln framåt, skaffade repgjord och antiglidpad :smirk: sedan satt den.

Nu kanske jag verkar otrevlig, och den smällen tar jag. Men det kvittar faktiskt, skulle du själv gå runt i för små skor trots att du har ont om slantar. Det tror inte jag.
Det är väldigt viktigt att sadeln passar, när den blir för trång kommer musklerna att tillbakabildas i ryggen och någon utveckling på den fronten lär det inte bli.
Ett effektivt sätt att ta kål på ryggmuskler är en icke inpassad sadel, samt en usel foderstat antingen i kombination eller var för sig.

Kan man inte bredda(vidga) sadeln då??Det gjorde jag med en annan sadel jag hade till min arab.

Beror ju på om man kan vidga den, lämna in den till en sadelmakare och testa om du har ont om pengar!

Vet inte om ni har obegränsat med pengar,men jag harb verkligen INTE råd med en sadel nu!:(
Har ju precis köpt gård,ny häst osv.
En häst som fått exsem=mer utgifter.
Inte meningen att låta otrevlig....

sadeln är en Stubben dressyr som passade från början,men hon är ju under utbildning nyligen inriden=sätter ny muskler.

Det förstår jag...Har heller inte så mycket pengar just nu, och det är många saker som skulle behöva fixas med Gauti just nu :smirk: Men man kan ju inte direkt trolla fram pengar.

Om du känner att du inte vill köpa en ny sadel hela tiden, så gör som jag; Köp en bomlös. Den ändrar sig efter hur hästen ändrar sig, även om det får muskler eller tappar, blir tjock eller smal osv :) Finns inget annat alternativ till mig som heller inte har obegränsat med pengar.

Vad har du för bomfri sadel??Nyfiken...;)

Jag har en kariflex och älskar den!! :) Man sitter bra och stadigt i den och hästen rör sig bra därunder. Den kan se lite rolig ut i början när den bara ligger på hästen, men så fort man rider i den formar den sig efter kropp och häst :)

Jag har en (mycket) överbyggd häst, med dåligt med ryggmuskler. Sadeln ligger till och med bra på honom.

Min sadel glider också.. Jobbigt det där. Alla påstår dock att det beror på att min häst har en ganska stor mage:angel:

sälj den gamla sadeln å köp en ny.

Har som gauti en kariflex å rekomenderar verkligen den.

Liknande trådar

Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
298
Senast: skiesabove
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 714
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 317
Senast: lirco11
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka