Sadel!! rund, bred, utan manke..+ Lågprissadlar..

0

04400220

Hej!
Jag har en isis som är bred och rund över ryggen, utan manke. (ej fet) Har köpt en sadel av en sadelprovare, men är inte nöjd och ska köpa en ny. Sadeln åker fram över manken och har en tendens att inte ligga rakt över hästen.
Behöver hjälp! Är bomlös sadel bra för sådana hästar? Skulle nog helst vilja ha en vanlig. Vad ska jag tänka på när jag köper sadel? Något tipps på märke?
Tänkte köpa en lågprissadel så länge. Så jag undrar också vilken lågprissadel som är bäst, finns ju en på Hööks "Islandssadel", en som heter "Ulan" och en som heter "Royal Island". Vad är skillnaden? Är det samma sadel? Vilken är bäst? Kostar ju ungefär lika mycke.

Tacksam för svar!

Sv: Sadel!! rund, bred, utan manke..+ Lågprissadlar..

hur länge har du haft den utprovade sadeln?

det tar väl ca 30 timmar innan sadeln är inriden och har lagt sig som den ska, innan det kan den glida fram och åt sidorna så man får ta å vara stilla själv och inte påfresta sadeln..

Har haft sadeln ett år.

okai, har den legat bra innan?

hästen kanske har ändrat sig på det här året, isf är det väl bara att prova ut en ny sadel och sälja den du har om den bara är ett år gammal..

Den har aldrig varit rätt. Så jag ska köpa ny sadel, men behöver tipps..

OK, men varför gick du inte tillbaka till sadelutprovaren efter första månaden och sa att sadeln inte ligger bra?

iallafall skulle jag inte rekommendera någon lågprissadel, ska du köpa med bom bör en sadelutprovare prova ut den..

ang bomlösa så använd sökfunktionen, det finns drösvis med trådar om bomlösa :)

En lågprissadel som pga att den är vid, töjbar och går att stoppa in passbitar i mellan bossorna och sitsen passar även mycket runda hästar är Hööks Sigma X-vid dressyr. Den kortaste vid kort rygg.

Har hästen lite längre och ganska rak rygg (från sidan alltså) kan Horse Saver Island funka. Den är också bred och töjbar.

Båda dessa sadlarna är i syntet, superlätta och kostar under 2000 spänn. Hittar du en som funkar kan den ju vara extrasadel sedan. Det är nog inte meningen de ska vara så flexibla (bommarna är halvmjuka) utan de är hon bara billiga - de har snålat på materialet och så böjer det sig lättare.

Men i de flesta fall är det en fördel för den töjer sig med hästen. Obs att du måste sitta upp för att se passformen annars trycks den inte ner på hästen.

Ulan funkar MYCKET bättre än de andra du nämner, den är åtminstone typ 100 grader vid och inte så lång. Men helt oflexibel, det är större chans att någon av syntetsadlarna passar.

04400220 skrev:
Sadeln åker fram över manken och har en tendens att inte ligga rakt över hästen.

Fast de sakerna kan bero på att din häst har en MAGE som puttar fram sadelgjorden.

Då åker sadeln fram och runt.

Det kan du åtgärda genom att sätta två töjbara sadelgjordar istället för en fast - och den bakre BAKOM böjen på magbulan...

Vi har en bomlös topreiter, den funkar välldigt bra, eftersom min mammas häst är likadan, hon kunde inte ha någon bomsadel. Men hästarna ändrar sej alltid, så ju sitter min luft stoppade Wintec ganska bra på henne. (det gjorde den inte förut!) Men jag tycker jag rider bättre i den bomlösa på min häst som är "4 ½" gångare, än på mammas häst som den är avsedd till, och hon är "äkta" 4 gångare. Men det är olika.
Och det finns ju massa olika bomlösa också. Vi såg nån på Kaupre ridsport, där hade dom 1 eller 2 bomlösa dressyr sadlar. Dom är kanske inte billiga, men då kan man ju ändå köpa dom för "alltid" för bomlösa passar ju nästan alltid hästen, fast den ändrar sin form. Men det viktigaste är väll kanske att man först vet något om hur en sadel ska ligga. Och sen försökerhets skull kan man senare be en Sadelmakare komma ditt, och då kan den kanske stoppa om den eller liknande om det behövs. Och sen det att sadeln åker fram, kan bero på din häst, för det kanske inte synns, men den kan ha en stol "bula" bak på magen. Och då åker alla sadlar fram, men med träning åkerdet bort ;) Och det fins ju olika anti glid paddar man kan ha under då.

Jag har en royal island och det är inte samma som ulan. Royal är kortare och även vidare har jag för mig. Tycker att det är en trevlig sadel till det priset. Har bla haft den på en väldigt kort och bred rygg utan manke utan att den rört sig ur fläcken. :)

Silverkedjan skrev:
En lågprissadel som pga att den är vid, töjbar och går att stoppa in passbitar i mellan bossorna och sitsen passar även mycket runda hästar är Hööks Sigma X-vid dressyr. Den kortaste vid kort rygg.

Vet du vad det är för bomvinkel på den?

Var hittar man Horse Saver Island och Royal Island? Har en bredryggad stor dam som skall ridas in och har förvisso en torsion men den skulle jag ju ha till nordsvensken...

Den Uland Iceland jag hade låg kanon på de flesta. Var billig, kort, bred kanal, korrekt i bommen, vid och gav sig antaglegen lätt. Kunde rida högdräktiga ston också med den. Den lever än, efter 12 år, men befinner sig nu på ett ridlekis på ett dräktigt sto...

Tack för alla svar!
Griffin Haflinger/Cob Dressyr verkar ju bra, men skulle nog helst vilja ha en islandssadel.
Horse Saver passar rakryggade hästar, men min kanske har lite lite svank, tror ni den kan passa ändå? Den verkar ju bred och töjbar. Är det så att att horse saver är bättre än ulan och royal island för att den är töjbar?
Royal Island går att välja mellan normal el vid bom, Ulan har 99 grader. Sitsen är 17 på Royal och 18 på Ulan. (Tycker Royal verkar bättre om man väljer vid bom och 17.)
Men någon tyckte att Ulan var klart bäst!
Beslutsångest!

Det finns inget facit vad som är "bäst" - det beror på hur de passar din häst.

De töjbara är bara bättre för att de har större marginaler och passar fler ryggar.

Horse Savern är lite lång och rak men kan också byggas upp med liggunderlagsbitar så den blir mer bananformad. Den är BRED i kanalen och sedan ca 105 grader i bommen fast den töjer ut sig till minst 130 grader i alla fall det exet jag har. Den har dock inga sitspoänger för ryttaren mer än att den är flat varm och mjuk, benen får man hålla rätt på själv.

Sigman är vidrig för ryttaren om man inte gillar att vara instängd i en liten skålad dressyrsadel. Det är dock SVÅRT att sitta i stolsits i den ;) Den är runt 100 grader men också väldigt töjbar och jag har haft den på samma 130 graders häst.

Ingen av dessa har liksom några hårda ortspetsar. Ulan passar (den äldre modellen särskilt, de var vidare) många hästar men har ju hårda ortspetsar som gör att den inte går att trycka ner på en FÖR bred häst.

Sigman finns på Hööks och HorseSavern bla på Lillhästen i Stav.

04400220 skrev:
Tack för alla svar!
Griffin Haflinger/Cob Dressyr verkar ju bra, men skulle nog helst vilja ha en islandssadel.

Jag har aldrig haft en islandshäst som kunnat ha Griffinsadlarna, de har varit för långa smala och raka. Och otöjbara.

De billigare har flexiblare passform, säkert en "snåleffekt" av klenare plastbom....

Känt problem för många isisägare... Har själv ett par stycken med liknande rygg med eller utan manke. Har du lite is i magen är det en ny sadel på G som är tillverkad för just denna typ av häst. Jag har nu provridit i prototypen sen i våras. Bl.a. på min runda, korta och något svankiga valack, 18 år gammal 5gångare med extremt rörlig rygg och mkt "bensprattel". Samt på mkt(nu pratar vi ca 150 kg för mkt!!!) överviktig dam utan manke och även om den på sistnämnda häst inte ligger helt hundra ännu så blir det perfekt om sisådär 70 kgs bantning:angel:

Annonskampanj är på gång och kommer i tidningen islandshästen. Håll utkik efter en sadel som heter BALDUR! Den är snygg, skön att rida i och finns i breda och korta storlekar. / Ninni

Hej
Jag har en stor 138 cm i mh isis och rund som en boll och till henne har jag en Royal xw som funkar, men den som funkar bäst är faktiskt Wintec 500 Cair dressyrsadel också xw i bommen. Sitter jättebra på plats och jag sitter skönt i den. Den kostar ca 5000.

NiAl skrev:
Känt problem för många isisägare... Har själv ett par stycken med liknande rygg med eller utan manke. Har du lite is i magen är det en ny sadel på G som är tillverkad för just denna typ av häst. Jag har nu provridit i prototypen sen i våras. Bl.a. på min runda, korta och något svankiga valack, 18 år gammal 5gångare med extremt rörlig rygg och mkt "bensprattel". Samt på mkt(nu pratar vi ca 150 kg för mkt!!!) överviktig dam utan manke och även om den på sistnämnda häst inte ligger helt hundra ännu så blir det perfekt om sisådär 70 kgs bantning:angel:

Annonskampanj är på gång och kommer i tidningen islandshästen. Håll utkik efter en sadel som heter BALDUR! Den är snygg, skön att rida i och finns i breda och korta storlekar. / Ninni

Intressant! Borde ju finnas ganska stor efterfrågan med tanke på det obefintliga utbudet för bred- och kortryggade islänningar med låg och bred manke.

hej, ett annat tips. Min dotters sadel gled också fram, hon köpte efter ett tips en pad den är rektangulär och platt, svart 112 kr på Börjes, sadeln glider inte fram man lägger den direkt på hästen och sen sadeln. Skönt att slippa stopp o svans gjordar.

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 865
Islandshäst Eller är de för långa? Har googlat anläggningsyta på alla möjliga sadlar nu och läst alla sadeltrådar på buke. Jag är lite rädd för att...
2
Svar
20
· Visningar
6 179
Senast: Nielaa
·
Utrustning Ja, jag har använt sökfunktionen till förbannelse så nu lägger jag upp en egen tråd och hoppas på lite samlade tips :). Jag har nyligt...
Svar
12
· Visningar
2 232
Utrustning Jag är just nu på jakt efter en sadel åt min inte-så-unga men inte inridna (under inridning) häst, men jag blir helt tokig på...
Svar
2
· Visningar
2 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst som stannar
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar